סיורי מורשת בגולן – בעקבות שעת נעילה

סדרת הדרמה "שעת נעילה" המשודרת בימים אלו מרגשת ומטלטלת כל ישראלי. הגולן שהיה לזירת קרבות מרים במלחמת יום הכיפורים הפך לחבל ארץ פורח ומשגשג בו ניתן לטייל, לבלות - וגם לזכור את המלחמה שהתרחשה כאן לפני 47 שנים. קבלו 5 נקודות עניין והצעות לסיור באתרי קרבות מלחמת יום הכיפורים, ובעקבות גבורת הלוחמים.  

עמק הבכא
מיצג עמק הבכא. צילום: יח"צ

עמק הבכא

בעמק זה התחולל אחד מקרבות הבלימה הקשים שידע צה”ל במלחמת יום הכיפורים. מראה מאות הטנקים הסורים השרופים, הפרושים על פני העמק, שהתגלה למחרת הקרבות, נתן למקום את שמו – עמק הבכא כמקום של בכי וכאב. במקום ניצבת  אנדרטה שהוקמה לזכר הנופלים ולהנצחת מעשי גבורתם, עץ נשתל לזכרו של כל חלל. הטנק שבאתר הוא טנק סורי שטיפס על הגבעה ונעצר בנקודה זו ממש. במקום אמפי תאטרון הצופה אל העמק ומאפשר לספר את סיפור הקרב.

עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים פלשו מאות טנקים לגולן דרך פתחת קוניטרה המשתרעת למרגלותינו ונקראת על שם העיר הסורית קוניטרה. מול הכוח הסורי העצום ניצבו עשרות בודדות של טנקים מחטיבות השריון 188 ו-7. הקרב התנהל בטווחים קצרים ביותר וחטיבות צה”ל ספגו אבדות קשות במשוריינים ובנפש, גדוד 77 של חטיבה 7, בפיקודו של סא”ל אביגדור קהלני, שניהל באזור זה את קרבות הבלימה, הצליח לבלום את הצבא הסורי, למנוע את פלישתו לישראל ולהדוף אותו חזרה לסוריה. הגדוד התמקם על רכס הבוסטר ששולט על העמק וכך נהנה מיתרון גובה ושליטה שסייע לו בעצירת הטנקים הסוריים. מפקדי החטיבה ולוחמיה גילו מנהיגות, קור רוח, אומץ לב ונחישות מופלאה.

הקרב על עמק הבכא הפך לסמל העמידה העיקשת של כוחות צה"ל המופתעים אל מול כוחות עדיפים מספרית במלחמת יום הכיפורים.

עמק הבכא. צילום: דפנה מאיר
האנדרטה בתל סאקי
האנדרטה בתל סאקי. צילום: ישראל אשד

איך מגיעים? עמק הבכא נמצא בצפון הגולן, סמוך לכיבוש אלרום ולמרגלות הר חרמונית. מכביש 98, מול הכניסה לקיבוץ אל-רום פונים מזרחה. נוסעים בדרך הסלולה ולאחר כקילומטר וחצי פונים שמאלה ב”מזלג” הדרכים, נוסעים כקילומטר וחצי נוספים ומגיעים לרחבת החניה שלפני האנדרטה.

- פרסומת -

ניתן לשמוע עוד על קרב עמק הבכא ב"מיצג עמק הבכא" בקיבוץ אלרום הסמוך לאנדרטה. בסרט משולבות עדויות אישיות ותיעוד אותנטי שזור אנימציה והדמיות מתקדמות אשר מביא שחזור מעורר השראה של מהלכי הקרב וגבורתו. המיצג מוקרן באיכות תמונה HD ומלווה באפקטים קוליים במערכת סראונד מקצועית אשר בעזרתם ניתן להכניס את הצופים לחוש במעט את חלק מהתחושות שחשו הלוחמים בקרב (בתיאום מראש לקבוצות בלבד: 04-6838016 | www.elromtours.co.il | havayaelrom@gmail.com)

רמפת כח נתי

רמפת טנקים שממנה תצפית יפה לכיוון סוריה ועמק קוניטרה ובו מטעי תפוח ודובדבן של קיבוצי הסביבה. במקום אנדרטה לכוח נתי- שלחם באיזור שמולנו במלחמת יום הכיפורים והשתתף בכיבוש המובלעת הסורית לאחר קרבות הבלימה. הכוח היה בנוי בעיקר על לוחמים שחזרו מחו"ל עם פרוץ המלחמה, ולכן המוטו של האתר נלקח מדברי המשוררת חנה סנש "קול קרא והלכתי.." על האנדרטה שמות 22 הלוחמים מקרב הכוח שנפלו במלחמה. באנדרטה מסבירן קולי המתאר את פעילותו של כוח נתי במלחמה.

איך מגיעים? האנדרטה נמצאת על כביש 98, קילומטר וחצי מצפון לקיבוץ עין זיוון.

