מנכ"ל מכללת תלפיות, קותי אורן:"אנחנו בונים כוח הוראה חזק וערכי למערכת החינוך"

אורן.כוח חינוכי איכותי (צילום: קובי דופלט)

כתב תרבוש נפגש עם מנכ"ל מכללת תלפיות ושמע ממנו על הייחודיות של המכללה הדוגלת בגישה הפלורליסטית. בדרך, הוא למד על עשייתה של המכללה בתחומי החינוך והמדע וגם שמע איך מכשירים מורים חרדיים למקצועות הליב"ה ואיך מקיימים יום סטודנט במוסד אקדמי דתי.

קובי דופלט 27/07/2015

יקותיאל (קותי) אורן, בן 63 , מתגורר בראשון לציון. במקצועו , רואה חשבון ובתחום זה עסק שנים רבות. במסגרת תפקידיו השונים, שימש במשך 25 שנים ,כמנהל כספים במגוון חברות בשוק הפרטי. ב- 15 השנים האחרונות עובד קותי במכללה האקדמית לחינוך "תלפיות", בה שימש כמנהל כספים, עד לפני כחצי שנה , אז מונה למנכ"ל המכללה.

מה הייחודיות של מכללת תלפיות?

ראשית, מכללת תלפיות היא המכללה האקדמית לחינוך , הדתית, היחידה באזור המרכז וגוש דן. היחס והגישה לסטודנטיות הינו אישי, דבר שמאפשר לכל סטודנטית לפנות להנהלת המכללה, ללא חסמים ביורוקרטיים ,בכל בעיה או שאלה . כלל זה תקף בפניה לראש המכללה, אלי, לדיקנית ולכל סגל המרצים. בעקבות כך, הסטודנטיות מרגישות פה טוב מאד מבחינה אישית. אין ויתורים על הדרישות האקדמיות , תוך גישה מקרבת ובלתי מתפשרת

האם יש מחלקות ייחודיות למכללה?

- פרסומת -

במכללה קיים מסלול באומנות אשר קיבל , לפני מספר שנים , הכרה מהמועצה להשכלה גבוהה.. למסלול הוקצתה קומה שלמה במכללה, מכיוון שהלימודים במסלול זה אלו מצריכים מקום פיזי רחב יותר מאשר בשאר מסלולי הלימוד, עקב הפעילויות והעבודות השונות הנדרשות מהסטודנטיות במסלול זה (פיסול, ציור וכדומה).

לפי שעה, לא קיים מסלול דומה במכללות דתיות נוספות באזור המרכז, והוא מיושם באופן ייחודי במכללת תלפיות. כיאה למכללה דתית וערכית, בגלריה ובלימודי המסלול לאומנות שבמכללה אין תכנים זרים וחילוניים (עירום וכדומה), אלא תכנים שמתאימים לרוח המקום.

הגלריה שנמצאת במכללה מארחת מדי שנה ,תערוכות של מגוון אמנים, אשר רובם מגיעים למכללה ביוזמתו של האמן, אבנר בר חמא, שדואג להביא למקום תערוכות שמתאימות לרוח המכללה, מדי שנה, לקראת סוף שנת הלימודים ,מתקיימת תערוכה של הסטודנטיות והבוגרות שמציגות את העבודות שעליהן עבדו ועמלו במשך השנה.

אילו פעילויות תרבות מקדמת המכללה להעשרת הסטודנטיות?

במכללת תלפיות, יש פעילות תרבותית ענפה שחלקה מאורגנת על ידי אגודת הסטודנטים, כאשר הנהלת המכללה משתדלת להיענות לפעילות המבוקשת.

בין כלל האירועים , יום הסטודנט , יום השואה יום הזיכרון לחיילי מערכות ישראל ופעולות איבה . אחד מהפרויקטים המרכזיים המתקיים במכללה , "אמץ חלל", במסגרת הפרויקט הסטודנטיות מאמצות משפחות של חללים ופועלות להנצחת החלל (מכינות אלבום לזכרו, מנציחות את קורות חייו, ועוד) ובסוף שנה, מדי שנה, מתקיים טקס ומפגש של כלל המשפחות עם הסטודנטיות והנהלת המכללה.

