בניית תקרת גבס

צילום: הנרי / אנספלאש

תקרת גבס היא תקרה נוספת שבונים מתחת לתקרה המקורית, והיא מנמיכה את התקרה. להרבה אנשים לא ברור בכלל למה יש צורך להנמיך את התקרה, בפרט כאשר מדובר באנשים גבוהים במיוחד, אולם יש לכך כמה סיבות.

הסיבה הראשונה היא פרקטית. למשל עבור הוספה של קווי חשמל או מים בלי רצון לפתוח את כל הקירות בבית – אפשר להעביר את הקווים על התקרה ולאטום אותה מחדש. סיבה נפוצה אף יותר היא עקב מיזוג אוויר – התקנת מערכת מיזוג מרכזית דורשת מקום רב ויכולת להתחבר לשאר החדרים בבית והמקום הפרקטי ביותר לעשות זאת הוא צמוד לתקרה ואיטומה שוב מתחת למערכת המרכזית.

הסיבה השנייה היא דקורטיבית. ניתן להשתמש בגבס כדי ליצור מראה מעוצב ומרשים לחדר. כדי לעצב את התקרה, לעשות בה גומות או צורות דקורטיביות שונות וכדומה. כמו כן, ניתן להשתמש בגבס כדי לתקן עיוותים ופגמים בתקרה קיימת ישנה יותר – פשוט לחפות אותה.

סוגי תקרות גבס

ישנם שני סוגי תקרות גבס עיקריים:

  • תקרת גבס תלויה – תקרה אשר נראית חלק ישיר מהתקרה של הבית וממש צמודה אליה, עשויה על ידי לוחות גבס שלמים וניתן לעצב אותה במגוון צורות.
  • תקרת גבס צפה – תקרה אשר בנויה על התקרה הקיימת אך ישנו רווח בינהן, מה שמאפשר להסתיר תאורה, מיזוג אוויר וכדומה. יישאר מרווח קבוע בין שתי התקרות. עשויה מאריחי גבס וניתן להפוך אותה לתקרה אקוסטית על ידי שילוב חומר בולם רעשים באריחים.
סוגי גבס
- פרסומת -

ישנם ארבעה סוגי גבס ומשתמשים בהם לצרכים שונים – הסוג הסטנדרטי הפשוט, סוג שעמיד למים, סוג שעמיד למים בצורה איכותית יותר וסוג שעמיד לאש.

מה חשוב לדעת לפני שמתקינים תקרת גבס

כאשר רוצים להתקין תקרת גבס חשוב לשים לב לכמה דברים קריטיים.

הדבר הראשון אליו יש לשים לב הוא וידוא שאין רטיבות כלל בקירות ובאזורים בהם מיועדת להיות התקרה. התעלמות מכך יכולה לגרום לנזקים כבדים בעתיד.

דבר נוסף וחשוב הוא קבלת חוות דעת של איש מקצוע בטרם ההתקנה, שכן הסתמכות על מידות בלבד לא מכסה שיקולים נוספים דוגמת פתחי אוורור, עומק גופי התאורה וכדומה.

במהלך העבודה, חשוב להקפיד עם בעלי המלאכה על כך שהגימור יעשה בצורה מקצועית. בעלי מלאכה שאינם מקצועיים מספיק יעשו את הגימורים עם שפכטל ולא עם סרטים המיועדים לכך וכתוצאה מכך הגימורים יכולים להיות עקומים ואיכותיים פחות.

חומרי הגלם הנדרשים

עבור יצירת תקרת גבס, יש צורך במספר מועט של חומרי גלם:

  • לוחות גבס בעובי 12.7 ס"מ, כמו הלוחות המשמשים לקירות גבס
  • ברגים – יש לרכוש ברגים המסוגלים להיכנס כ2 -3 מ"מ לתוך הלוח
  • פרופילים שמטרתם לחזק את התקרה ואת החיבור שלה לתקרת הבטון המקורית

מומלץ מאוד להתייעץ עם בעל מקצוע מומחה בטרם רכישת החומרים כדי לוודא שהחומרים הנרכשים הם הנכונים והמתאימים ביותר לתקרה המתוכננת, ושאלו החומרים שאיתם לבעל המלאכה יהיה הכי טוב ונוח לעבוד איתם.

עלויות של תקרת גבס

המחיר של תקרות גבס דינמי והוא נקבע על פי גובה התקרה המתוכננת, סוג התקרה, גורמים נוספים דוגמת מצב התקרה הקיימת וכדומה.

המחיר הסטדנטרטי יעמוד על 150 – 250 שקלים למטר.