הנקודה היהודית של ששי קשת

קשת. ואהבת לרעך כמוך (צילום: רינת הלון)

הזמר והשחקן ששי קשת מתרגש מתפילת כל נדרי, מאמין שמשהו מכוון את הכל מלמעלה, עורך את ליל הסדר כהלכתו, מתחבר מאוד לחכמת הרמב"ם מתגעגע למפד'ל ההיסטורית וחושב שיש רנאסנס לזמירות ולניגונים.

חיים שובל 26/07/2010

ששי קשת נולד בשם ששון קוסובסקי בקיבוץ גליל ים ליד הרצליה וכיום הוא מתגורר בתל אביב. הוא זמר, שחקן ואף חזן מצליח מזה למעלה מארבעה עשורים, שחק בעשרות הצגות וסרטים ובתוכניות הטלוויזיה שלוש ארבע חמש וחצי עם אשתו יונה אליאן.

בשנת 2005, החל לשחק בתיאטרון היידישפיל במחזמר "החזן מוילנה" ו- "מסעות בינימין השלישי", הגיש יחד עם אשתו תוכנית תרבות ופנאי שבועית ברדיו חיפה בשם : "הזמנה זוגית" וכיום בעקבות הצלחת הדיסק יצא במופע מצליח בשם "פתח לנו שער".

ספר קצת על הילדות ועל המשפחה?

- פרסומת -

נולדתי בקיבוץ גליל ים ליד הרצליה, קיבוץ סוציאליסטי להורים שהגיעו מפולין. הורי היו בין אלה שהקימו את הקיבוץ ולמרות שהיינו רחוקים משמירה על מסורת וכשרות אבא היה הרב של הקיבוץ. הייתי ילד חולמני אבל מחובר מאוד למשחק, כבר מגיל צעיר שחקתי בהצגות של הבית ספר, בהצגות הקיבוץ והשתתפתי בטקסי הבר מצווה בקיבוץ שנחגג לכל השכבה ביחד ולא באופן פרטי.

יצאת לאחרונה במופע " פתח לנו שער" מופע שכל כולו שירי תפילה מהיכן נבע החיבור למסורת?

כילד בקיבוץ, נחשפתי לזמירות היהודיות, כאשר הורי האזינו לתקליטים הישנים שהביאו מחו"ל עם פרקי החזנות ואוסף הזמירות היהודיות של מלבסקי ואחרים. סבא היה גבאי בבית כנסת בתל אביב וכשהייתי מגיע לביקור ישבתי בשורה הראשונה ושמעתי את החזן מתפלל ומתחזן. אני זוכר את תפילת כל נדרי ומאז הניגונים נכנסו ללב. למרות שהקיבוץ לא היה דתי שרנו לכה דודי ושלום עליכם וכל מוצאי שבת היינו יושבים ושומעים בבית חזנות. כיום בבית הפרטי אנחנו שומרים על מסורת, חגים, הדלקת נרות בשבת וקידוש, הדלקת נרות חנוכה, יום כיפור וליל הסדר כהלכתו. אני מאמין שיש אלוקים בשמיים ופונה אליו כשרע לי וכשטוב לי.

מאיפה הגיע הרעיון למופע הזה?

הניגונים והשירים הדהדו בי כל חיי ועכשיו פרצו החוצה. מ-2005, אני אוסף חומרים להצגה הזאת ותמיד אמרתי למשפחתי שיום יבוא ואעשה את זה. לשמחתי הרבה בני הוא המנהל המוסיקלי של המופע ויותר קל כי הוא מכיר כמעט את כל הניגונים.

איך אתה מסביר את התופעה שפתאום הרבה זמרים חוזרים למסורת הן בפן המוסיקלי והן בפן האישי?

אני חושב שיש רנאסנס לזמירות ולניגונים. בגלל המצב הכלכלי והביטחוני אנשים מחפשים משהו להיאחז בו. משהו שיש בו חום וביטחון וזה בית אבא. אני מופיע המון שנים ונגעתי אני חושב כמעט בכל תחום בתרבות ומעולם לא נתקלתי בתגובות של התרגשות כל כך גורפת. הוצאתי קודם את הדיסק ובעקבות הצלחתו פתחנו את המופע.

