שכונת האפשרויות הבלתי מוגבלות: יוקם בית כנסת נגיש ראשון מסוגו בארץ

שכונת האפשרויות הבלתי מוגבלות
הדמיית שכונת האפשרויות ביער אילנות. קרדיט: עמותת אלין בית נועם

בטבורו של אזור השרון על שטח המשתרע על פני כ-40 דונמים ביער אילנות בשטח השיפוט של המועצה המקומית קדימה-צורן, מוקם בימים אלו פרויקט לאומי ייחודי ופורץ דרך "קריית אלגה – שכונת האפשרויות הבלתי מוגבלות".

השכונה, שנמצאת בשלבי בנייה מתקדמים, נועד לייצר "דרך אחת לכולם" – לאנשים עם ובלי מוגבלות כאחד. הפרויקט המהפכני, המוגדר גם כ"סטארט-אפ חברתי", יצא לדרך כבר בשנת 2017, אז עברה לראשונה החלטת ממשלה להקמת מתחם ייעודי לאנשים בוגרים עם מוגבלות.

אחת הבשורות המשמעותיות הנוגעות לפרויקט היא הקמתו של בית כנסת נגיש יחידי מסוגו בתחומי השכונה. בית הכנסת החדש נבנה במטרה לאפשר את רמת הנגישות הגבוהה ביותר לאנשים עם מוגבלות, וגם לאפשר עליה לתורה ללא תלות בחומרת הלקות, כולל הנגשה של האפשרות הזו לאנשים המשתמשים בכיסא גלגלים ועבור משתמשי תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) הסובלים מקשיי תקשורת. בית הכנסת ישמש כמרכז ארצי בו נערים ובוגרים יוכלו לעלות לתורה כחלק מבר מצווה או משבת חתן. במידת הצורך, יוכלו המבקשים לעלות לתורה להשתמש בעזרים טכנולוגיים מתחום הטכנולוגיה המסייעת המחליפים את הקריאה בתורה ואת יכולות הדיבור. בנוסף, ישמש המבנה כבית מדרש המיועד לכל מי שרוצה להעמיק, לחקור וללמוד על מוגבלות ושילוב בהקשר לדתות ולמסורת: לאור המסורת היהודית, מקורות הנצרות והאסלאם.

שכונת האפשרויות הבלתי מוגבלות
קרדיט:אלין בית-נועם.

איקי בר-חיים מנכ"ל אלין בית-נועם מסביר כי "באמצעות השכונה החדשה אנו שואפים לשנות את הגישה המקובלת כלפי אנשים עם מוגבלות- באשר הם, ובכלל זה דתיים, חילוניים, יהודים ומוסלמים, בני כל הדתות והמגזרים בחברה. הגישה המקובלת כיום היא שיש לתקן את האדם עם המוגבלות ולגרום לו להיטמע בתוך החברה. בניגוד לכך, אנו מאמינים שיש לתקן את החברה ולא את האדם, לגרום לחברה להסיר את המכשולים שהיא מעמידה בפני אנשים עם לקויות והופכת אותם לאנשים עם מוגבלות. מתוך האמונה הזו, הוא מסביר, "בניית השכונה החדשה נסמכת על גישת העיצוב האוניברסלי והמכיל. החיים ב"שכונת האפשרויות" המהפכנית יהיו מבוססים על אינטגרציה הפוכה, לפיה אנשים ללא מוגבלות ישתלבו באזורי החיים של אנשים עם מוגבלות במפגש שוויוני ומכבד. בשכונה יוקמו יחידות דיור חכמות; במחציתן ישוכנו אנשים עם מוגבלות פיזית ומנטלית, ובחצי השני יגורו סטודנטים מהמכללות הסמוכות. מלבד דירות המגורים, בשכונה יוקמו מבני ציבור שמטרתם לשרת את תושבי האזור כולו- עם ובלי מוגבלות: מכון לאומי לחקר ולימודי מוגבלות, מרכז ספורט עם בריכה חצי-אולימפית ובריכה טיפולית, פארק אתגרי, בית הארחה, גלריה לאמנות חברתית, מסעדה ועוד".