מפנים מקום במדף הספרים לספרי ביכורים

(צילום: באדיבות מיכל פייקין ברנס- יחצ)

ב19 באפריל, כחודש וחצי לפני שבוע הספר, התקופה בה רוב הוצאות הספרים מחממות מנועים לקראת היריד, שלוש הוצאות ספרים עושות מהלך לא צפוי: בתכנית העבודה של חודש אפריל לא נמצאים רבי מכר ידועים מראש, לא סופרים ידועים, ולא ז'אנר השונה מפרוזה . "ידיעות ספרים", "אחוזת בית" ו"ליריקה" החליטו להוציא לאור בחודש זה אך ורק ספרי ביכורים.

ליאת עפרי 16/04/2015

מעט יותר משנה חלפה מאז נכנס לתוקפו החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, וכל מי שיש לו נגיעה לספרות בארץ מחזיק לגביו בדעה מוצקה. נדמה שאין חולק באשר להשפעה הבולטת ביותר של החוק בשלב זה: הכול תמימי דעים כי החוק פוגע פגיעה ישירה ואנושה בסופרים ישראלים צעירים, כאלה שטרם קנו לעצמם שם, ובפרט בסופרי ביכורים. רוב ספריהם של אלה עומדים בחנויות ללא דורש, וקולם לא נשמע.

בחודש אפריל, ינסו הוצאות ספרים אלו להקל את התחרות הקשה שחווה סופר מתחיל:

- פרסומת -

1. כאמור, לא ייצאו בחודש אפריל ספרים של סופרים ידועים ולא רבי מכר עולמיים.

2. הספרים יתומחרו במחיר נמוך מהממוצע: 58 ש"ח בלבד.

3. הפרויקט ילווה בקמפיין פרסום הכולל שלטי חוצות – דבר שמעולם לא קרה בתחום ספרות ביכורים.

(צילום: באדיבות מיכל פייקין ברנס- יחצ)

זהו פרויקט שמטרתו לתת את התנאים הטובים ביותר, לפחות פעם בשנה, אך ורק לספרי ביכורים. "ידיעות ספרים", "אחוזת בית" ו"ליריקה" מקווים להפיח חיים בספרים אלו, ולהפוך את חודש הביכורים למסורת שנתית.

דוב איכנולד, מו"ל ידיעות ספרים: "במצב הקיים, ספרי ביכורים הם עולם הולך ונעלם. בשנה האחרונה ליווינו סופרים נהדרים בראשית דרכם, כאלה שהיה לנו אמון מלא בספריהם. אלא שיצירותיהם נולדו "לידה שקטה" – הן הגיחו לאוויר העולם ללא רוח חיים ועמדו בחנויות הספרים בלי דופק."

השמות החתומים על המהלך: דוב איכנולד, שרי גוטמן ועליזה ציגלר – מהמוערכים בעולם המו"לות. ספרי הביכורים לוו ע"י העורכים הטובים בארץ, בהם: שרי גוטמן, דנה אולמרט, נוית בראל, סמי ברדוגו, הילה להב, יערה שחורי ועינת יקיר.

יש בהם ספרים שזכו בפרסים עוד בטרם ראו אור, יש בהם כאלה הכתובים במתינות וכאלה הכתובים בתחושה של דחיפות רבה. יש בהם רומנים וסיפורים אישיים, סיפורים מן הפריפריה ומן המרכז, התלבטויות בנושא זהות, מדינה ושפה. כל אחד מהם הוא צעד ראשון – כזה שאנו מקווים שיהיו עוד רבים אחריו.

ספרי חודש הביכורים

"עריק" מאת עילי ראונר | "ידיעות ספרים" | עורכת: נוית בראל

עלילת "עריק" מסעירה ומלאת רגש. צעיר המתחבא משלטונות הצבא בבית אבות ירושלמי מחליט לשים לזה סוף. הוא בורח לפריז, אבל פרשייה אלימה ואכזרית מעברו כחייל רודפת אותו מבלי שיוכל להרפות. זהו מונולוג עוכר שלווה ומלא כנות בנבכי תודעתו של אדם שמבקש להיות חופשי מכבלים של זיכרון ושל חטאים, אך מבין שהוא כבר סבוך לגמרי בתוך מציאות שמקדשת מיתולוגיות ושאינה מאפשרת לו להשתחרר או ליצור. בלשון בהירה, אך תוך מחשבה מעמיקה על עוול, על צביעות ועל החיים שיכול היה לחיות, שכוללת התייחסות גם לאזלת היד שבעצם מעשה הכתיבה, מתגלה ראונר כאחד הקולות המבריקים הכותבים היום.