אנדרטת כוח נתי
אנדרטת כוח נתי. צילום: דפנה מאיר

תל שיפון

תל געשי בעל שתי פסגות. נעפיל לתל בדרך עפר טובה לכל רכב. בראש התל תיאטרון הצופה לנוף תילי הגעש של הגולן. מכאן נצפה על רכס בשנית המיוער ביער אלונים, תל יוסיפון ותל פארס באופק. במורדות התל כרמי גפן המיועדים לייצור יין ביקבי הגולן המשובחים. הגפנים נצבעות בעונה זו בצבעי כתום ואדום של שלכת. המישורים שתחתינו משמשים כיום שטח אימונים של צה"ל ולא נדיר לצפות מפה בטנקים צהליים. באותם המרחבים לחמה חטיבת המילואים בשריון 679 במלחמת יום הכיפורים. המצפור נבנה להנחלת מורשת הלחימה של החטיבה לתלמידים, לתיירים, למטיילים ומפקדי צה"ל.

איך מגיעים? הר שיפון נמצא בצפון הגולן, כקילומטר מדרום לקיבוץ אורטל. דרך עפר טובה לכל רכב עולה לראש התל.

תצפית הר שיפון
תצפית הר שיפון. צילום: רינה נגילה

אנדרטת חטיבה 679 ביער הנופלים

האנדרטה הוקמה לזכרם של 74 לוחמי החטיבה שנפלו במלחמת יום הכיפורים, עליהם נוספו חללי מלחמת לבנון השנייה וכן נופלים באימונים ובפעילות מבצעית. במלחמת יום הכיפורים הייתה החטיבה בין הכוחות שבלמו את הסורים ואף כבשה שטחים בעומק סוריה. האנדרטה ניצבת על אחת הגבעות שעליהן לחמה החטיבה, תחת פיקודו של אורי אור, כנגד הצבא הסורי, שחתר להגיע לגשר בנות יעקב ומשם לדהור לעומק המדינה. אתם מוזמנים לשבת על אחד מספסלי הישיבה במקום ולהאזין לסיפור הקרבות בלחיצה על מסבירן קולי.

איך מגיעים? אנדרטת 679 ביער הלוחמים, כ-2 קילומטרים מדרום לקיבוץ אורטל, פונים מזרחה על דרך עפר עד לחניון.

אנדרטת חטיבה 679
אנדרטת חטיבה 679 יער הלוחמים. צילום: דפנה מאיר

תל סאקי

תל געשי שעליו היה מוצב צה"לי קטן במלחמת יום הכיפורים. עם פרוץ המלחמה פרצו מאות טנקים ואלפי חיילי ח"יר סוריים את גדר הגבול. אחד הקרבות הקשים התנהל בתל סאקי. 28 לוחמים מהנח"ל והשריון נותרו על התל לאחר קרבות, פצועים וללא תחמושת והתבצרו בתוך הבונקר הקטן שלפנינו שהם מוקפים בכוח סורי אדיר. פעמיים נשלח כוח לחלץ את הנצורים בתל סאקי ופעמיים הכוחות נורו והושמדו כמעט לגמרי. בתל סאקי גילו הלוחמים רעות, מסירות והקרבה. כדאי להיכנס לתוך הבונקר ההרוס, שריד לקרבות מלחמת יום הכיפורים שמעליו מתנוסס דגל ישראל גדול, לבקר באנדרטה בה משובצות תמונותיהם של 32 הנופלים. המוצב הנוכחי נבנה לאחר מלחמת יום הכיפורים ואפשר להיכנס אליו ולטייל בין המסדרונות והחדרים שתחת לאדמה. אחד החדרים במוצב הינו חדר זיכרון המוקדש לנופלים בקרבות בתל סאקי. מראש התל נצפה על מישורי דרום הגולן ואל תוך סוריה.

כאן בתל סאקי, במחילות צולמו הסצנות של כיבוש מוצב החרמון. ובנוסף הסצנות של לוחמי השריון והצנחנים שנותרו על התל בבונקר שאבו השראה מסיפור הגבורה של לוחמי תל סאקי.

תל סאקי
תל סאקי. צילום: ישראל אשד

מומלץ להשתתף בחוויית אתגר הבונקר בתל סאקי, המצעידה את המבקרים בעקבות לוחמי תל סאקי. המשתתפים נחשפים לסיפורם של הלוחמים הצעירים המתמודדים עם דילמות ואתגרים בלתי נתפסים תוך כדי ההתקפה הסורית ב- 1973 . הידע שנרכש דרך הסיפור ישמש אותם לאחר מכן במשחק הבריחה בתוך הבונקר הצבאי באתר (משך הפעילות- כשעתיים. בתיאום מראש, לא בשבת 050-8432379).

איך מגיעים? תל סאקי נמצא בדרום הגולן, על כביש 98, כ-3 קילומטר מצפון לרמת מגשימים.

 הבונקר בתל סאקי
אתגר הבונקר בתל סאקי. צילום: יוגב ברגר