חותכים עניינים: מאות מוהלים הגיעו לכנס המרכזי בנושא המילה שנערך ע"י הרבנות הראשית

מאות מוהלים השתתפו בערב עיון מיוחד של הרבנות הראשית לישראל. במהלך הכנס שנערך בהשתתפות הרבנים הראשים לישראל העשירו נציגי משרד הבריאות את המוהלים המוסמכים בידע מקצועי וחיוני. הגר"ד לאו למוהלים: "הקפידו על הזריזות, אך לא על חשבון הזהירות"

אביעד ברטוב 27/12/2018

בכנס מכובד ורב רושם התכנסו אמש (ד') למעלה מ-400 מוהלים מוסמכים מכל רחבי הארץ לאירוע השנתי של הרבנות הראשית לישראל – ערב עיון למוהלים, במהלכו הרצו רבנים ורופאים על הצדדים המקצועיים וההלכתיים שבעבודת המוהלים במטרה להעשיר את הידע של המוהלים וכן לחיזוק הקשר שבין המוהל לבין הרבנות הראשית לישראל.

בערב העיון, שנערך באולמי 'דימול פלטינום', השתתפו הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א נשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו שליט"א נשיא בתי הדין הרבניים, מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן, חברי הוועדה להסמכה ולפיקוח על המוהלים, וכן רופאים ובכירים ממשרד הבריאות, את הערב הנחה איש התקשורת שלמה קוק.

- פרסומת -

הרה"ר הגר"י יוסף שליט"א, פתח את ערב העיון בדברי ברכה לנוכחים ובכללם לכל מי שעוסק במלאכת הקודש של ברית המילה ברבנות הראשית והמוהלים. בדבריו הדגיש הרב כי "לצערנו קיימות פרצות במצוות המילה, כדוגמת הורים שבוחרים לילדיהם רופאים שעושים דברים לא כפי ההלכה, כמו מילה בלילה או שדוחים את הברית מהיום השמיני בגלל לוח הזמנים של הרופא, ומכך נוצרים בעיות הלכתיות, לכן צריך להקפיד לקחת מוהלים כשרים ומוסמכים על ידי הרבנות הראשית." בסיום דבריו חתם הראש"ל בברכה חמה למוהלים והוסיף "אני קורא לכל המוהלים לשמור בקפדנות אחר ההוראות של הרבנות הראשית שנכתבו מניסיונם האישי של חברי הוועדה להסמכה ולפיקוח על המוהלים, זה חשוב לטובת המוהלים ולטובת עם ישראל".

לאחר מכן נשא דברים הרה"ר הגר"ד לאו שליט"א. בפתח דבריו בירך הרב את המוהלים וחברי הוועדה לפיקוח על המוהלים על ההשתתפות בכנס החשוב. הרב הראשי התייחס לאחריות האישית של המוהלים ולהתנהלות ההדדית שיש לכל המוהלים יחד, הרב הדגיש את החשיבות של עשיית כל מצווה ומצווה בזריזות ובעיקר את מצוות ברית המילה שנוהגים להקדים את עשייתה מוקדם בבוקר ודרש מהמוהלים "הקפידו על הזריזות – אך לא על חשבון הזהירות".

בסיום דבריו חתם הגר"ד לאו את דבריו בקריאה לאחדות ואמר כי "כל הכינוס הזה מהותו הוא להיות יחד ולשמור על המצווה המיוחדת שמאחדת ומשותפת לכל עם ישראל. אני מברך אתכם שתזכו לקדש שם שמים בכל משפחה שאתם פוגשים כשאתם מקיימים את המצווה החשובה, שהיא הראשונה שמקיימים בגופו של כל יהודי ויהודי ושבו נקרא שם ישראל". הרב לאו הוסיף למוהלים כי "גם לקראת הבחירות הקרובות יש לשמור על כבודו של האחר גם כשחלוקים על משהו יש לומר זאת בצורה מכובדת", סיים הרב לאו את דבריו.