נוסף לכך, ביום השואה וביום הזיכרון נערכים במכללה טקסים מאד מרשימים, לצד ביקורים קבועים מצד הסטודנטיות ביד ושם במשך השנה.

כמו כן, המכללה מקפידה על קיומם של אירועי יום הסטודנט מדי שנה, כחלק מהמסורת של כל מוסד אקדמי. מקפידים להביא זמרים איכותיים בזמר הישראלי. השנה הופיע במכללה הזמר נתן גושן, ובשנה שעברה הופיע במכללה עידן עמדי.

דובר רבות על הגישה החינוכית הפלורליסטית שנהוגה במכללה, איך היא באה לידי ביטוי?

יש פתיחות רבה שמתבטאת בכך שהמכללה הנה מוסד אקדמאי דתי לאומי ולא חרדי, כך שיש במכללה מגוון סטודנטיות מכלל הזרמים הדתיים, החל מהדתיים "לייט" ועד לזרם החרד"לי. עם זאת, כמובן שיש קונצנזוס וחובה על כלל הסטודנטיות להקפיד על מספר דברים כמו לבוש צנוע וכבוד המקום.

תוכל בבקשה לפרט על פעילות המדרשות תחת חסות המכללה?

המכללה פועלת בעיקר עם מדרשת אביב , אשר הינה המדרשה הפועלת בקמפוס המכללה וכן בשיתוף פעולה עם מדרשת יפו ומדרשת מודיעין הפעילות מתבטאת בסטודנטיות המשלבות את לימודיהם האקדמיים עם תגבור של שעות לימוד תורניות במדרשה, בזמנן הפרטי, וללא תשלום נוסף.

מהי \ הגישה החינוכית המיוחדת שקיימת במכללה, בשונה ממכללות או מוסדות אחרים שבהם לומדות בנות דתיות?

אינני רוצה להשוות את מכללת תלפיות למכללות האחרות הנמצאות קרוב למרכז הארץ. היתרון של מכללת תלפיות הינו כאמור לעיל בגישה החינוכית הפלורליסטית וביחס האישי לסטודנטיות. היתרון הבולט של מכללת תלפיות הינו מיקומו הגיאוגרפי , באזור המרכז , עם תחבורה ציבורית מאד נוחה, שכוללת גם רכבת שמגיעה מהצפון ומהדרום ותחנתה הקרובה אלינו הינה במרחק של חמש דקות הליכה מהמכללה וקווי האוטובוס מאד נוחים מכל מקום באזור המרכז.

יש סטודנטיות שלעתים תחליטו לא לכוון אותם להוראה מפני שתראו שזה פחות מתאים להן?

בדרך כלל, הסטודנטיות שבאות ללמוד במכללה מגיעות בתחושת שליחות והן חייבות לעמוד בתנאי קבלה הנקבעים ע"י משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה ולכן לא ננסה להשפיע על החלטתן

עד כמה משקיעים במכללה במחקר אקדמי והאם יש מחקרים בולטים שניתן לציין?

מתקיימים במכללה מגוון מחקרים אקדמאים בשיתוף מוסדות אחרים ובשילוב מכון מופת (מכון מחקר ופיתוח של האגף להכשרת עובדי הוראה). כמו כן, יש במכללה אגף מחקר עצמאי שמדי שנה מגדירים לו משימות מחקר שונות, שבהן הוא עוסק במשך השנה.

לאיזה כיוונים ואפיקים אתם ממליצים לבוגרות המקום לפנות?

אנחנו מכוונים בעיקר את הבוגרות שלנו להוראה במסגרות הממלכתיות דתיות, וזו גם אחת המטרות, ל"ייצר" כוח הוראה חזק וערכי בחינוך הממלכתי הדתי.

