האם כדאי לבקש דחיית תשלומי משכנתא?

בעקבות משבר הקורונה משקי בית רבים נכנסו למצוקה כלכלית. שכירים רבים יצאו לחלת ומקבלים דמי אבטלה שיהיו נמוכים משכר הרגיל שלהם. עצמאים נאלצו לסגור את העסק הן בכלל תקנות משרד הבריאות. האווירה הכללית פחות תומכת בקניות והוצאת כספים. הביטוח הלאומי מדווח על כמיליון דורשי עבודה בלשכות התעסוקה.

תוכן שיווקי 30/04/2020

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ההוצאה על דיור בין אם על שכירות או על משכנתא נחשבת כהוצאה הגדולה ביותר של משק בית בישראל. בשנים האחרונות סכום המשכנתא הממוצע עלה, וכך גם גובה ההחזר החודשי.

בתקופות רגילות, הבנקים מאפשרים חודש חופש בשנה. כלומר חודש שבו אפשר לדחות את תשלום המשכנתא. כלומר נוסף עוד תשלום במקום התשלום שדילגו עליו.

- פרסומת -

בעקבות משבר הקורונה, הבנקים מאפשרים דחיית תשלומי משכנתא של בין שלושה עד ארבעה חודשים.

לפני שחושבים על דחיית משכנתא, כדאי להתייעץ עם יועץ משכנתאות פרטי. שכן יש השלכות על נושא הדחייה.

האם כאשר דוחים תשלומי משכנתא זה אומר שהמדינה משלמת על החודשים שלא משלמים? האם זה אומר שהבנק מוותר על התשלומים של ארבעת החודשים?

זו לא מתנה. הבנקים מנסים לשווק את מתן הדחייה כהטבה כדי להסוות את העלאת הריביות הגדולה שהם עשו בגלל המשבר. לא מדובר בכך שארבעה תשלומים מתווספים לסוף המשכנתא. אלא מה שקורה בפועל שסכום ההחזר בתקופת הדחייה מתווסף לשאר החודשים לאחר תקופת הדחייה.

נניח משכנתא של 600 אלף שנותרו לה עוד 120 חודשים (עשר שנים). נניח לשם פשטות שמדובר בריבית קבועה של 4%. החזר חודשי של 6075 ₪.

הלקוחות ביקשו לדחות את תשלומי המשכנתא בארבעה חודשים. בפועל מדובר כאילו נלקחה הלוואה של 24,300 ₪. הדחייה עולה כסף – העלות היא הריבית על אותם 24,300 שביקשו לדחות. רק הריבית, בעקבות הדחייה נוספו תשלומי ריבית של כ-5187 ₪.

וגם בגלל שאותם 600 אלף עכשיו צריכים להיות משולמים על פחות החזרים. 116 במקום 20. ההחזר החודשי לאחר הדחיה עולה בכ-254 שקלים.

חשוב להבין: הדחייה זו לא מתנה של הבנק. היא עולה לך כסף. בדוגמא שבכתבה עלות של 5187 ₪. שזה כמעט תשלום חודשי מלא.

משפחה שהחזר המשכנתא שלא בתקופה הנוכחית מכביד עליה כמובן שצריכה לשקול דחיית משכנתא. אבל צריך לזכור שמדובר בהטבה חד פעמית. מי שביקש הקפאת תשלומי משכנתא ניצל את ההזדמנות .

כמו כן, צריך לחשוב מה יהיה המצב של המשפחה במשבר הבא. בין אם בגל הבא של הוירוס או משבר כלכלי אחר.

השפעת משבר הקורונה על הכלכלה ועל כל אחד מאיתנו לא ברור עדיין. מה שכן ברור שהבנקים לא מתכוונים להיות קלים עם מתן הלוואות ומשכנתאות. כדאי להיות ערוכים ולבדוק את ההתנהלות הכלכלית בחודשים הקרובים.