"הדייר מהקומה השנייה" מאת עפי גור ארי | "אחוזת בית" | עורכת: עינת יקיר

בכתיבה מדודה ומדויקת, מלוּוָה בציטוטים מיצירות מופת של סארטר, קאמי, נבוקוב ואחרים, הרומן צולל לתוך עולמו של גבר מתבודד, שגר בקומה השנייה בבניין דירות ונמנע מתקשורת עם שכניו. הסתגרותו נמשכת עד שלבניין עוברת דיירת חדשה. הדיירת לוכדת את תשומת לבו, ומאותו רגע משתנים חייו – אלא שהססנותו ופחדיו לא מאפשרים לו לפרוץ את עולמו המסוגר, והוא נאלץ לראות כיצד אהובתו הסודית מנהלת קשרי אהבה הרסניים עם גברים אחרים. יום אחד הוא מחליט להיות אקטיבי ולעשות מעשה.

"בחברת נערות" מאת מרב אריה | "ידיעות ספרים"| עורכת: הילה להב

סיפור נשי, עכשווי ואמיץ, עתיר שמחת חיים ושובה לב, שעוקב אחר השנים המעצבות בחייהן של שתי צעירות ישראליות. הן מגלות את נשיותן ומיניותן, מתוודעות לסודות במשפחותיהן ונסחפות באהבה ובחברות. בהומור כובש, בישירות בוטה, ביד אמונה ובדיוק רגשי מעמיק מציירת המחברת, שזהו ספרה הראשון, תמונה ריאליסטית וישירה של חניכה נשית על כל פניה: ממין שאינו מסתתר תחת מטאפורות בוטאניות, דרך דימוי עצמי, גדילה ומסע רוחני.

בדרך לעיר הגדולה, השתיים מאבדות ומוצאות את עצמן שוב ושוב, חושפות סודות משפחתיים ומתעמתות עם אהבות נכזבות. ספר כיפי במיוחד, שיהיה בן-לוויה נאמן לכל נערה, לכל אישה שהיתה נערה ולכל מי שרוצה להבין נשים. זהו ספר ראשון למרב אריה, מדריכת פילאטיס בעלת שני תארים בספרות אנגלית, אם לשניים בשנות הארבעים לחייה, נשואה כעשרים שנה, דיווה חובבת סרטי הוליווד ישנים ורומנים אנגליים מהתקופה הויקטוריאנית, אישה מהפנטת ובעלת לשון חדה ומושחזת.

כתונת משחק מאת תמי שני | "אחוזת בית" | עורכת: דנה אולמרט

חיילת צעירה כותבת מכתב לסופר הנערץ עליה ומשתפת אותו בפרטים אינטימיים מחייה. לשמחתה הוא משיב, והשניים מתכתבים במשך כמה חודשים. כל אותו זמן הסופר לא מעלה בדעתו שהוא מתכתב עם דמות בדויה, פרי המצאתה של יהלי, בחורה צעירה שניהלה איתו מערכת יחסים קצרה. חלקו הראשון של הרומן מתמקד בהתרקמותה של מערכת יחסים ארוטית בין יהלי לבין המורה שלה לציור בתקופת לימודיה בתיכון. שני סיפורי האהבה הסבוכים הללו עם גברים בוגרים וסמכותיים, שהגיבורה כמהה להדרכתם ולאישורם, משמשים לה כבסיס לחקירה עצמית נוקבת. כתיבתה של תמי שני עשירה, רהוטה ואירונית.