האם יש בוגרות בולטות או מרצים מוכרים למכללה?

מבחינת מרצים, יש, במכללה מגוון מרצים ואנשי סגל בולטים ומוכרים, ביניהם חתן פרס ישראל ויקיר ירושלים הפרופסור נחום רקובר, שמכהן כנשיא המכללה. רב המכללה, הרב קלמן בר, שהתמנה לתפקיד הרב הראשי של העיר נתניה. וחתן פרס ישראל, הפרופסור יעקב רנד, שהיה בעבר איש סגל ורקטור המכללה. כמו כן, יש מספר בוגרות בולטות של המכללה בתחום הפיקוח של משרד החינוך, והן עובדות במגוון מקומות בתחום זה.

למה כדאי היום ללכת וללמוד הוראה לאור השחיקה במעמד והתנאים של המורים?

לנשים כמובן העיסוק בהוראה עשוי להיות יותר נוח מבחינת גידול הילדים. מלבד זאת, ישנם מספר גבוה של גברים ונשים המעוניינים ללמוד הוראה בעקבות האידיאל של ללמד ולעסוק בהוראה.

כמו כן, חשוב להדגיש כי, חלק הסטודנטים הגדל משנה לשנה בתחום לימוד ההוראה, הינו של אקדמאים שבאים ללמוד במכללה ,לעשות הסבת מקצוע להוראה . עד כה, הגיעו למכללה עורכי דין, כלכלנים, ואפילו רופא אחד.

מהן ההשתלמויות הייחודיות שלכם ומה הם מעניקים למורים שעוברים אותם?

יש מגוון השתלמויות במחלקת ההשתלמויות שמאד פעילה במכללה. ההשתלמויות נוגעות בהסבת אקדמאים להוראה ובמורים שמשלימים את לימודיהם מתעודת הוראה לתואר ראשון. כמו כן, המחלקה מכשירה מורים חרדים למקצועות הליבה ומעבירה קורסים בנושא הוראה מתקנת.

המכללה עובדת בשיתוף עם מכללת "מבחר" להכשרת מורים חרדים וחרדיות, לקבלת תואר מטעם המכללה. במקביל, המכללה מקיימת, לציבור החרדי ,לימודים להכשרתם כמורים למדעים, מורים אלה מורים בעבר מקצועות אחרים, כמו תושב"ע , זאת, כחלק מהרצון של משרד החינוך להשקיע בהכשרת מורים למקצועות הליבה במגזר החרדי.

בנוסף, קיימת במכללה תכנית של הלומדים בישיבות הסדר שילמדו במקביל לתעודת הוראה, ע"י לימודים במקביל בישיבות ההסדר ובמכללה

השאלון הקצר

עם מי היית רוצה להיפגש לארוחת צהריים?

עם הרב חיים דרוקמן, שהוא בעצם הדמות שאני הכי מזדהה איתה בתחום הדתי והציוני.

ספר מעניין שהותיר בך רושם מיוחד?

הספר "תיאום כוונות" של הרב חיים סבתו הוא ספר שאני יכול לציין במיוחד כספר מעניין ומרתק.

פסגת שאיפותיך בתחום הניהול?

טוב לי במכללה .אשמח להמשיך ולשמש כמנכ"ל המכללה ולקדם את המכללה כמוסד אקדמי

דמויות מסוימות שהשפיעו עליך?

הפוליטיקאים שהיו בעבר, שהיו יותר קרובים לעם ובאו למטרת שליחות ולעזרה לעם, כמו מנחם בגין או זבולון המר, בהחלט השפיעו עליי ועל דרכי.

מה עוד אתה רוצה להספיק?

להמשיך להשפיע על האופי של המכללה, לייצב אותה, ולפתח אותה לכיוונים נוספים בתחום החינוך.

בימים אלו, נפתחה הרשמה למכללה. לפרטים: 1-800-071-500