לאחר דברי התורה והברכה של הרבנים הראשים דיבר מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן בפני המוהלים ואמר "אתם המוהלים, היד הארוכה של הרבנות הראשית, וברית המילה זו היא המצווה העיקרית שבני העם היהודי מקפידים עליה ואנו גאים בכם שאתם עושים עבודת קודש סביב השעון. הזמינות והיחס המקצועי של המוהלים הם אלו שמעודדים את ההורים לבחור את המוהל הנכון להם, ולכן אני קורא לכם שוב להקפיד ככל האפשר על הזמינות ועל המסירות." בדבריו הודה בחום לחברי הוועדה להסמכה ולפיקוח על המוהלים "בזכות חברי הוועדה המקצועיים והמסורים ממשרד הבריאות ומהרבנות הראשית שעובדים בהתנדבות ונותנים את המענה המקצועי וההלכתי הטוב ביותר, יש לנו יכולת לומר בכל מקום כי מצוות ברית המילה נערכת ומפוקחת בצורה הטובה ביותר, וההוכחה לכך היא כמות הסיבוכים הנמוכה כל כך שהיא פחות מפרומיל בשנה ונמצאת בירידה מתמדת, כל מקרה ומקרה של סיבוך נבדק ונבחן, גם אצל מוהלים שאינם מוסמכים שנקראים לעמוד בפני הוועדה לבירור".

לאחר מכן נפתח החלק המקצועי של הערב בהרצאותיהם של ד"ר משה וסטרייך, נציג משרד הבריאות בוועדה, שהרצה בפני המוהלים בנושא פסילת מוהל על ידי הוועדה, ד"ר אסף ברג, המטולוג בכיר בביה"ח תל השומר, הרצה על נושא קרישת דם וביצוע הברית לתינוקות במצב זה, ד"ר מיכאל בן אקון, נציג משרד הבריאות בוועדה, מסר הרצאה על 'תכשירים לשימוש בזמן הברית', הרב ד"ר ציון שלוסברג, מנהל המחלקה לאוכלוסיות מיוחדות במשרד הבריאות, הרחיב בעניין של מחלת ההרפס בתינוקות והדרכים להימנעותם.

הרה"ג הרב יצחק לוי, חבר מועצת הרבנות הראשית וחבר הוועדה הבינמשרדית לפיקוח והסמכה על המוהלים דיבר בפני המוהלים בעניין הצדדים ההלכתיים של דחיית ברית המילה במקרים בהם התינוק חולה, ד"ר מתי ארליכמן, חבר הוועדה, מסר הרצאה בנושא "כיצד נדע שהילד חולה".

גם נציגי משרד הבריאות השתתפות בכנס (צילום: מיכאל דימנשטיין- לע"מ)

הרב משה מורסיאנו, מנהל מחלקת בריתות ברבנות הראשית, חתם את הערב וציין בדבריו כי "הירידה במקרים של סיכון בברית, כאשר גם מעט המקרים שמגיעים ממשרד הבריאות נמצאים בשנים האחרונות במגמת ירידה. וזה תודות לבדיקה מעמיקה ולהפקת לקחים שהוועדה מקיימת על כל מקרה ומקרה". בסיום דבריו הוסיף כי "מחובתנו להאהיב את מצוות הברית על כלל הציבור".

בסיום הערב הודו נציגי המוהלים למנכ"ל הרבנות ולמחלקת בריתות על הכנסים המקצועיים שנערכים במהלך כל השנה בכל חלקי הארץ, "לאחר כל כנס אנחנו יוצאים מכאן עם הרבה ידע מעשי ופרקטי שבא לידי ביטוי כבר בברית הבאה", ציינו המשתתפים. במחלקת בריתות ציינו בסיפוק את השתתפותם הגדולה והערה של המוהלים בכנס והודו לכלל הרופאים שהרצו בכנס ונשארו שעות ארוכות לאחר הכנס לתת למוהלים מענה מקצועי למגוון רחב של שאלות שעלו בכנס.