עדויות קשות על פגיעות מיניות ואחרות בבתי המלון של המפונים

בדיון מיוחד של הוועדה נחשפו מקרי פגיעות מיניות ופיזיות בנשים וקטינים שפונו לבתי מלון: "היה גבר בן 23 שהיה בקשר עם ילדה בת 13 והאמא שלה כלל לא הייתה מודעת בשל כאוס הפינוי"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ פנינה תמנו שטה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה דיון מיוחד בסוגיית מניעת אלימות במקומות ריכוז של תושבים מפונים. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה פתחה את הדיון ואמרה כי בתקופה מורכבת זאת עם עשרות אלפי אנשים שפליטים בארצם הדבר הכי חשוב למול כל האתגרים זאת מוגנות המפונים והמפונות: "בגלל שכולם נמצאים זמן רב במקום אחד עם חיכוך מאוד גבוה לאנשים שהם לא בני משפחה אנו מבינים שצריך לעשות הכל כדי לקדם מוגנות פיזית ונפשית".

שי כהאן סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה: המצב במלונות הוא של סירי לחץ. כמות גדולה של ריכוזי אוכלוסיות שנמצאות בניגוד לרצונן בתנאים לא תנאים, ההרגשה של בנאדם שהוא נאבק על משאבים שהמלון מציע למשפחה שלו. יש 56 אלף מפונים שנמצאים כיום במלונות והשאר מפונים בקהילה ונמצאים בקיבוצים ודירות שכורות. סיר הלחץ על המלונות גדול ועולות תופעות באמת של אלימות פנימית וכחות חיצוניים שחודרים לבתי המלון. אנחנו מכירים מקרים שהכניסו בעל ואישה לאותו מתחם למרות שלבעל היה צו הרחקה. יש ומאבקים בין הנהלות המלון למפונים שעוברים על כללי האירוח של המלון. יש תופעה של ילדים שקמים בבוקר ולא הולכים לבית הספר וההורים מיואשים מכך. האחריות שלנו לוודא שמשרדי הממשלה מגיעים לכל המפונים עם סל השירותים שקיימים. אם צריך שירותים נוספים אנחנו יודעים להביא את המשאבים הללו".

סנ"צ מירב שץ נציגת המשטרה משלט המפונים: "כשהזמן עבר וסיר הלחץ גדל והפוסט טראומה צפה אז לנו היתה מפקדה שנקראה רוח גבית. יש עבירות, יש קצינים שמסתובבים במלונות ופותרים בעיות. מתחילת הפינויים נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות שכוללים הפרות צווי הרחקה, יש עבירות איומים. באירועים עם זיקת משפחה יש 64 תיקים. יש סך הכל 116 תיקים".

יו"ר הוועדה ח״כ תמנו שטה פנתה לנציגי משרדי הממשלה והמשטרה ודרשה לקבל נתונים מלאים: "אתם חייבים לדעת מה תמונת המצב המדויקת בכל מלון. אם אתם לא יודעים כמה תלונות יש ואיפה האקלים האלים שצריך לטפל בו אז לא נוכל להתקדם לשום מקום. איפה שתראו נורה אדומה במרכז מסוים אתם תדעו ותוכלו לתת טיפול מדויק. תבואו לדיון נוסף בעוד שבועיים עם נתונים מקיפים".

- פרסומת -

מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע הציגה חלק מהתלונות שהגיעו לאיגוד: "תושב מפונה חשף את עצמו והשתין בפני ילדים בפתח מלון, תושב מפונה מבוגר פגע בילדה צעירה במעלית והוא הועבר למלון אחר בתל אביב, מפונה התקשרה וסיפרה שנאנסה על ידי גבר שמפונה איתה במלון. ילדה סיפרה כי נפגעה על ידי בן 15. נערה דיווחה שמישהו חשף את עצמו בפניה במעלית. יש דיווחים על פגיעות מיניות במסגרות חינוכיות וקיבלנו תלונה על מאבטח שהטריד ילדה. בני מכינות נפגעו מינית על ידי מפונים".

מירי פרנק מנהלת תחום רווחה במלונות מפונים בירושלים חשפה בעיות מוגנות בקרב בני נוער וסיפרה כי צעירים פגעו מינית בנערות. "היה גבר בן 23 שהיה בקשר עם ילדה בת 13 ואמא שלה בכלל לא הייתה מודעת כי היא הייתה בתוך הכאוס של הפינוי".

ליאת גל כהן מהמרכז לשלטון אזורי הציגה בעיות כדוגמת מקרה שנחשף אמש בו אמא סיפרה שבתה בת השלוש הופשטה על ידי ילד בן שמונה וההורים לא יודעים מה עושים. "אנו מתמודדים עם מפגשים של גברים בני 40 ו-50 עם נשים יותר צעירות… המצב יוצר מציאות מורכבת".

ח"כ מתי צרפתי הרכבי: "רף הדיווח במלחמה יורד. כשכל הישוב מתפנה למלון אחד אז הרבה פעמים הדיווחים מטופלים פנימה. בכל מוקד מפונים צריך להיות מישהו מתכלל. ח"כ דבי ביטון: במלון המסוים שאליו פינו אותי נחשפתי לילדים בני 12 ששותים אלכוהול ועושים וונדליזים. היום המצב הרבה יותר רגוע. אפשר לראות סיטואציות במעליות של בעל אומר לאשתו תשתקי ואת לא יודעת מה קורה בחדר שלהם… אני רואה מה שקורה שם, זאת פצצה מתקתקת. כל יום שעובר לא הופך להיות יותר פשוט".