פרס הרב קוק: הוכרזו הזוכים לשנת תש"ף – 2020

הרב קוק. צילום: באדיבות קק"ל

הוכרזו הזוכים בפרס הרב קוק של עיריית תל-אביב-יפו לספרות תורנית מקורית ולספרות מחקר וספרי עזר תורניים

ועדת השופטים של פרס הרב קוק לספרות מחקר וספרי עזר תורניים מטעם עיריית תל-אביב-יפו, שבה כיהנו פרופ' רמי ריינר (יו"ר), פרופ' שמחה עמנואל, הרבנית רחלי פרנקל, הרב עו"ד צבי קנול והרב נתן שפירא, החליטה להעניק את הפרס לשנת תש"ף לרב דוד דבליצקי ולפרופ' ירחמיאל (רוברט) ברודי.

הפרס מוענק לרב דוד דבליצקי על הההדרה המופתית של "ספר הישר" לרבנו תם, מגדולי בעלי התוספות, מהמורכבים והמסובכים שבספרי ההלכה ופרשנות התלמוד בימי הביניים. ספר זה ממשיך עשייה ברוכה ונחוצה של הרב דבליצקי בתחום ההדרת ספרי הראשונים.

הפרס מוענק לפרופ' ירחמיאל ברודי על ספרו "אוצר הגאונים החדש מסכת בבא בתרא". ספר זה ממשיך את מפעלו המונומנטלי של ד"ר בנימין מנשה לוין, מתלמידיו הקרובים של הרב קוק זצ"ל. יצירה זו היא חוליה נוספת במפעל חייו של פרופ' ברודי בחקר תקופת הגאונים וספרותה.

- פרסומת -

פרס בקטגוריית "ספרות מחקר וספרי עזר תורניים", ניתן לספרים בעלי רמה תורנית-מדעית, שיש בהם כדי לעזור ללומדי התורה ומפרשיה ולהעשיר את ידיעותיהם: מהדורות חשובות של ספרי רבותינו הראשונים (בין אם נכתבו עברית ובין אם תורגמו), פילוסופיה דתית, מחקרים בתולדות הספרות התלמודית והרבנית ובתולדות גדולי התורה, ספרי עזר וספרי כינוס בעיבוד מדעי.

ועדת השופטים של פרס הרב קוק לספרות תורנית מקורית מטעם עיריית תל-אביב-יפו, שבה כיהנו פרופ' חיים מיליקובסקי (יו"ר), הרב ד"ר איתמר אלדר, פרופ' עודד ישראלי, הרב אריק קמחי וד"ר חנה פרידמן, החליטה להעניק את הפרס לשנת תש"ף לרב אליעזר מלמד ולרב רא"ם הכהן.

הזוכים בפרס הרב קוק. צילום: דניאל מליחי, יונה ברודר, ישיבת עתניאל

הפרס מוענק לרב אליעזר מלמד על "סדרת פניני הלכה" המצטיינת בארבעה דברים: 1. היקפה – היות והיא מקיפה את כל תחומי ההלכה; 2. הנגשתה – היותה שווה לכל נפש מהיהודי הפשוט ועד התלמיד החכם; 3. פסיקה יצירתית ומקורית; 4. אקטואליות ורלוונטיות.

הפרס מוענק לרב רא"ם הכהן על סדרת ספריו העוסקת בפרשנות התלמוד. הרב הכהן מצליח לחבר יחד את עולם הלמדנות המסורתית מזה דורות רבים, עם השקפת עולם חדשה ומקורית של חיפוש משמעויות בסוגיה התלמודית.

פרס בקטגוריית "ספרות תורנית מקורית", ניתן לחיבורים חשובים ומועילים שיש בהם משום חידוש ויצירה עצמית. בסוגים אלה: פרשנות כתבי הקודש, חידושים ופירושים בתלמוד ובפוסקים, שאלות ותשובות וכיוצא באלה.

באיגוד ישיבות ההסדר ברכו על זכיייתם של ראש ישיבת הר ברכה הרב אליעזר מלמד וראש ישיבת עתניאל הרב רא"ם הכהן לספרנות תורנית מקורית וציינו כי "הרב רא"ם והרב מלמד ייסדו בתי מדרש שבהם התחנכו ומתחנכים תלמידים רבים לתורה המחוברת לעם ולארץ בדור של גאולה, תורה גדולה אותה לומדים אלפי בוגרים ותלמידים ועוד רבבות רבות של אוהבי תורה."

"אנו מאחלים להם בריאות רבה, אורך ימים ושנים בהם יוכלו להמשיך את המפעל התורני החשוב שלהם, להגדיל תורה ולהאדירה" הוסיפו באיגוד ישיבות ההסדר.

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב-יפו הוסיף גם הוא כי "הפרס על שם הרב קוק הוא חלק ממארג נרחב של פעולות שהעירייה נוקטת לעידוד תרבות יהודית על כל גווניה. מיום היווסדה, העיר העברית הראשונה מקדמת את התרבות העברית, ובכלל זה חקר הספרות וההגות. כפי שאמר ראש העירייה הראשון, מאיר דיזנגוף – "אנו משתדלים שתהיה רוח של יהדות חופפת על מפעלנו… שתשרור בה רוח של אחווה, שלום ואהבה".

הפרס ע"ש הרב אברהם יצחק הכהן קוק מוענק על ידי עיריית תלֿ-ֿאביב-יפו משנת תש"א – 1941 במטרה להביע הוקרה ולחזק את ידיהם של מחברי ספרים ברוח המסורת בספרות תורנית, חוקריה ומפרשיה וחושפי גנזיה.

הפרסים, בסך 18,000 ₪ יוענקו לכל אחד מהזוכים, בטקס חגיגי ובכפוף להנחיות משרד הבריאות ביום ג', י"ד טבת תשפ"א, 29 בדצמבר 2020, במעמד ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי.