בטיחות מעל הכל: מה חשוב לדעת על תפקידו של ממונה בטיחות בעבודה באתרי בנייה?

צילום: pixabay

בשיתוף "א.ב בטיחות"

תנופת הבנייה המורגשת בישראל בעשורים האחרונים גם מציבה בעיות לא פשוטות עבור היזמים, הקבלנים והפועלים העובדים בענף זה, ולמרבה הצער דיווחים על פצועים ואף הרוגים באתרי בנייה אינם דבר נדיר במיוחד בענף הבנייה המקומי. ממונה בטיחות בעבודה הוא אחד מהתפקידים המרכזיים המיועדים לסייע לשמור על בטיחותם של העובדים באתרי בנייה ולהעלות את רמת הבטיחות בבנייה באופן שיטתי וקבוע. מה חשוב לדעת אודות ממונה בטיחות בעבודה ותפקידו באתר הבנייה?

בטיחות בבנייה – אילו אתרי בנייה מחויבים בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה?

הדבר הראשון והחשוב ביותר שיש להכיר בנוגע לממונה בטיחות בעבודה במקומות עבודה וספציפית באתרי בנייה, הוא כי בישראל קיים חוק המחייב מעסיקים, מנהלים ובעלי מקומות עבודה ובתי עסק בהעסקת ממונה בטיחות, בכפוף לקריטריונים מסוימים. חובה זו חלה, למשל, על בתי עסק גדולים המעסיקים כמות גדולה של עובדים בו זמנית.

גם בכל הנוגע לנושא בטיחות בבניה, מחויבים מנהלי אתרי בנייה בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה בכל אתר בנייה בו מועסקים מעל למאה עובדים בו זמנית. בנוסף לכך, גם אתרי בנייה בהם מועסקים פחות ממאה עובדים בו זמנית, אך מפקח עבודה אזורי מחליט בהתאם למאפיינים של אותו אתר בנייה ספציפי כי עליו בכל זאת להעסיק ממונה בטיחות, מחויבים על פי חוק בהעסקת בעל מקצוע זה.

- פרסומת -

כלומר, לא מעט אתרי בנייה מחויבים על פי חוק בהעסקת ממונה בטיחות, ובאחריותם של הבעלים/מנהלים של אתר בנייה מסוים לברר האם הם עונים לקריטריונים הנ"ל, ולהעסיק ממונה בטיחות במידת הצורך.

חשוב לציין כי גם במקרים רבים בהם אתר בנייה (או מקום עבודה אחר כלשהו) אינו מחויב על פי חוק בהעסקת ממונה, בכל זאת בוחרים מנהליו להעסיק בעל מקצוע זה, על מנת לתרום ולשפר את מערך הבטיחות בבנייה באותו מקום, ולהבטיח את שלומם ובריאותם של הפועלים.

כיצד תורם ממונה בטיחות בעבודה המועסק באתר לבטיחות בבנייה?

נקודה שנייה שחשוב להבין בהקשר של ממונה בטיחות באתר בנייה, היא האופן בו איש מקצוע זה אכן תורם בפועל לבטיחותם האישית של הפועלים והעובדים באותו אתר.

ממונה בטיחות הוא בעל מקצוע אשר למד את תחום הבטיחות בעבודה, ותורם במגוון דרכים שונות לבנייה, שימור ושיפור של מערך הבטיחות במקום העבודה בו הוא מועסק. במקרה של בטיחות באתר בנייה, יסייע ממונה הבטיחות לבחון מקרוב ולעדכן/לשפר את נהלי הבטיחות השונים, ידאג להכנתו של תיק שטח מפורט, יסייע באיתור אקטיבי של מפגעי בטיחות פוטנציאליים ו"טיפול" בהם ואף יעביר הדרכות בטיחות ספציפיות העוסקות בפירוט במאפיינים הייחודיים של אותו אתר בנייה ספציפי והאופן בו ניתן להעלות את רמת הבטיחות האישית באותו אתר.

הדבר שחשוב להבין ולהפנים בנוגע לממונה בטיחות בעבודה בכלל, ובאתרי בנייה בפרט, הוא כי מדובר באחד הכלים המרכזיים והיעילים ביותר העומדים לרשות מנהלי אתר בנייה המעוניינים באמת ובתמים לשמור על שלומם ובריאותם של העובדים באותו אתר, ולשים את בטיחותם האישית מעל הכל.

 

*** חברת "א.ב בטיחות" פועלת בתחומי בטיחות העבודה ואש ועוסקת במתן שירותי יעוץ, תכנון, פיקוח בתחומי התכנון והבניה.