הכליזמרים חיים ובועטים בצפת

אליעזר שפר שב בפעם ה-23 מפסטיבל הכליזמרים בצפת שם גילה כי לא רק כליזמרים מופיעים בפסטיבל, עשרות ברסלבים מרקדים וצעירות דתיות שאיבדו את הרסן.שפר מביא לגולשי אתר החדשות דתילי את הרשמים והתמונות.

אליעזר שפר 16/08/2010

אמני הכליזמרים המסורתיים שמקורם בקהילות היהודיות במזרח אירופה שברבות השנים העתיקו את ניגוניהם לערי הקודש בארץ ישראל ובמיוחד לצפת ולמירון, מתקשים להסתגל להרכבים החדשים ולזמירות החדשות המאפיינים את הפסטיבלים לכליזמרים המתקיימים בעונת הקיץ במקומות שונים בארץ, אך שומרים אמונים לפסטיבל הגדול של הכליזמרים בצפת, המתקיים מזה עשרים ושלוש שנים ברציפות ושומרים בו גם על הניחוח של הכליזמרים המקוריים כפי שהכירו זקני צפת מזה שנים רבות.

יחד עם זאת מכירים מארגני הפסטיבל בחשיבות ובצורך של שילוב להקות וזמרים שאינם בהכרח בנוסח ובסגנון הכליזמרים הקלאסיים. ואמנם רבים מקרב האלפים הרבים המגיעים לפסטיבל בצפת שאינם אמונים ולא מכירים את ניגוני הכליזמרים המסורתיים צופים בהנאה בלהקות החדשות ומצטרפים לשירה של הזמרים החדשים.

- פרסומת -

#5555 כליזמרים איטה ובנה דב זילברמן

את הכליזמרים הקלאסיים בצפת מייצגים נאמנה איטה ובנה דב זילברמן

#5556 נגן סקסופון כליזמר ברני מרינבך

נגן הסקסופון והקלרינט ברני מרינבך ולהקתו

#5557 מוסה ברלין

מוסא ברלין יחדיו עם בתו אודליה בניגוני קרליבך

#5558 להקת סימפלי צפת

חברי להקת סימפלי צפת המורכבת משלושה זמרים חסידי ברסלב בצפת שריתקו את הקהל בשירתם החסידית בקצב הרוק האמריקני.

#5559 גיטרה וכינור

ההפתעה הגדולה היא להקת הזוג הצעיר שנישאו לפני שבועיים. הוא מנגן בגיטרה והיא מנגנת בכינור ורוקדת לעומתו תוך כדי נגינה.

#5560 ברסלבים חסידים רוקדים

#5561 שפר

מאות הצעירים התרכזו ברובם סביב הבימה של להקל הבעטלירס חסידי ברסלב המכונים "הנחנחים" שסחפו בשיריהם את הקהל כולו שאף רקדו בקצב השירים שלהם. על החולצות שלהם מודפס הפתק של הסבא נ-נח-נחמ-נחמן מאומן.

זו הפעם הראשונה שראיתי מחזה לא מרנין לב של צעירות רבות הנראות כצעירות דתיות אך מתנהגות ומקפצות כמו שבבניקיות. אינני מפרסם את תמונתן שלא לגרום עוגמת נפש למשפחות שלהן.

תרבות תורנית? אני אישית נהנה מאוד מהופעת הכליזמרים ומהתופעות החדשות של להקות הזמר השונות והמשונות, אך מתקשה מאוד להבין מה הקשר בין הפסטיבל העממיים הללו לבין אלה המופקדים להנחיל לנו את מה שמכונה "תרבות תורנית". אמנם כמה מן הזמרים והזמרות החדשות משלבים לפעמים בשיריהם גם כמה פסוקים מהמקורות, אך לכנות את ההופעות הללו כ"תרבות תורנית" ולממן אותם זה מעורר תמיהות רבות.