אילת לדתיים אחרי הקורונה – העיר הדרומית רק מחכה שתבואו

הטיילת באילת, השבוע. צילום: אביחי טבק

כשחו"ל הוא עדיין לא אופציה אבל כולם רוצים קצת חופש מהקורונה, עיר התיירות של ישראל נערכת להסתערות. עם הגבלות שמירת מרחק בבריכה, בופה בהגשה אישית ואתרי תיירות שעדיין לא נפתחו כולם – אילת היא עדיין היעד המועדף על התייר הישראלי, ועל המשפחה הדתית שומרת הכשרות במיוחד.

אילת היתה יעד חופשה לדתיים מומלץ במשך כל השנים. המלונות והמסעדות הכשרות, ההיכרות וההבנה לצרכי הנופש למשפחות גדולות ומרובות ילדים ואפילו בתי הכנסת ושאר שירותי הדת הקיימים בכל מלון על חוף הים האדום תמיד קסמה לנופש הדתי והמסורתי.

בנוסף לזה, גם העובדה שכדי להגיע לאילת לא חייבים להזמין כרטיסי טיסה לכל בני המשפחה, ואפשר להסתפק בנסיעה של כמה שעות כולם יחד ישירות מהבית ועד לפתח המלון הפכה את אילת לאפשרות הנופש המועדפת על ישראלים רבים.

- פרסומת -

התפרצות נגיף הקורונה וסגירת השמיים לטיסות שאינן הכרחיות אילצו השנה ישראלים רבים שעוד חשבו על חופשה זולה בקפריסין או ביער השחור לשנות גם הם תוכניות ולתכנן על חופשת קיץ באילת.

קורונה או לא – הקניות באילת ללא מע"מ והישראלים מסתערים. צילום: אביחי טבק

בשבוע שעבר נכנסו לתוקפן ההקלות בהוראות משק לשעת חירום ולראשונה מזה כמעט שלושה חודשים איפשרו לבתי המלון באילת לפתוח את שעריהם, תוך הקפדה מיוחדת על נהלי ריחוק ושמירה על הגיינה, ובהיסוס מה.

"החל מאמצע מרץ, כשנכנסו התקנות לתוקף, אילת התרוקנה לגמרי. במשך חודשיים העיר היתה למעשה מתה. ובשעה טובה בשבוע שעבר אישרו לנו לפתוח את המלון, בהתאם להנחיות התו הסגול" מספר לנו יונתן, סמנכ"ל מלון אסטרל פאלמה, הראשון מבין ששת מלונות רשת אסטרל באילת שפתח את שעריו. "עכשיו, אנחנו כבר פתוחים. וזהו, אנחנו רצים. למעשה, בימים אלו אנחנו עומדים על 85-90% תפוסה ולקראת סוף השבוע יש לנו כבר הזמנות מלאות ולמעשה אנחנו נהיה בתפוסה מלאה"

אחרי הדברים האלה, צריך להדגיש שאומנם המלון של יונתן מלא, אבל העיר עדיין בתפוסה חלקית מאוד, בעיקר בשל העובדה שמרבית המלונות עדיין סגורים, אם כי גם הם צפויים להיפתח בקצב זה או אחר במהלך הימים והשבועות הקרובים. "לגבי שאר מלונות רשת אסטרל באילת, אנחנו צופים שהם יפתחו כולם עד ה-1.7. צריך להבין מלבד הביקוש של התיירים, עדיין קיימת בעיית העובדים במלונות" מסביר יונתן. "בשלב זה, במלון אסטרל פאלמה אנחנו פועלים עם צוות ישראלי באופן מלא, מאחר והעובדים הירדנים אינם מורשים לחזור לישראל, וגם כשיקבלו את האישור, יצטרכו לשהות קודם כל בבידוד של שבועיים. ברגע שגם העובדים הזרים יחזרו לעבודה, נוכל לפתוח את כל מלונות הרשת ואילת תחזור לפעילות מלאה".

ארוחות הבוקר עברו שינוי. מלון אסטרל פאלמה אילת. צילום: אביחי טבק

אבל התפוסה במלונות היא לא השינוי היחיד שיראה מי שיגיע לאילת בחודשים הקרובים. אחת החוויות בגללן בוחרים הישראלים להגיע לאילת היא כמובן ארוחות הבוקר המוגזמות ושולחנות הבופה הארוכים, בהם ממלאים האורחים צלחות במגוון רחב של גבינות, דגים ופשטידות. הקורונה, חייבה את בתי המלון באילת לצאת מהרגלם גם בתחום זה ולשנות את כל צורת ההגשה בחדרי האוכל. אל דאגה, המבחר נשאר עצום ולא הגיוני, כמויות האוכל שנשארות בצלחות על השולחנות מופרכות ואפילו מכעיסות, אלא שבעמדות החלוקה ישנו שינוי בולט. מעתה, לא ממלאים האורחים את הצלחות בעצמם, אלא מגיעים לעמדות הבופה כשמאחריהן עומדים אנשי צוות המטבח ובינם לבין האורחים לוחות פרספקס שקופים על מנת להרחיק בין הבל פה ההמון ומגע ידם ובין מגשי האוכל הציבוריים.

בבית המלון בו התארחנו ניכר היה שהעובדים הונחו להיות נדיבים, ואף הפצירו בנו לקחת עוד ועוד "בלי להתבייש", אך בכל זאת, אולי העובדה שיש מישהו נוסף שמסתכל לנו בצלחת, או פשוט העצירה הנוספת, רגע לפני שמעמיסים צלחת נוספת או מוזגים כוס מיץ, מאחר ומשתרך תור קצר של אנשים הממתינים לשירות איש הצוות היא זו שגרמה לנו לאכול באופן מבוקר והגיוני יותר. בכל מקרה, לא נשארנו רעבים.