יש לך סיפור על השגחה פרטית שקרה לך?

תמיד הייתה לי משיכה לחזנות ולשירה יהודית. סגירת המעגל נעשתה בשנת 2005 כאשר השתתפתי בתיאטרון היידישפיל בהצגת: "החזן מווילנה" ושם שחקתי חזן ששר ממש. חזן בעיירה קטנה שהפך לזמר אופרה מפורסם. בהצגה שרתי את תפילת "כל נדרי" אותה תפילה ששמעתי עוד באותו ילד בבית הכנסת של סבא. מאז התעורר בי הרצון לחפש ולשיר זמירות ניגונים ותפילות אותם הקלטתי באלבום שיצא לא מכבר. בהופעה היום אני מספר את הסיפור הזה ובאחת מההופעות נגשו אלי שתי נשים אחוזות התרגשות וספרו לי שהחזן שעליו אני מספר היה הבעל והאבא שלהן. באותו רגע קבלתי את המחמאה הכי גדולה שאני יכול להיות חזן אמיתי. אני רואה בכל דבר את האלוקות ואין ספק שיש משהו שמוביל את הקהל למופע הזה בניגוד למופעים אחרים שפותחים קופות. אני מקבל זאת בהכנעה רבה, אני בחרתי בזה וזה בחר בי. משהו בחר מלמעלה לשלוח אלי קהל, זה נס גדול שקורה לך ככה בתקופה קצרה ונפלאה.

אם לא היית זמר ושחקן במה היית מתעסק?

המקצוע הזה הוא לא הכי חשוב בעיני למרות שלא רואה את עצמי במקצוע אחר. אולי הייתי עובד במשהו שקשור לאנשים ומצד שני בקטע אסתטי, אולי גינון.

יש מצווה שאתה מתחבר אליה במיוחד?

"ואהבת לרעך כמוך", אורח החיים שלי הוא כזה שאני יכול לומר בלי להצטנע שהוא קשור במשפט הזה. אני תמיד רואה את החצי המלא, מלא באופטימיות וכך משדר לאנשים. מעודי לא דרכתי על אנשים כדי להשיג תפקיד או עבודה אלא נהגתי בדרך של פרגון ואני משתדל לעשות הכל בדרכי נועם ולא בריב או מדון. היכולות והכישרון שקיבלתי הם המרפקים הכי טובים, לשמחתי לא הייתי צריך לפלס דרך בחוזקה. עם כל הצניעות ב"ה כנראה ששמי הטוב הולך לפניי ומביא את היכולות והמקצועיות שלי.

מה גורם לך אושר? מה מרגש אותך?

דברים רבים גורמים לי אושר והם יכולים להיות צנועים מאד. להתעורר לצד רעייתי בבוקר, לראות את חיוכם של ילדי, לראות את פריחת הפרחים בגינה, לשמוע את תשואות הקהל, להתרגש ממוזיקה טובה ולהנות מקריאת ספר מרתק. אין צורך לחפש את האושר מעבר לרקיע הוא נמצא כמעט בכל פינה, רק צריך לדעת להנות ממנו כשאתה פוגש בו.

לאיזה חג אתה הכי מתחבר?

אני מאוד אוהב חגים ובעיקר את פסח. אני מנהל פסח כהלכתו, לא מוותר על כלום. אצלנו פסח זה שעטנז של חגיגה יהודית עם שירה מהקיבוץ שחגג פסח אזרחי. שירים עבריים ומסורתיים מההגדה כאשר יושבים ביחד עם כל המשפחה. גם לחג החנוכה יש משמעות לא קטנה עבורי כי נולדתי באזור חנוכה, אנו מקפידים על הדלקת נרות והרבה שירים. בפורים אני לא מתחפש כי כל השנה אני בתחפושת.

