דם טבורי – 7 דברים שלא ידעתם

(צילום: pixbay)

מתקרבים ללידה, שומעים מסביב הרבה דיבורים על שימור דם טבורי, אבל לא יודעים מה להחליט? קבלו 7 עובדות שחשוב לדעת לפני קבלת החלטה שאי אפשר להתחרט עליה.

עידן הראל 27/09/2017

1. למי מתאים הדם הטבורי? הדם הטבורי מתאים לתינוק עצמו ב-100% ובסבירות גבוהה גם לבני משפחתו הקרובה – אחים, אחיות והורים.

2. דם טבורי כתחליף להשתלת מח עצם – דם טבורי מתאפיין בכך שהוא מכיל תאי גזע צעירים ואיכותיים מאוד, דבר שהופך אותו לתחליף מצוין להשתלת מח עצם בכ-80 מחלות קשות. לדוגמה: סוגים שונים של לוקמיה (סרטן של מערכת הדם), תסמונות גנטיות שונות ומחלות אוטואימוניות. היתרון הוא כמובן בזמינות גבוהה של הדם הטבורי שנשמר בבנק מיוחד ואפשר להשתמש בו תוך שעות ספורות – לעומת תהליך ארוך של חיפוש תורם מח עצם שלא תמיד מסתיים בהצלחה.

- פרסומת -

3. מה יקרה אם לא תאספו את הדם הטבורי בזמן? אפשר לאסוף דם טבורי רק בסיום הלידה. אם הדם לא נאסף, הוא פשוט נזרק לפח ואין יותר אפשרות לשמור אותו.

4. טיפולים רפואיים מותאמים אישית – אין בעולם שני אנשים זהים, לכן הגיוני שגם טיפולים רפואיים שאנחנו מקבלים יהיו מותאמים לכל אחד מאתנו באופן אישי. זה בדיוק מה שקורה בטיפול באמצעות דם טבורי בשיתוק מוחין (CP), אוטיזם ומחלות נוספות. חשוב לציין שטיפולים אלה נמצאים היום בשלב של ניסויים קליניים מתקדמים – טיפולים ניסיוניים בבני אדם. כאשר תאי הדם הטבורי מוחזרים לגוף החולה בעירוי פשוט, הם "מתקשרים" אתו ויודעים לאותת למקומות הפגועים לשקם ולשחזר את עצמם. לדוגמה, חלק מהילדים הלוקים בשיתוק מוחין שטופלו באמצעות הדם הטבורי שלהם התחילו ללכת ללא תמיכה בפעם הראשונה, לאכול עצמאית ועוד.

5. איסוף דם טבורי והשהיית חיתוך חבל הטבור – היום זוגות רבים רוצים לחכות קצת עם חיתוך חבל הטבור, כדי שהתינוק יקבל יותר דם. אפשר לשלב השהיה של דקות בודדות עם איסוף דם מחבל הטבור, אבל כדאי לזכור שככל שמחכים יותר, כך נשאר פחות דם לאסוף.

6. השתלת דם טבורי ראשונה בשנת 1988 – למרות שרבים חושבים שמדובר בתחום חדש שהתפתח בשנים האחרונות, שימוש ראשון באמצעות שימור דם טבורי נעשה לפני כמעט 30 שנה בצרפת. רופאים אמיצים השתילו דם טבורי של אחות באח שסבל ממחלה גנטית קשה וכך הצילו את חייו.

7. בנק דם טבורי פרטי וציבורי – אפשר לשמור את הדם הטבורי לשימוש משפחתי תמורת תשלום, או לתרום לבנק הציבורי לטובת כל מי שעשוי להזדקק לו, בארץ או בעולם. לא בכל בית חולים ולא בכל שעה אוספים דם טבורי לתרומה לבנק הציבורי, ומי שמעוניין צריך לברר על כך מראש. חשוב גם לדעת שרק מיעוט מנות שנאספות לבנק ציבורי נשמר בסופו של דבר, משיקולים שונים.