פמוטים לשבת – איך רוכשים פמוטים בצורה חכמה

אחת המסורות הוותיקות ביותר, וכן ללא ספק הייחודיות והמרשימות שהקהילות היהודיות בכל העולם הצליחו לשמר במשך השנים, לא משנה היכן הן שהו ומה עבר עליהן, זו מסורת הדלקת נרות בשבת.

צילום: באדיבות NADAV ART

לפני כניסת השבת, בערב יום שישי, נהוג בכל בית יהודי, בין אם זה בישראל ובין אם זה במדינות אחרות בעולם, לקבל את השבת עם הדלקת נרות בפמוטים מיוחדים המיועדים לכך. מדובר על הדלקת שני נרות אשר מונחים בתוך הפמוטים. תהליך ההדלקה מתבצע על ידי האימא או הבת, כאשר הן מכסות את ראשן ומברכות את הברכה המסורתית של הדלקת נרות בשבת. לאחר שיסיימו את החלק הזה, הן יברכו את באי הבית בברכת שבת שלום ואז יהיה אפשר לשבת סביב השולחן וליהנות מארוחת הקידוש.

בשביל להדליק נרות, יש צורך, כאמור, ברכישת פמוטים לשבת. אחד המראות היפים והמרשימים ביותר שאנחנו יכולים ליהנות מהם, גם היום, הן של נרות שבת דולקים בחלונות הבתים, כאשר אור הנר מאיר את הבית כולו. הדלקת נרות בשבת לא רק מסמלת את המעבר מחול לקודש, אלא מאחר ואסור להדליק אש וכמובן אסור להדליק אור בשבת, אזי שנרות השבת אמורים להאיר את הבית, גם אם באופן סמלי.

אנחנו יכולים למצוא שורה ארוכה של פמוטים לשבת אשר בנויים ומעוצבים בצורות שונות וייחודיות. הרבה פעמים נגלה שאנשים בוחרים לרכוש סט בסיסי לכאורה של פמוטים לשבת, אך אפשר גם ליהנות משלל עיצובים מגוונים ומרשימים.

צילום: באדיבות NADAV ART

איך רוכשים פמוטים לשבת

באופן טבעי, יהיו כמה נקודות שנצטרך לשים לב אליהן. למשל, איך הפמוט מעוצב, עד כמה הוא יפה ומרשים, יכול להתאים לסגנון שלנו כפי שאנחנו בוחרים לייצר אותו. זה יכול להיות סגנון קלאסי וזה יכול להיות סגנון מעט יותר מודרני. כל עוד אנחנו יכולים להשתמש בפמוטים להדלקת נרות שבת, אזי שהם יכולים להתאים לנו.

- פרסומת -

נקודה אחרת שעלינו לבדוק, עד כמה הפמוטים חזקים, יציבים ומאפשרים לנו להניח בתוכם את הנרות בצורה בטוח, כך שלא תהיה בעיה להדליק אותם ומבלי לחשוש שהנר ייפול או ייכבה מעצמו.

עוד נקודה שחשוב לשים לב אליה, הוא החומר ממנו עשויים הפמוטים. אנחנו צריכים לשים לב האם מדובר בפמוטים מפורצלן, נירוסטה, חרסינה או כל דבר אחר. איכות החומר יכול להשפיע על אופי השימוש שלנו בפמוטים לאורך זמן.

איפה אנחנו יכולים לקנות פמוטים?

אנחנו יכולים למצוא לא מעט מקומות בהם ניתן לרכוש היום פמוטים לשבת. למשל, חנויות ואתרי אינטרנט שמוכרים מוצרי יודאיקה. שם אפשר למצוא אפשר לרכוש פמוטים מסוגים שונים, בעיצוב קלאסי וכן בעיצוב מודרני יותר.

אנחנו יכולים גם למצוא פמוטים לשבת בלא מעט מקומות שמוכרים מוצרים לבית או חנויות ואתרים שמוכרים מוצרי אומנות, כולל אומנות יהודית מתקופות שונות.