"לפני ואחרי בבני ברק סיטי" מאת אביטל ז'נט קשת | "ידיעות ספרים" | עורכת: יערה שחורי

סיפורה מרטיט הלב של ליה, אשר חוזרת בתשובה יחד עם משפחתה ומפלסת לעצמה חיים חדשים בבני ברק סיטי. בטון חשוף וישיר פותחת קֶשֶׁת צוהר אל חייהם של החוזרים בתשובה שעולמם היטלטל ונברא מחדש, ומספרת על חיי משפחה אמוניים, על זיכרונות עבר מעולם נטול כבלים של דת וכנפיים של גאולה, ועל התמודדויות חדשות עם שידוכים, חתונות, קשיי יום יום, שמחות ועוֹל בין קודש לחוֹל. הספר רואה אור בשיתוף עם פרויקט "קסת" לספרי ביכורים.

אביטל קשת, ילידת 1966. נולדה בצרפת וגדלה בישראל. בוגרת בית הספר למשחק ״בית צבי״. חזרה בתשובה לפני כעשר שנים. נשואה ואם לשתי בנות. סבתא לנכד. מתגוררת בבני ברק.

"האהבה הכי גדולה בעולם" מאת שירה כרמי | "אחוזת בית" | עורכת: שרי גוטמן

כל הגיבורות בספרה של שירה כרמי, זוכת פרס המקום השני בתחרות הסיפור הקצר של הארץ, נעות בין אהבה לבעליהן המסורים לבין תשוקה בוערת לגבר אחר. למשל, אישה צעירה ונשואה שמתגנבת לקבר ריק ומניחה בו שתי תמונות, "של מישהו ושל המישהו האחר" – כי ידוע שמקבלים פרופורציות רגע לפני המוות, והיא מנסה לביים לעצמה רגע כזה כדי שתוכל להחליט כבר בין הגברים בחייה; או ארכיטקטית מצליחה, נשואה באושר ואם לילדה, שמפתחת אובססיה לשכן שלה, זמר ואליל בנות לשעבר, וסיפורים נוספים שעוסקים בכוחה הבלתי פוסק של התשוקה בחיי נשים. כתב היד לספר זה זכה לתמיכת קרן לייב לספרות.

שירה כרמי (ביאלי, בשם נעוריה) נולדה ברעננה בשנת 1976, וגדלה במושב עולש ובתל אביב. כיום היא מתגוררת בזימבבואה שבאפריקה, יחד עם בעלה, ירון, ושני ילדיהם, יונתן ומאיה. על אף שהכתיבה ליוותה אותה מצעירותה, רק בשנים האחרונות העזה להפוך את הכתיבה למקצוע. לפני כן, ניהלה את סינמטק חולון, את הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים, ועבדה במשרד ראש הממשלה. היא בעלת תואר ראשון מטעם החוג לקולנוע וטלוויזיה של אוניברסיטת תל אביב, ובמסגרת לימודיה כתבתה וביימה את הסרט הקצר "מכונת כביסה מכונת תפירה", שהשתתף בפסטיבל הסרטים בירושלים ובפסטיבלים רבים בעולם.

"אחיות אחיות" מאת רחל שליטא | "ליריקה" | עורך הספר: סמי ברדוגו

עלילת הספר מתרחשת בתקופה שמתחילה כעשרים שנה לפני הקמת המדינה ומסתיימת ב-1948. ורה ותחיה הן חברות טובות, כמו אחיות. ילדותן עברה עליהן יחד בתל אביב של אותם הימים, והיא מתוארת בספר באמינות וברגישות נדירה. הנערות מתבגרות זו לצד זו, ודרכיהן נפרדות עד שהן נפגשות שוב בקיבוץ צעיר בנגב. בשלב זה, של הסיפור נכנס לחייהן גבר צעיר – משורר, ניצול שואה – שמעמיד את חברותן במבחן. הרומן שופך אור על אנשים צעירים החיים את חייהם בצל האירועים הגדולים, מבלי שהם רואים את התמונה הגדולה ומבלי שהם יכולים להפריד בין הפרטי לקולקטיבי. הם עובדים, יוצרים, כותבים ומתאהבים בפעם הראשונה, בעוד המציאות סביבם היא דרמטית אך גם עמומה ומאיימת.