הצלחה לניתוח השתלת אלקטרודה לחולת פרקינסון

במחלקת נוירו-כירורגיה ברמב"ם בוצע ניתוח במהלכו הושתלו בעומק המוח אלקטרודות לטיפול בפרקינסון.

עירית לוין 13/05/2008

בסוף השבוע האחרון הצטרף המרכז הרפואי רמב"ם לשורת מרכזים רפואיים מתקדמים בארץ ובחו"ל שבהם מתבצעים ניתוחים מסובכים בעומק המוח של חולי פרקינסון וחולים הסובלים ממחלות עצביות אחרות. במהלך ניתוחים אלה, מושתלים בעומק המוח אלקטרודות שמחוברות לקוצב מיוחד, המאפשרים לרפא את הסימפטומים הקשים של אותן מחלות ללא צורך כמעט בטיפול תרופתי.

פרופ' מנשה זערור, מנהל המחלקה לנוירו כירורגיה ברמב"ם ביצע בסוף השבוע את שני הניתוחים הראשונים מסוג זה ברמב"ם. בניתוח הראשון הושתלה אלקטרודה בעומק המוח של חולת פרקינסון בת 82, שסבלה מרעידות קשות בלתי נשלטות או מתקופות של "קיפאון" בלתי נשלט, והייתה תלויה במינון תרופות גבוה מאוד. מייד עם תום הניתוח השתפר מצבה של האישה באופן מרשים – היא הפסיקה לרעוד לחלוטין וביצעה "פעולות פשוטות" שנבצרו ממנה קודם. אישה נוספת, שסבלה מהתעוותויות עקב בעיה עצבית במוח טופלה גם היא בהצלחה בהשתלת אלקטרודה. בעתיד ייתכן שבניתוח זה יטופלו גם חולים פסיכיאטרים עם מחלות מסוימות, במקום טיפול תרופתי.

- פרסומת -

יחד עם פרופ' זערור, אחראים להצלחת הניתוח שיוכל לשפר את איכות חייהם של חולי פרקינסון רבים בצפון הארץ גם הנוירולוגית ד"ר אילנה שלזינגר והנוירו-פיזיולוג ד"ר אלון סיני.

"הפרקינסון היא מחלה עצבית המוכרת כבר עשרות שנים" מסביר פרופ' זערור, "כבר בשנות הארבעים מצאו שאם מגרים בניתוח אזורים במוח, יש שיפור בתסמינים של המחלה. אבל התפתחות התרופות גרמה לזניחת ניתוחי המוח האלה, בין היתר מכיוון שלא היה ציוד מדויק מספיק להדמיה של המוח. הבעיה עם התרופות היא שהן גורמות לתופעות לוואי. בשנות התשעים החלו לשוב לניתוחים של השתלת אלקטרודות במוח – בין היתר עקב התפתחות טכנולוגית של מזעור והדמיה – המאפשרים לנווט במדויק בתוך המוח".

"הרעיון הוא להגיע עם האלקטרודה לגרעינים מסוימים בעומק המוח, שכאשר משתילים בהם אלקטרודה הפולטת אותות חשמליים בתדירות מסוימת, גורמים לשיפור ניכר במחלות עצביות כמו פרקינסון. אחד הגרעינים האלו נקרא הגרעין ה'תת תלמי', שכל גודלו 6 מ"מ. כדי לנווט אל אותו גרעין זעיר, צריך למדוד בדייקנות את הגולגולת עם מערכת קוארדינטות שמצולמת בצורה מתוחכמת במכשירי הדמיה. המנתח מבצע קידוח בגולגולת, (בהרדמה מקומית, החולה בהכרה מלאה), את האלקטרודה מחדירה אל המקום הנכון במוח מערכת הידראולית שמבצעת את תהליך ההחדרה לאט ובדייקנות גדולה יותר ממה שמסוגלת ידו של מנתח. האלקטרודה מחוברת באמצעות חוט חשמלי דקיק מתחת לעור, אל קוצב חשמלי זעיר שמושתל מתחת לעור באזור החזה, בלתי מורגש אחרי מספר ימים. הקוצב הזעיר שולח את האותות החשמליים אל האלקטרודה שבעמקי המוח ואותות אלה מבטלים את הפגיעה המוחית של מחלת הפרקינסון".

"מדובר בשיפור עצום באיכות החיים של חולי פרקינסון" מסביר פרופ' זערור, "שני הניתוחים הראשונים בוצעו בהצלחה גדולה, ואנו יכולים להציע לתושבי הצפון שירות שעד כה היה קיים רק בהדסה בירושלים או בתל השומר".