אני רוצה להתגרש. איך אני משיג את זה?

צילום: Freepik

באופן כללי, זוגות יהודים שנישאו מבחינה דתית ואזרחית חייבים לעבור הליכי גירושין. גירושין יהודיים פירושם שאתה גרוש לפי ההלכה היהודית. גירושין אזרחיים פירושם שאתה גרוש לפי חוקי המדינה. ביהדות, רק לבעל יש סמכות להוציא גט. הבעל מסיים את הנישואין בכך שהוא נותן לאשתו גט. גט הוא מסמך שמסיים רשמית נישואין לפי ההלכה היהודית. אישה חייבת לקבל את הגט ברצון כדי שהגירושין יהיו סופיים.

 

האם אני צריך גט?

ללא גט, אתה עדיין נשוי לפי ההלכה היהודית. זה נכון גם אם נפרדתם מזה זמן מה או התגרשתם בבית משפט אזרחי. הבעיות עשויות לכלול:

  • אינך יכול להינשא מחדש בתוך הקהילה היהודית המסורתית;
  • כל ילדים שיהיו לך בעתיד יהיו ממזרים, או לא לגיטימיים, שיש לכך השלכות בהלכה היהודית;
  • בקהילות רבות, פתיחת קשר אינטימי חדש מהווה הפרה חמורה של ההלכה היהודית.

 

- פרסומת -

בדרך כלל, לפני שבית הדין הרבני ייתן גט, על האדם שהגיש בקשה לגירושין להסיר כל מחסום לנישואין מחדש. מחסום הוא כל דבר שמונע ממך להתחתן מחדש בהתאם לדת שלך. אתה צריך לדון בנושא זה עם עורך דין גירושין ומשפחה שלך או עם הטוען הרבני.

 

איך אני משיג גט?

אתה ובעלך חייבים לעבור טקס גט מיוחד. אתם לא צריכים להיות ביחד בטקס. טקס גט מתקיים בדרך כלל בבית דין או במקום מוסכם. בית דין הוא בית דין יהודי. את הטקס מנחה רב המכונה מסדר גיטין.

 

מי יכול להתחיל את תהליך הגט? איך אני יכול לעשות את זה?

בני הזוג יכולים להתחיל בתהליך הגט. לשם כך יש לפנות לבית דין שליד מקום מגוריהם המשותף האחרון. לאחר פתיחת תיק בבית דין, צוות בית דין יפנה אל בן הזוג. אם בן/בת זוגך יסכים לקבוע טקס גט, בית הדין יעבוד איתך לבחירת מועד. אם בן זוגך מעוניין ללכת לבית דין אחר, תוכל להחליט אם להסכים לבית הדין השני או לא. לחלופין, אתה יכול ליצור זבל"א (ראשי תיבות של זה בורר לו אחד וזה בורר לו אחד). בבית דין זבל"א כל אחד מכם בוחר דיין אחד, שני הדיינים בוחרים אז דיין שלישי. חשוב לדעת שהנהלים משתנים בין בתי דין. ברגע שתסכים לבית דין, לא תוכל לשנות את דעתך. לכן, יש לבחור את בית הדין בקפידה.

 

מה יקרה בטקס גט?

בטקס הגבר הגרוש ינחה את הסופר לכתוב את הגט בשמו. בהגבר ימסור לאישה את ה-גט בפני שני עדים.

 

הרבנים עשויים לשאול את שניכם שאלות. לדוגמה, הם עשויים לשאול אם אתה נקרא בשמות אחרים. זאת כדי להבטיח שאין בעיות במסמך הגט. הרבנים עשויים גם לשאול שאלות כדי לוודא ששניכם עוברים את הטקס מרצונכם החופשי. ברגע שהאישה מקבלת את ה-גט מבעלה, הנישואים הדתיים שלה מסתיימים. כל הטקס אורך בדרך כלל כשעה.

 

בדרך כלל אינך צריך לחתום על שום דבר או לעשות שום דבר אחר. אם תתבקשו לחתום על מסמכים אחרים, כמו הסכם פשרה בגירושין, יש להיוועץ תחילה עם עורך דין. ככלל, מסמכי בוררות ופשרה מחייבים מבחינה משפטית. זה נכון גם אם הם כתובים ביידיש או בעברית. מסיבה זו, עליך לחקור היטב בית דין לפני שתתחייב עליו. ישנם משאבים במדריך זה שעשויים לעזור.