אתם ויונה נשואים בלי עין הרע כבר הרבה מאוד שנים בטח כבר שאלו אתכם הרבה מה הסוד להצלחת הזוגיות? במיוחד כאשר שניכם עוסקים בתחום הבידור?

החיים הם הרבה יותר קדושים מכל דבר אחר. אמנם אנחנו שני שחקנים אבל התחתנו כשני אנשים. החברות והמשפחה הם הערך הקדוש, הבית הוא חלקת האלוקים הקטנה שלנו ובו אנחנו חוגגים את החיים שלנו. אנחנו חיים את חיינו כזוג מפורסם, מאמינים שתורמים את הטוב החוצה ומעוניינים לשדר דברים חיוביים ולא שליליים ואולי שיחקו אותנו.

חוץ משירה ומשחק אתה מתעסק בעוד תחומים?

במהלך השנים, הייתי גם איש עסקים היו לנו חניונים, חברת בוטיקים, מסעדות ופאבים. הקמתי את איגוד האומנים אמ"י ביחד עם שלמה ארצי ואילי גורליצקי וכיום אני חבר בקרן להפקות מקור כך שבעצם אני לא רק שחקן וזמר אלא גם תורם מעצמי למען האומנים.

בקריירה שלך אתה משמש גם כחזן איזו תפילה הכי מרגשת אותך?

"כל נדרי" היא התפילה שהכי מרגשת אותי גם לשיר אותה וכמובן לשמוע אותה. זאת התפילה שפותחת את אלבומי החדש: "פתח לנו שער". חזנות בשבילי היא חוויה רוחנית מזכירה לי הרבה את בית סבא ואבא.

האם יש אומנים/ זמרים דתיים שאתה מתחבר לעבודה שלהם?

יש זמרים דתיים רבים שאני אוהב ושהייתי שמח לשיר איתם: עם דודו פישר ידידי אותו אני אוהב כבר הופעתי והייתי שמח לשתף פעולה גם עם גדולי הזמר החסידי : אברהם פריד מרדכי בן דוד ושוואקי.

מה דעתך על הציונות הדתית? ובכלל על הדת?

אני מתגעגע למפד"ל ההיסטורית ורואה בדאגה מסוימת למה שקורה לחובשי הכיפות הסרוגות שמאוד קשה להם. ב- 71 זכיתי בפסטיבל הזמר החסידי עם השיר "שישו ושמחו", לקחו אותי על כפיים והיום אני לא בטוח שזה היה קורה. שואלים אותי בהופעות האם יש נשים על הבמה וזה שבר גדול בעיניי. אני מתגעגע מאוד ליוסף בורג ולזבולון המר. אפשר לעבוד את אלוקים לפי דרכו ואמונתו של כל אדם. הרמב"ם היה אדם חכם מאוד הוא היה נגד כל הדברים שקורים היום הוא ידע לחבר בין הקודש לחול, ללמוד פיזיקה ומקצועות מדעים שחלק מהציבור לא רוצה ללמוד את זה זאת בעיה כי צריך לדעת מכל דבר. עם יד על הלב יש לי נוסטלגיה למפד"ל הקודמת.

אתה הולך לשיעורי תורה/סדנאות יהדות?

אני אמנם נמצא בידידות גדולה עם הרב לאו אבל אין לי את הקטע של עשה לך רב. כשחקתי בהצגה "בגשר השטן ממוסקבה" לצידי שיחק ברוך ברנר אדם דתי ומעביר שיעורים וישבנו כל ערב ביחד עם חיים טופול ולמדנו תנ"ך. אני גם מאוד מחובר לתוכנית של דב אלבוים בערוץ הראשון.

לסיום מה המוטו שלך בחיים או משפט שאתה מאמץ לחייך?

"ואהבת לרעך כמוך" זאת לא קלישאה אלא משפט שבאמת מאמין בו ומיישם אותו. אפשר להתחבט שנים בנוגע למקומות אליהם הייתי מגיע אם הייתי מתנהג אחרת אבל זה הכל במחשבה בדיעבד. בחיים האמיתיים, צריך לעשות הכל בדרכי נועם ועם זה אני הולך קדימה.