כיצד חוק המזונות ישפיע על זוג שמתגרש?

אילוסטרציה (צילום: עמיעד טאוב)

אחד הנושאים המשמעותיים, והמורכבים ביותר בניסוח הסכם הגירושין, הוא נושא הילדים. בעניין המשך הטיפול המשותף בילדים ישנם מספר מושגים שחשוב לתת עליהם את הדעת.

עידן הראל 11/09/2017

ביולי השנה (2017), נקבע על ידי בג"ץ באופן תקדימי, כי בניגוד לדין העברי בו על האב לשאת בכל התשלומים מדין הכרח עבור ילדיו עד גיל 15, במקרים של משמורת משותפת, ובמצב בו שכר האם זהה או כמעט זהה לזה של האב, תשלום המזונות יתחלק בין ההורים באופן שווה.

יש שיגידו כי פסיקה זו יש בה מן ההיגיון – אחרי הכל, אם ההורים חולקים שווה בשווה את זמני הטיפול בילדים, ורמת ההשתכרות שלהם היא דומה – אין סיבה להשית על האב חובה גדולה יותר מזו המוטלת על האם בגין התשלום על צרכי החובה של הילדים (הרי כל הצרכים שאינם מדין חובה, כמו למשל הוצאות על חוגים, בילויים, מחשב, ריהוט, וכדומה – כל אלה נחלקים ממילא שווה בשווה בין ההורים).

- פרסומת -

אבל, מאידך, יש שיגידו כי הפסיקה החדשה מעוררת יותר חוסר שוויון בין ההורים, ומעמידה את משמורת הילדים ככלי למיקוח ובעיקר להפחתת המזונות בתהליך הגירושין. כיצד ישפיע חוק המזונות החדש על זוג שמתגרש? על כך – במאמר שלפניכם.

חוק המזונות החדש, המשמורת, והגירושין

אחד הנושאים המשמעותיים, והמורכבים ביותר בניסוח הסכם הגירושין, הוא נושא הילדים. בעניין המשך הטיפול המשותף בילדים ישנם מספר מושגים שחשוב לתת עליהם את הדעת:

  • האפוטרופסות – ברוב המכריע של המקרים, אלא אם אחד ההורים לוקה בנפשו או ששיקול הדעת שלו פגום באופן שניתן להוכיח, האפוטרופסות תמיד נחלקת בין ההורים וכל הורה של הילד הוא אפוטרופוס שלו
  • המשמורת – ההורה המשמורן הוא זה שאצלו הילדים חיים בפועל, במרבית ימי השבוע. ההורה שאינו משמורן מקבל הסדרי ראייה עם הילדים, בדרך כלל יומיים בשבוע בשעות אחה"צ וכל סוף שבוע שני, כולל לינה אם הילדים גדולים מספיק.
  • והמזונות – התשלום שהאב משלם לאם, ברוב המכריע של המקרים, כאשר האם היא המשמורנים, לטובת גידול הילדים.

עד הפסיקה החדשה, כל התשלומים בדין הכרח היו מוטלים על האב, בלי קשר למספר השעות אותן בילה עם הילדים. כיום, לאחר הפסיקה החדשה, מתקבל כי במקרים של משמורת משותפת וכאשר האם והאב מרוויחים שכר דומה – עלויות המחיה של הילדים יתחלקו בין ההורים שווה בשווה

על חוק המזונות החדש ועל השימוש בו ככלי להפחתת התשלומים

חשוב להבהיר – במקרים בהם המשמורת משותפת בפועל, וההורים משתכרים שכר דומה, אנחנו רואים היגיון רב מאחורי הפסיקה החדשה. אולם יש לשים לב כי נוצרה כאן גם מורכבות חדשה שיש לתת עליה את הדעת – אבות רבים מפעילים לחץ בתהליך הגירושין, לקבלת משמורת משותפת, כאשר בפועל המוטיבציה למהלך זה הוא הפחתת המזונות, מבלי שהאב יעמוד בפועל בהסכמי הראייה ובתנאי המשמורת. חשוב לדעת, כי אב שאינו עומד בהסכמי הראייה שנקבעו ואושרו על ידי בית המשפט בהסכם הגירושין, הינו מפר צו בית משפט, וניתן לפעול כנגדו.

אין חכם כבעל ניסיון

הליך הגירושין הינו הליך מורכב רגשית, ואין סיבה שתעברו זאת לבד. חשוב לציין, כי הבחירה להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה מנוסה, מקצועי, וקשוב, אשר ידאג להעמיד את האינטרסים שלכם בראש סדר העדיפויות ויוודא כי חלוקת הזמנים והתשלומים בהמשך גידול הילדים תהיה הוגנת ומתאימה לרצונותיכם – היא בחירה מרכזית בהליך גירושין חיובי, אשר מסתיים בהסכם מכבד שיאפשר לא רק המשך גידול איכותי של הילדים משותפים – אלא גם יציאה לפרק הבא של חייכם ברגל ימין. אנחנו מזמינים אתכם להיוועץ בנו, משרד עורכי דין גירושין וינגסט שלו ושות', בעניין גירושין, משמורת ילדים ותשלומי מזונות, על מנת לקבל את ההחלטה המתאימה לכם, ולהוציא אותה אל הפועל.