ולריה, ילדה משום מקום: סקירה על הספר החדש של דורון טלר

"נכון הייתי לדלג ולרדת בארבע המדרגות כהרגלי, שתיים ועוד שתיים, ולהגיע לרחוב, אך בלמתי באחת על מפתן הדלת, וכמעט מעדתי. ילדה ישבה על המדרגה השלישית בגבה אליי, ראשה מורכן. היא לא נעה ולא סבה כלפיי עם הישמע קול טריקת הדלת מאחוריי".

הספר החדש של דורון טלר, "ולריה, ילדה משום מקום", כתוב באורח מרתק. התיאורים החיים והמדויקים מביאים ברגישות את המציאות הפיזית ואת הרגשות הפנימיים הפועמים בעוז וההתנהלות בין הדמויות, קל מאוד להיסחף אחריהם. הסיפור כתוב בצורה מאוד אמינה ומשכנעת ועם זאת שומר על מתח מסוים כהכנה לבאות.

כך למשל היציאה החפוזה של דמות המספר מהבית בשעת בוקר מאוחרת בשל התארגנותו המאוחרת ליציאה לעבודה, ההתקלות בילדה המסתורית על המדרגות ביום כפור מקפיא ואז התובנות המגיחות באחת אל גיבור הסצנה יחד עם הדילמה המורכבת שהופכת לבסוף לסוג של מה היה קורה אלולא הדברים היו מתנהלים אחרת. בדיעבד, כמובן.

גיבור העלילה, תום בר און, לא מאפשר לחסמים, לתקנות ולדעות קדומות לטלטל את הילדה ממקום למקום. הוא מספר ברגישות ובנחישות על ניסיונותיו העיקשים לשקם אותה ובאותה נשימה לשמר גם את חייו הוא ואת קשריו עם מקורביו ועם בנות זוגו באותה עת. השאלה אם זה בכלל אפשרי בנסיבות הקיימות?

וכך, המחבר שוזר עלילה רבת-פנים, חמה ואנושית, שבה פוגש תום מגוון דמויות אשר פעלו לסייע לו ולוולריה, וגם כאלה שנמנעו מהושטת ידם. הוא מספר על תעצומות הנפש שנדרשות מתום כדי להתגבר על שורת מַכְשֵׁלוֹת בניסיונו להרים מאשפתות את הילדה אשר הופיעה על מדרגות ביתו משום מקום.

- פרסומת -

מי שמכיר את ספרי המתח, המשפט הדרמה הקודמים של המחבר, דורון טלר, יודע היטב עד כמה מדובר במלאכת מחשבת של כתיבה יחודית. אני ממליץ על הספר הזה כמו גם על הטרילוגיה "דויד, ידעתי שתבוא", "דויד, מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי" ו"מי את באמת מריאל וַאנְס". להשיג בחנויות.

הוצאת ספרי ניב. תאריך הוצאה: פברואר 2022. קטגוריה: פרוזה מקור. מספר עמודים: 394 עמ' מודפסים.