גיזום או כריתת עצים? כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים

גיזום ענפים. צילום: Pixabay

ישראל היא אולי לא המדינה עם הכי הרבה מים אך למרות זאת מדובר לשמחתנו באחת המדינות המוריקות שבה המודעות לאיכות הסביבה גבוהה למדי. ולכל הספקנים, רגע לפני שאתם מעקמים גבה כדאי שתדעו שמדינת ישראל היא אחת הארצות הבודדות בעולם שבה כמות העצים נמצאת בעליה בעשורים האחרונים.

וכדי לתחזק נתונים מרשימים כל כך, יש כמה חוקים ותקנות שנוגעות לכל אחד מאתנו. לדוגמה, כמה מקוראי הכתבה מודעים לעובדה שחל איסור לכרות עצים במדינת ישראל? ואם להיות מדויקים אפילו יותר, אנו מתכוונים לכל סוגי העצים – אפילו כאלה שאתם נטעתם אותם במו ידיכם בגינה הפרטית שלכם!

אז מה הדרך הטובה ביותר לטפל בעצים בגינה ומה צריך לעשות כשממש חייבים לכרות עץ? פגשנו את צוות האתר 'גיזום פלוס' המתמחים בגיזום וכריתת עצים בישראל על מנת לענות על כמה שאלות בוערות שיכולות לחסוך לכם זמן, כסף ואפילו הסתבכות מיותרת עם החוק.

גיזום עצים בישראל

גיזום נחשב לשירות הפחות מורכב אך צריך לזכור שהכל יחסי וביחס לענפים אחרים, עדיין ישנם כמה דברים שצריך לקחת בחשבון לפני שמתחילים.

- פרסומת -

גיזום מהווה את השירות הנפוץ ביותר ופתרון מעולה למקרים שבהם אנו רוצים לעצב את העץ או השיח, למנוע מענפים להפריע לנוף, לגזום ענפים שמפריעים לחלונות הבתים בבניינים משותפים ולבצע עבודת אחזקה וטיפוח כגון גיזום של דקלים. בנוסף, גיזום של עצים יעיל במיוחד בטיפול בבעיה של מזיקים ועופות שונים שמקננים בעץ וממררים את חיי הדיירים שגרים בסמוך.

למרות הפשטות היחסית של השירות צריך לזכור שמדובר בסופו של דבר בעבודה עם סיכונים רבים – החל מעבודה בגובה רב, הפעלה של כלים מוטוריים מסוכנים ואם לא די בכך, תמיד יש ענפים שנופלים מטה ומסכנים את הסובבים ואת הרכוש.

לכן, על מנת לגזום עצים, חייבים להיעזר בגוזם עצים מקצועי שמחזיק בתעודות הסמכה ושעבר את הקורסים המעשיים בהצלחה. מעבר לכך, אנו ממליצים לבחור בבעל מקצוע עם ביטוח מלא ויכולת לפנות את הגזם בסיום העבודה.

כריתת עצים בישראל

אם בגיזום יכולנו פשוט להזמין בעל מקצוע עם רישיון וביטוח ולהתחיל לעשות כמעט כל מה שעולה על רוחנו, בכריתת עצים הסיפור ממש שונה.

על פי החוק, חל איסור לכרות עצים ולמען הסר ספק, החוק מתכוון לכל העצים – גם אלה שנמצאים ביערות וגם אלה שנמצאים בחצר שלכם ולא משנה אם זה עץ פרי או נוי – אסור לכרות אותו על פי לשון החוק.

יחד עם זאת ברור לכולנו שיש מקרים שפשוט אין ברירה ומתעורר הצורך לכרות את העץ. מה עושים אם כן במקרים כאלה?

התשובה מאוד פשוטה וכדי להתמודד עם מקרים שכאלה כל מה שאתם צריכים לעשות הו לעקוב אחר ההנחיות הבאות:

  1. הדבר הראשון שצריך לעשות לטעמנו הוא לאבחן את הבעיה ולשאול את השאלה האם אין מנוס מכריתת העץ? לעתים קרובות תמצאו שגיזום או העתקה של העץ יכולים לפתור את הבעיה מבלי לפגוע בו.
  2. אם כריתת העץ היא האופציה היחידה שעומדת לפניכם, יש צורך להגיש בקשה לפקיד היערות הממונה על אזור המגורים שלכם בצירוף תשלום אגרה שעשוי להתעדכן מעת לעת. את הפקיד האזורי תוכלו לאתר באתר העירייה או הרשות המקומית אליה אתם שייכים.
  3. רק לאחר קבלת ההיתר תוכלו להזמין כורת עצים מקצועי – שכמו גוזם – גם הוא חייב להחזיק ברישיונות, היתרים וביטוחים מתאימים.

ורגע לפני שאתם מתחילים בתהליך, מניסיוננו למדנו שלעתים קרובות גיזום תקופתי יכול למנוע את כל הבעיות שמביאות אתכם לרצות לכרות את העץ. השקיעו בגינה ובעץ, תתחזקו אותם באופן נכון ותיהנו מנוף מוריק ויפה – אפילו בערים הצפופות.