ספר הקבלה הסודי של נתן העזתי יוצא לראשונה לאור

(צילום: יחצ)

לאחר 350 שנה מיום חיבורו, ספר הבריאה עלה על מזבח הדפוס פעם הראשונה. מדובר על מהדורה ביקורתית וניתוח מאת ליאור הולצר, בעל חנות הספרים "הולצר ספרים" במרכז העיר ירושלים.

אריאלה ישראל 19/11/2019

'ספר הבריאה' שיוצא כעת הוא ספר הקבלה הלוריאני הגדול שבו מפותח בו העניין השבתאי בשיא שלמותו. ספר זה הוא הבניין השלם ורב-המופת של גדול הדור אשר נקבע על ידי גדולי ישראל כנביא.

זה החיבור המרכזי של התנועה השבתאית לאחר ההתאסלמות שבתאי צבי. החיבור נכתב על ידי מחולל התנועה, רבי נתן מעזה שהוחזק כנביא על ידי גדולי ישראל של זמנו וקבע ששבתאי צבי הוא המשיח. בספר, הוא נותן טעם עמוק להתאסלמותו והוא רוצה למנוע התאסלמות המונית בעקבות מעשהו של שבתאי צבי.

- פרסומת -

'ספר הבריאה', אשר נכתב בשנת 1670 על ידי אברהם נתן בנימין בן אלישע חיים אשכנזי, המכונה נתן העזתי, הוא רבי נתן מעזה הועתק במספר כתבי-יד ששרדו ומצאו את דרכם למקומות רבים. פרופ' חיים וירשובסקי ז"ל אסף אותם בצורה מורכבת בשנות השלושים והארבעים של המאה העשרים, באוניברסיטה העברית בירושלים. וירשובסקי החל במפעל של עריכה מדעית של החיבור ופרסם חלק קטן ממנו כשבמהלך העבודה עליו הוא נפטר.

כעת, מוגשת לקורא המהדורה המלאה, כשהיא מלווה במחקר שיטתי ומקיף. המחקר מוגש בנפרד מהטקסט המקורי כך שקורא שיבקש לקרוא את הטקסט ללא הניתוח יוכל לעשות זאת בקלות ואם הוא ירצה להתעמק במחקר עצמו הוא יוכל להוסיף על ידיעותיו.

ליאור הולצר: "לא בכל יום יש כזאת זכות והזדמנות גדולה להשיב ספר אבוד לארון הספרים היהודי. מדובר לדעתי על אחד מגדולי הרבנים היהודיים של הדורות האחרונים שהיה דמות הלכתית בקנה מידה רחב ומשמעותי. מדובר על טקסט שאין שני לו ברחבי הספרות העברית, הרבנית והמשיחית."

פרופ' גרשם שלום: "תורותיו (של נתן העזתי) נתגבשו בהדרגה, ועדיין אנו יכולים לעקוב אחרי שלבי ההתפתחות של קבלתו מן הרמזים המעורפלים והמגומגמים של כתביו הראשונים עד לבניין גדל-התנופה ורב-הרושם של שיטתו המושלמת, אשר ביטויה הבשל והמלא ביותר הוא "ספר הבריאה", שנתחבר בשנת ה"א ת"ל (1670)." (שלום, גרשם. 'שבתי צבי'. עמ' 196)

'ספר הבריאה' מאת נתן העזתי. ההדיר וערך: ליאור הולצר. 576 עמודים. כריכה קשה מהודרת. מחיר קטלוגי 179 ₪ הוצאת הולצר ספרים.