שקיעות אדומות וחופים שקטים. החוף של מסעדת דגים בים (לשעבר מיקונוס) באילת. צילום: אביחי טבק

ואם נראה לכם שכל זה דורש הגדלה משמעותית של כח האדם בבתי המלון – אתם לא טועים. מלבד השירות הכמעט-אישי בחדר האוכל, גם ניקיון החדרים עבר מהפכה. "עוד לפני שהחדרן נכנס לחדר לבצע את העבודה השגרתית, ישנו צוות מיוחד שנכנס לכל החדרים ומחטא אותם בחומרים ואמצעים מיוחדים שאושרו לשימוש במלונות," מסביר יונתן, "הצוות המקדים גם עובר על כל המשטחים החשודים שבשגרה החדרן לא בהכרח עובר עליהם, כמו מזוזות, מתגי חשמל, ידיות וכו' ודואג לחטא גם אותם באלכוהול עם מגבונים מיוחדים, ורק לאחר כל זה ולאחר 'קיפול' המצעים והמגבות נכנס החדרן עם חומר ניקוי לבצע את הניקיון הסטנדרטי".

ולא רק הקורונה השפיעה על אילת באופן קשה. כזכור, רגע לפני שנסגרו המלונות והמסעדות בכל הארץ פקדה את הארץ סופה קשה ביותר. באילת פגעה הסופה באופן קשה במיוחד, והסבה נזקים כבדים לכל קו החוף. "הסופה שבאה עלינו במרץ גרמה להרס שלא ידענו כמותו כבר שנים ופגעה גם באלמוגים, מיני חי ימיים ובכל תשתית קו החוף," מספר חן, פקח אתר שמורת הטבע אלמוג השוכנת מדרום לאילת. "ביום אחד הסופה קרעה תשתיות וגרמה לנפילת גשר הגישה הדרומי באתר, מה שגרם לנזקים כבדים לאלמוגים מפותחים."

את תקופת הקורונה ניצלו ברשות שמורות הטבע על מנת לשקם את השונית ולהשמיש מחדש את החוף שניזוק קשות.

"במשך חודשיים עבדנו בלי סוף והחזרנו אלמוגים למקומם, שיפצנו את הסככות והמתקנים במקום ועכשיו, סוף סוף פתחנו את המקום למבקרים חדשים" חן מוסיף בהתרגשות ניכרת.

שמורת חוף אלמוגים. צילום: אביחי טבק
מדף באורך קילומטר וחצי. צילום: אביחי טבק

שמורת טבע חוף האלמוגים מאפשרת לתיירים בכל הגילאים לבצע שחיית שנורקלים באחד משכיות החמדה הנדירות והמיוחדות שיש בישראל בכלל ובאילת והדרום בפרט. במקום ניתן להשכיר בזול ציוד שנורקלים ושחייה לכל הגילאים, ולהנות מחוף שקט במיוחד, ובאווירה שונה מזו שאפשר למצוא בחופים אחרים באילת.

במים, אפשר למצוא מינים רבים של בעלי חיים ודגים, החל מפלנקטונים ועטלפי ים, דרך "דגי חרב" ודגי ליצן (הילדים שלכם אותו יותר כ"נמו") ואפילו שני פרטים של כרישים ידידותיים שמבקרים לעיתים באזור. בסוף היום, מובטחת לכם שקיעה מדהימה, כאשר השמש מכה בהרי אדום המשתקפים במים בצורה מדהימה והים משנה את צבעיו באופן נדיר.

ואם בחופים נדירים ושקיעות עסקינן, אנחנו מוכרחים להמליץ לכם על מקום מיוחד. אילת התברכה בעשרות מסעדות ומזנונים אשר מציעים כמעט כל מה שתרצו ובכל רמת מחיר או איכות שתבחרו, בכשרות רגילה של הרבנות וגם בכשרויות בד"צ ומהדרין אחרות, אבל מסעדה אחת שתפסה את תשומת ליבנו באופן מיוחד היא מסעדת הדגים הכשרה היחידה באילת על חוף האלמוגים – מסעדת דגים בים.

הרי אילת. צילום: אביחי טבק
אל תוותרו על הסקורדליה. צילום: אביחי טבק

האוכל במקום מצוין, וראוי לכתבה בפני עצמו, אבל יותר מהכול הנוף והאווירה במקום פשוט משגעים. חמש דקות נסיעה דרומית לאילת, מיד אחרי ריף הדולפינים וחוף קצא"א, איפה שבעבר שכנה מסעדת מיקונוס (הידועה גם בשורה האלמותית "מהחוף של מיקונוס עד החוף של מוש" בשירו של עומר אדם "היא רק רוצה לרקוד". א"ט) שוכנת על חוף הים מפרץ אילת פנינת חמד של ממש. על החוף והדק הבנוי בצמוד אליו מפוזרים שולחנות, תוך הקפדה על מרחק קורונה סביר, ופינות ישיבה נעימות וסביבן מכרכרים מלצרים אדיבים מאין כמותם. בכל שעות היום מתנגנת במקום מוזיקה נעימה ובימי חמישי עורכים במקום ערבי טברנה יוונית מושקעים. המקום כשר כמובן ומציע מנות דגים טריות ומנות בקר באיכות גבוהה, יחד עם מנות ילדים ותוספות מעניינות. והכי חשוב – אל תוותרו על פלטת המטבלים היוונית וממרח הסקורדליה (ממרח שקדים, שום ושמן זית. א"ט) הכי טעימים שאכלנו.