ביקורת מופע: אביתר בנאי באמפי שוני

אביתר בנאי (צילום: רויטל טופויול קטן) (צילום: רויטל טופיול קטן)

אחרי קרוב ל-20 שנות יצירה ושירה, אביתר בנאי ממשיך למשוך עוד ועוד קהלים, חילוניים ודתיים כאחד. בנאי מכניס את כולם לשעתיים של מופע מרגש וסוחף, מבלי להתעכב כמעט בעברו החילוני, שניראה כי מתאמץ להסתירו. אל תפספסו!

חגי אורן 10/08/2015

אלבומיו האחרונים של אביתר בנאי, שינו את אופי הקהל מקצה לקצה מאז אלבומו הראשון, הקרוי על שמו, ועד האלבום "לילה כיום יאיר". זה לא אומר שזה דווקא מה שהקהל רוצה, אך זה מעיד יותר מכל על השינוי שחל בזמר הפרובוקטיבי משנות ה-90'. להופעה כמובן מגיע בנאי עם הלבוש הדתי, ציציות ארוכות, חולצה לבנה ארוכה וצנועה. בשילוב חום יולי-אוגוסט עם הלחות בפארק שוני, זה עולה לו בהרבה מאוד זיעה.

את המופע הוא פותח בעוצמה גדולה, ובעיניים עצומות עם השיר "אורייתא", השיר שחיבר מיד לאחר חג שבועות, שעשה עם אחד מרבותיו המתגורר בחספין. בעבר העיד בנאי שזה אחד השירים המסמלים בעיניו את המעבר מהחול אל הקודש בתפיסת עולמו, וזה ניכר באופן המיוחד בו מבצע את השיר.

- פרסומת -

משלל השירים שביצע, רק שניים היו מהדור הישן שלו, "תחרות כלבים", שבוצע באופן לא נלהב, ומעט חסר צבע לעומת השאר, ו"חתונה לבנה", ביצוע מחודש לשיר של שלום חנוך.

האלבום "לילה כיום יאיר" נשמע כמעט במלואו במהלך הערב. בלט במיוחד השיר "שימו לב לנשמה", שבאלבום שר עם אביו, ומאז כבר נפטר. זהו שיר קבלי, שבנאי מבצע בכוונה גדולה, ובביישנות הייחודית לו. לאלבום "יפה כלבנה" יש קצת פחות מקום ברצף השירים, אולי משום שהקהל משתתף בעיקר בעיקר בשיר מהאלבום "לילה כיום יאיר".

לפני השיר "יש שמיים מעלי", שכתב וביצע במקור עם אביב גפן, משתף בנאי את הקהל בקושי שלו לדבר כמו גפן. הוא מתאר איך בהופעה משותפת גפן מדבר ומדבר בביטחון עצמי גבוה, והוא בקושי מצליח להוציא מילה מהפה מרוב ביישנות. הדרך שלו להתמודד עם הקושי היא הסיפורים שמספר בין לבין השירים, סיפורים חסידיים, המחברים, בדרכו הייחודית, את הקהל למקום בו נמצא בנאי היום. למרות הקדושה המשודרת ממרום הבמה, הקהל מגיב לשירים בקימה וריקודים בצד הבמה.

העובדה שבנאי נשאר במודעות שלנו כבר כמעט 20 שנה, וממשיך לייצר מוזיקה והופעות המתמלאות מפה לפה, היא עיקר הסיפור המסופר ברקע המופע. הקהל הנאמן, שברובו חילוני, מעריך את קולו ואת יצירותיו, גם אם לא שותף לדרכו האמונית. ייחודו הוא בחוסר השייכות המגזרית, שאופיינית לזמרים מקבילים כמו אהרון רזאל, ודומיו.

מדד המגזר: כ-300 דתיים מתוך אמפי המכיל 1,350 איש, מספר גבוה יחסית לאזור החילוני יחסית בו התקיים המופע.

מחיר: 150 ₪ לכרטיס.

אביתר בנאי, אמפי שוני "זאפה", 6 באוגוסט 2015.