אגרנות כפייתית? מה אפשר לעשות כשהשכנים סובלים מהפרעה נפשית

אגרנות כפייתית היא בעיה נפשית היכולה להתבטא בצורות שונות עד שלעיתים, התופעה כל כך חמורה עד שהיא מהווה מטרד וסכנה של ממש לא רק לדרי הבית - אלא גם לסביבה. אז מיהו אגרן כפייתי?

פינוי דירה של אגרן כפייתי
פינוי דירה של אגרן כפייתי באחד הישובים בשומרון. צילום: שי פינוי דירה

לכאורה מה שעושה אדם בביתו היא עניינו הפרטי. ואם הוא רוצה למלא את הבית שלו בפריטים חסרי שימוש זהו עניינו הפרטי. אך האמת שכאשר מדובר באגרנים כפייתיים התופעה כל כך חמורה עד שהיא מהווה מטרד וסכנה של ממש לכל השכנים. במקרים רבים אגרנים כפייתיים מגיעים לטיפול בעקבות התערבות של הרשויות לאחר ששכנים מתלוננים על המטרד.

'בל תשחית' או שזה עובר את הגבול?

אגרנות כפייתית היא בעיה נפשית היכולה להתבטא בצורות שונות. אגרנים כפייתיים נוטים לאסוף ולאגור בביתם וגינתם אינן ספור חפצים חסרי שימוש, אשפה של ממש. לעתים הם גם פולשים לחללים משותפים בבנייני מגורים. במסגרת הבעיה הם אינם מסוגלים להיפטר מהחפצים והדבר גורם לעימותים מול השכנים. במהלך השנים החפצים הללו יוצרים מטרד תברואתי גדול מאוד. מדובר במפגע ריח וגם סביבה בה ישנם מזיקים רבים המסכנים את התושבים. ריבוי החפצים גם מגדיל את הסכנה להתקלחות של שריפה.

מצב כזה הוא בלתי נסבל מבחינת השכנים. התופעה פוגעת באיכות החיים ואף מסכנת אותם. במקרים כאלו השכנים נוהגים לפנות לעיירה אשר מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות קנסות. וכאשר גם זה לא פותר את הבעיה יש לעתור לבית המשפט על מנת לקבל צו כניסה וניקוי המקרקעין.

כיצד מתבצע פינוי אגרנות כפייתית

ברמת העיקרון זה נשמע פשוט. להביא משאית וכמה סבלים ולהעמיס את כל האשפה. לכאורה עבודה שכל אחד יכול לעשות. בפועל זה הרבה יותר מסובך. ישנן חברות רבות המפנות תכולת דירה ומעניקות שירותי אלטעזאכן. אם תפנו לחברה כזו סביר להניח שהם לא יהיו מעוניינים לטפל בדירה של אגרנים. חברות אלו מתאימות לפינוי רהיטים. בפועל ישנן בעיות תברואה קשות וחברות אלו אינן ערוכות להתמודדות עם בעיות אלו. בדירות אלו צפויים למצוא רמות זוהמה מסוכנות. בעיות של סקביאס וחולדות הן רק חלק מהבעיה. לכן יש צורך בפתרון משולב הכולל פינוי דירה, הדברה, חיטוי וניקוי. חשוב גם לציין שלצד בעיות התברואה יש גם צורך בחוסן נפשי מול המראות המזעזעים אשר עשויים לכלול שקיות צואה, בעלי חיים מתים ועוד.

- פרסומת -

פינוי דירה של אגרנים נעשה באמצעות חברות המתמחות בתחום זה. חברות אלו רגילות למראות הקשיים ומצוידות בציוד מתאים לצורך ביצוע העובדה. לא ניתן להיכנס לדירה של אגרנים כפייתיים סתם כך, יש צורך במסכות וחליפות מגן. כניסה לדירה שבה יש עשרות חולדות עשויה להיות מסוכנת וצריך לדעת כיצד להתמודד עם הבעיה.

איך לטפל בשכן אגרן בלי עימותים?

כאשר השכנים מתמודדים עם בעיה שכזו זה בדרך כלל מגיע יחד עם עימותים מול השכן האגרן. השכנים אינם מגלים סבלנות או רגישות לנושא וקשה להאשים אותם. אך שוב לציין שבעיה שכזו דורשת גם טיפול נפשי. אם יש לכם מכר או קרוב משפחה המגלה סימנים של אגרנות כפייתית, מוטב שתפנו לעזרה לפני שהעניינים יחמירו. הבעיה מסכנת גם את השכנים וגם את האגרן הכפייתי.