תיק חקירה סגור – לא מה שחשבתם

זה לא נגמר - עד שזה לא נגמר. לחלוטין. צילום אילוסטרציה: Pexels

כל אחד מאיתנו עשוי למצוא עצמו נחקר בחשד לביצוע עבירה. בין אם בעקבות תלונת שווא, טעות מצד רשויות האכיפה וכמובן בשל מעשה שבוצע בכוונה או בלהט הרגע. כך למשל, מריבה בחוף הים על כיסא או חניה, וויכוח בסופר או בתור לבנק, סכסוך עם השכן הקר והמנוכר – כל אלה ועוד עלולים להתפתח ובשבריר שניה להפוך לכדי עבירה פלילית של ממש. ככלל, ההליך הפלילי נפתח בחקירה במשטרה. במקרים הגרועים – תיק החקירה מסתיים בהגשת כתב אישום וניהול הליך פלילי של ממש. במקרים אחרים, התיק נסגר בשל אחת מעילות הסגירה הקבועות בחוק. רבים טועים לחשוד, כי עצם סגירתו של תיק החקירה אינו מתועד כלל ולמעשה, תיק סגור נמחק כלא היה. למעשה, עצם קיומו של תיק סגור עלול להשפיע על עתידו של האדם אך הדבר תלוי בעילת הסגירה. תיק החקירה בעניינך נסגר? ייתכן שהרישום נשאר. מומלץ לפנות בבקשה לביטול רישום משטרתי ולהצליח לשכנע את גורמי האכיפה להסכים על שינוי עילת סגירה

תיק חקירה סגור – מהן עילות הסגירה?

ניתן לסגור תיק חקירה בהתאם לארבע עילות – חוסר ראיות, היעדר אשמה, נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין או סגירת תיק בהסדר מותנה. על כל פנים, רק תיק שנסגר בעילה של היעדר אשמה, ימחק מרישומיה הפנימיים של המשטרה. לכן, אם נחקרת במשטרה ותיק החקירה נסגר בעילה של היעדר אשמה – אתה יכול להיות רגוע ובטוח כי הספק ו"הכתם" ברישום המשטרתי הוסר לחלוטין. לעומת, אם תיק החקירה בעניינך נסגר בשל חוסר ראיות או בעילה של נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות העמדה לדין – הרי שהתיק מתועד גם מתועד ברישומיה הפנימיים של המשטרה. יובהר: לא מדובר בקיומו של רישום פלילי. אלא ברישום משטרתי.

למה כל כך חשוב לשנות את עילת הסגירה לחוסר אשמה?

- פרסומת -

קיימת חשיבות לשנות את עילת הסגירה וזאת מכיוון שישנם גופים מסוימים המנויים בחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, אשר עשויים להיות חשופים לעצם קיומו של התיק, וזאת על אף שמדובר בתיק סגור ולא בהרשעה פלילית. מעבר לכך, עצם קיומו של תיק משטרתי סגור עשוי להשפיע באופן מידי על רישיון הנשק. נחקרים רבים במשטרה אשר תיק החקירה בעניינם נסגר שלא בשל חוסר אשמה, מוצאים עצמם מאבדים את רישיון הנשק ובהמשך אף את מקום עבודתם.

מי רשאי לשנות את עילת הסגירה ומה הדרך הטובה ביותר להביא למחיקת הרישום?

לפי בדיקה של פורטל חדשות כל אדם שנחקר במשטרה ותיק החקירה בעניינו נסגר, רשאי להגיש בקשה מנומקת לשינוי עילת הסגירה. הוראת חוק זו מעוגנת בסעיף 62(ב)(4) לחוק סדר הדין הפלילי הקובע כדלקמן:

"החשוד יהיה רשאי לפנות לתובע שסגר את התיק בבקשה מנומקת לשנות את עילת הסגירה; תיק שנסגר בשל חוסר אשמה, יימחק רישומו מרישומי המשטרה".

ברמה העקרונית, קיימות שתי דרכים להביא למחיקתו של תיק מהרישום המשטרתי. דרך ראשונה היא לפנות לחוליית רישום פלילי במטה הארצי של המשטרה. אשר בסמכותה להביא לביטול הרישום המשטרתי. דרך אחרת היא להגיש בקשה לגורם שסגר את התיק לשינוי עילת סגירה. על כל פנים, מדובר בפנייה משפטית וכשם שאין בכוונתך לנסח חוזה למכירת דירתך באופן עצמאי, כך מומלץ שלא להתנהל באופן עצמאי מול גורמי האכיפה. על כן, הדרך הטובה ביותר להביא לביטול רישום משטרתי היא לפנות לעורך דין פלילי העוסק בתחום אשר ינסח עבורך בקשה לשינוי עילת סגירה ובכך, להביא להוכחת חפותך המלאה וטיהור שמך. היוועצות בעורך דין פלילי העוסק בתחום עשויה להגדיל את סיכויי הבקשה ועצם מעורבתו של עו"ד פלילי תגרום להתייחסות רצינית מצד גורמי התביעה. בהצלחה!