כל מה שרצית לדעת על דו"ח שנתי

החוק בישראל מחייב בעלי עסקים, ובמקרים מסוימים גם שכירים, להגיש למס הכנסה דוח שנתי על ההכנסות וההוצאות לשנת המס האחרונה. עסק קטן שמחזור ההכנסות שלו נמוך מ-60,000 ₪ רשאי להגיש דוח מקוצר. לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה, פקיד השומה יעדכן את בעל העסק האם הוא נדרש לשלם מס נוסף או שהוא זכאי לקבל החזר מאחר ושילם עודף מס באמצעות תשלומי המקדמות.

תוכן שיווקי 05/03/2020

רקע כללי

כל עצמאי חייב להגיש דוח שנתי על הכנסותיו בשנת המס, הדוח מוגש על טופס 1301 שמפרט מידע כללי ואישי על בעל העסק, מידע עדכני אודות העסק עצמו וכמובן פרטי ההכנסות במהלך שנת הכספים החולפת. שנת הכספים מתחילה בראשון בינואר ומסתיימת בשלושים ואחד בדצמבר של אותה השנה. את הדוח השנתי יש להגיש עד ל-31 במאי של השנה המדווחת, במקרים מסוימים ניתן לקבל דחייה בהגשת הדוח, בהתאם לשיקול דעתו והחלטתו של פקיד השומה.

מה כלול בדוח השנתי?

הדוח השנתי מרכז את כל ההוצאות וההכנסות של העסק. באמצעות הדוח ניתן לגזור את הסכום הכולל לתשלומי מס הכנסה. הסכום יכול להיות גדול ואז העצמאי נדרש לשלם סכום נוסף מעבר לתשלומי המקדמות. אם הסכום המחושב בדוח קטן יותר בהשוואה למקדמות שבעל העסק העביר למס הכנסה, הוא זכאי לקבל החזר.

- פרסומת -

מעבר לחישוב תשלומי מס הכנסה, הדוח השנתי מאפשר לבצע הערכה עבור הפרשות לקרנות השתלמות וקופות גמל, וזאת כדי למקסם את הטבות המס המגיעות לנישום, בהתאם למדיניות הממשלה. את הדוח השנתי אפשר להגיש בצורה מקוונת לבד, ישנם ימים פתוחים בלשכות מס הכנסה בהם ניתן לקבל ייעוץ וסיוע, יחד עם זאת מומלץ להגיש את הדוח באמצעות רואה חשבון מוסמך ומנוסה, ובהתאם לצורך כדאי לקבל ייעוץ מקצועי מיועץ מס.

סעיף 131 לפקודת מס הכנסה קובע מי הם החייבים להגיש את הדוח השנתי על ההכנסות, כדאי להתייחס לנקודות הבאות כדי לדעת מי חייב להגיש את הדוח:

  • בעל עסק בצורת התאגדות של יחיד, כלומר לא חברה בע"מ, חייב להגיש את הדוח השנתי באופן מקוון באתר האינטרנט של רשות המסים ובנוסף יש להגיש דוח באופן ידני ללשכת מס הכנסה.
  • יש יחידים הזכאים לפטור מהגשת הדוח באופן מקוון, לכן כדאי לקבל ייעוץ מאנשי המקצוע או לברר עם פקיד השומה בלשכת מס הכנסה הקרובה לכתובת העסק.
  • בני זוג המקיימים משק בית משותף יכולים לבחור מי מהם ייחשב כבן זוג רשום ולבחור האם להגיש דוח אחד הכולל את ההכנסות של שניהם או להגיש דוחות נפרדים.

ראוי לציין כי אי הגשת דוח שנתי במועד שנקבע בתקנות נחשב לעבירה פלילית, ובעל העסק עשוי לקבל קנס גבוה ובמקרים מסוימים לקבל עונש מאסר. כדי להימנע מעבירה וקנסות, כדאי להגיש את הדוח בזמן בעזרת רואה חשבון מוסמך.