אגרנות כפייתית – התמודדות או מסלול הידרדרות

pexels

אם חשבתם שאגרנות כפייתית היא תופעה נדירה, אתם צפויים להיות מופתעים ולגלות שהיא שכיחה יותר ממה שאתם חושבים. כמובן שלא כל המקרים מגיעים לרמת קיצוניות מפחידה, אך ישנם מקרים רבים. אגרנות כפייתית מתבטאת בדפוס התנהגות הכולל גם איסוף אובססיבי של חפצים וגם קושי נפשי להיפטר מהחפצים. חשוב להדגיש שהחפצים עשויים להיות חסרי כל שימוש וערך. מדובר בדפוס התנהגות בעייתי והרסני מאוד – אגרנים אובססיביים פוגעים בעצמם, בבני משפחתם וגם השכנים. יחסי השכנות עם אגרן כפייתי הם בעייתיים מאוד. איסוף החפצים משפיע על השכנים בדרכים שונות וזהו מקור לסכסוכי שכנים. חשוב להבין כי מדובר בבעיה נפשית הדורשת טיפול.

המחקר הפסיכולוגי מראה כי שורשי ההפרעה מתחילים עוד בילדות והם נמצאים במגמת התחזקות והחמרה עם השנים. אגרן כפייתי אינו מסוגל להשתנות ללא עזרה. ישנם מקרים בהם האגרנים מודעים לבעייתיות של ההרגל, אך גם בזה אין די בכדי להפסיק את ההתנהגות. כל ניסיון מצידכם לזרוק את החפצים עשוי לגרום לאגרנים חרדה ומצוקה. אך אין להשלים עם המצב, זהו מסלול הידרדרות וחייבים לפנות לטיפול.

במסגרת דפוסי ההתנהגות של אגרן כפייתי אנו יכולים לראות רכישה מוגזמת של מוצרים שונים, אלו יכולים להיות מצרכי מזון או דברים אחרים. שמירה של פריטים ללא צורך ואף איסוף פסולת מפחי אשפה ואגירתה בבית. כמובן שלכך מתלוות בעיות רבות. ביתם של אגרנים כפייתיים מתמלא בערמות אשפה מרקיבות ומצחינות. יש בזה מגוון של בעיות בריאותיות, תברואתיות ובטיחותיות.

טיפול באגרנות כפייתית

- פרסומת -

התופעה המסוכנת דורשת טיפול, יש צורך בפינוי כל ערמות האשפה מהדירה וגם מתן טיפול נפשי לאגרן הכפייתי. לצורך הטיפול הנפשי תוכלו לפנות לשירותי בריאות הנפש, אך אלו אינם יכולים לעזור לכם עם פינוי האשפה והחפצים מהדירה. אם ראיתם כיצד נראית הדירה, אתם בוודאי יודעים במה מדובר – זה לא דבר שתוכלו לעשות בעצמכם. אך מצד שני גם לא ניתן לוותר על זה, זה הכרחי לצורך הצלחת הטיפול הנפשי.

על מנת להתמודד עם פינוי הפסולת וניקוי הדירה יש לפנות לחברות העוסקות בפינוי דירות, חברות המנוסות באגרנות כפייתית. לא כל חברה העוסקת בפינוי דירות היא בעלת המסוגלות והרצון להתמודד עם אגרנות כפייתית, אך ישנן חברות שרכשו בכך ניסיון והן יודעות גם כיצד להתנהל ברגישות מול האגרן הכפייתי.

תהליך הפינוי הוא דבר מאתגר מאוד. יש להוציא את ערמות הפסולת מהדירה ולפנות אותם לאתרי האשפה. אך במקביל חשוב להתמודד עם בעיות התברואה והמזיקים השונים הנמצאים בדירה, אלו עלולים לסכן גם את המפנים. מסיבה זו המפנים משתמשים בציוד מגן ומשלבים בעבודתם גם שירותי הדברה. חברות הפינוי מוציאות את כל הרהיטים מהדירה על מנת לחטא אותם ולהשמיש אותם. בסיום עבודתם מקבלים דירה נקייה. כך ניתן לשקם את חייו של האגרן וגם השכנים יכולים לנשום לרווחה.