אין שקיפות, אין שיתוף: כך מתוכנן השילוב של ילדי החינוך המיוחד

בוועדה לביקורת המדינה, נחשפה המערכת הניסויית של שילוב ילדי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל. תלונות רבות של הורים: משרד החינוך מתעלם מצרכי ילדינו.

עמי שרון 06/12/2011

הועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (שלישי) במסקנות דו"ח ועדת דורנר, הקורא לשלב את ילדי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל. בדיון עלו טענות רבות של הורים, כי משרד החינוך מתעלם מהם ומהצרכים המיוחדים של ילדיהם – כל אחד והנכות הייחודית לו. עוד האשימו ההורים כי המשרד איננו משתף אותם בתהליך ההכנה של השילוב, והזהירו כי התנסו כבר בעבר בשילוב גרוע – שרק הזיק להתפתחות הילדים המיוחדים.

ממלאת-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) הדגישה כי אין די שקיפות בהתנהלות משרד החינוך, וכי הורי הילדים אינם משותפים בתהליך הכה-גורלי לעתיד ילדיהם. נציג מבקר המדינה, יובל חיו הוסיף כי בחודשים הקרובים ינהל המבקר בדיקה נוספת בנושא.

- פרסומת -

רעיה לוי-גודמן, מנהלת אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך סיפרה כי בעוד פחות מחודש (ינואר 2012) תחל תוכנית-הרצה (פיילוט) לשילוב ילדי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל – בכיתות ג' בעיר חולון. לדבריה, כבר הוכנו, צוותים שיכינו את התלמידים, הודפסה חוברת הכנה להורים, וגובש מודל תקצוב ומתווה לעבודה. "חיפשנו עיר שיש בה מגוון תלמידים, עיר גדולה אך לא גדולה מדי, נוחה להגעה, וגם קיבלנו עליה המלצה חמה של מנהלת המחוז דאז דלית שטאובר, כיום המנכ"לית של משרד החינוך".

עו"ד קארין אלהרר מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, טענה מנגד כי לא יידעו את הורי הילדים על השינוי בשיבוץ בתי הספר של ילדיהם, ואפילו מחלקת החינוך בעיריית חולון אינה מכירה את התכנון. עינת קאסוטו-שפי, מנכ"לית עמותת אלו"ט (אגודה לאומית לילדים אוטיסטים) הוסיפה כי "משרד החינוך אינו נוהג בשקיפות, ויש נתק מוחלט בין הארגונים של הורי החינוך המיוחד, לבין המשרד. כל המידע חסום בפנינו, ויש חוסר אמון". גם שירלי גלאור, מעמותת אקי"ם האשימה כי "משרד החינוך מנותק מהשטח ומההורים. לנו כהורים, יש המון פחד וחרדה מהשילוב, ובעבר חווינו ניסיון רע בשילוב גרוע". לדבריה, אפילו ועד הורי ילדים עם פיגור בחולון איננו משותף בתהליך.

עו"ד רויטל לן-כהן הזהירה כי אין בדיקה פרטנית של כל לקות-למידה בפני עצמה, ואין התייחסות לטיפולים פרה-רפואיים. לדבריה, נבחרות סייעות לילדים, שאין להן ניסיון בשילוב בחינוך הרגיל – וגם אלו שבעלות-ניסיון מקבלות שכר מבזה. "המשרד נותן לנו תחושה כאילו אנחנו היריבים שלהם – ואנחנו מזכירים שאלו הילדים שלנו ואנחנו האחראים עליהם". איציק פראנקו, אבא לילד אוטיסט הוסיף כי "למשרד החינוך אין מונופול על הידע".

נורה כהן, יועצת למשרד החינוך השיבה להורים כי "לכל ליקוי-למידה יש את הזכות לקבל תקציב ראוי, כמובן לפי חומרת הבעיה, וכל הלקויות פתוחות לחינוך המיוחד". זיו מגור מאלו"ט הדגיש כי הורי הילדים בחרו בוועדה לביקורת המדינה כי "בעבר מסקנות התמסמסו ולא בוצעו – ואנחנו מבקשים שהוועדה תעקוב אחרי הביצוע ותעקוב אחר לוחות הזמנים".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) ציין כי "העיר חולון מתנהלת בצורה טובה ומוצלחת, לכן לא בטוח שהניסוי יצליח גם במקומות אחרים". מיכל כהן, מנהלת המינהל הפדגוגי הודתה כי אכן המשרד צריך לשתף את ההורים, וגם דרך תוכנית-ההרצה תלמד הדרך הנכונה לשיתופם.