באישור משרד החינוך: עולם דתי בלי חילונים, עולם חילוני בלי דתיים

ספר לימוד של משרד החינוך מתפרסם בשני עותקים: לחינוך הממלכתי ולחינוך הדתי. באחד אין כלל סממנים יהודיים ובשני דמויות עם כיסוי ראש ואיורים של תפילין ופמוטים.

לתנועת נאמני תורה ועבודה הגיעו תלונות הורים, בנוגע לספר לימוד בשם "קסם וחברים" המיועד להכרת האותיות בכיתה א'. מהתלונות עולה כי הספר מודפס בשתי גרסאות שונות כשהאחת מיועדת לחינוך הממלכתי דתי והשנייה לחינוך הממלכתי.

ההבדלים בין שתי הגרסאות באים לידי ביטוי באיורים. כך למשל, בגרסה המיועדת לחינוך הממלכתי דתי הוסיפו לדמויות בספר כיפות, כיסויי ראש ושרוולים. גם בתמונות שאמורות לסייע לתלמידים בלימוד האותיות יש פמוטים ותפילין. לעומת זאת, בספר המיועד לחינוך הממלכתי אין כל סממנים יהודיים.

לכן, תנועת נאמני תורה ועבודה שלחה מכתב למשרד החינוך ובו נכתב בין היתר כי "החוברות הללו מסייעות ביצירת שתי חברות מנותקות שהאחת לא יודעת את רעותה: התלמיד החילוני לא לומד מהם מזוזה או פמוטים. מאידך, התלמיד הדתי קורא מתוך ספר הנותן לו מצג שווא כאילו כל העולם דתי ומתלבש לפי קודים מסוימים.
מצג זה יוצר תמימות מוגזמת אשר יוצרת פער וחוסר הלימה בין המציאות שהילד רואה בעולם לבין מה שהוא רואה בספרים. מן הראוי שילדים חילונים ודתיים יראו בספריהם ילדים וילדות משני העולמות גם יחד".

מזוזה במקום עיניים, פמוטים במקום נמלה וחצאיות ארוכות במקום מכנסיים. צילום: מתוך הספר

שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, מוסיף ואומר: "הוצאות הספרים מתיישרות לפי הקצוות: ספר שהוא חילוני למהדרין או ספר שהוא חרדי לאומי למהדרין. אין גרסא שמתאימה לרוב הדומם. לדעתנו, ניתן בקלות רבה למצוא נוסח אחיד, ודאי כשמדובר בספרים לכיתות הנמוכות, שממילא אין בהם דברים העלולים להיות בלתי מכבדים למגזר זה או אחר".