אחרי 60 שנה: התנ"ך של עולה הגרדום שב לישראל

אחיינו של מאיר פיינשטיין לוחם האצ"ל יקבל את ספר התנ"ך שכתב דודו לפני עלייתו לגרדום.

טולי פיקרש 17/04/2007

60 שנה לאחר עלייתו לגרדום, התנ"ך של מאיר פיינשטיין שב לישראל. בטקס שיתקיים ביום חמישי הקרוב בחצר מוזיאון אסירי המחתרות בירושלים, יימסר התנ"ך לאחיינו של פיינשטיין, אליעזר פיינשטיין, שיעביר אותו למשמורת במוזיאון, שם יוצג לציבור הרחב.

לפני מספר חודשים, התקבלה במשרד ראש הממשלה בקשה של אזרח בריטי בשם דניס גודווין לאתר קרובי משפחה של עול הגרדם, לוחם האצ"ל מאיר פיינשטיין. לאחר שהקשר נוצר עם המשפחה, באמצעות מוזיאון אסירי המחתרות, התברר כי דניס הוא בנו של השוטר הבריטי תומס הנרי גודווין, שהיה אחראי המשמרת בכלא בליל ההתאבדות.

- פרסומת -

כל השנים, שמר השוטר הבריטי על התנ"ך שהעביר לו פיינשטין ומשאלתו הייתה להחזיר את התנ"ך למשפחתו. לאחר מותו של גודווין, החליטו בני המשפחה למלא אחר צוואתו והתנ"ך יוחזר למשפחת פיינשטיין, מחרתיים בטקס רשמי במעמד ראש הממשלה, שיעמוד בסימן 60 שנה לעולי הגרדום פיינשטיין וברזני.

מאיר פיינשטיין הי"ד נתפס על ידי הבריטים לאחר שהשתתף בפעולת האצ"ל לפיצוץ תחנת הרכבת בירושלים, בה נפצע ואיבד את ידו. לוחם הלח"י משה ברזני הי"ד נתפס ברחוב בזמן עוצר כשבכיסו רימון ובכוונתו להתנקש במפקד בריטי בכיר. השניים הושמו בכלא המרכזי בתא אחד. בין הסוהר הבריטי לשני הנידונים למוות נוצר קשר אנושי שכתוצאה ממנו מסר לו פיינשטיין תנ"ך מצויר ובו כתב בעברית ובאנגלית את מילותיו האחרונות: "בצל הגרדום, 21.4.47, לחייל האנגלי, בעומדך על המשמר, לפני עלותינו לגרדום, קבל את התנ"ך למזכרת, וזכור שעמדנו בכבדו וצעדנו בכבוד, טוב למות עם נשק בידיים, מאשר לחיות עם ידיים למעלה. מאיר פינשטיין".