האם מותר לסוע במכונית חשמלית בשבת לצורכי רפואה וביטחון?

פורום רבני ארגון ביטחון ורפואה הכולל נציגים מצה"ל, משטרת ישראל, השב"כ ובתי החולים נפגשו במכון צומת ובחנו כיצד ניתן להשתמש במכוניות חשמליות בשבת לצורכי רפואה וביטחון בהתאם להלכה

צילום: pexels

פגישה היסטורית במכון צומת. פורום רבני ארגון ביטחון ורפואה הכולל רבנים מצה"ל, משטרת ישראל, המוסד, השב"כ, משרד הבריאות ובתי החולים נפגשו במכון צומת שבגוש עציון. במהלך הפגישה דנו חברי הפורום כיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיות חדשות לצורכי רפואה וביטחון בשבת בהתאם להלכה.

לפגישה הצטרף גם מייקל פרקס, מנכ"ל חברת בלינק, שמייצרת עמדות הטענה לרכבים חשמליים שהגיע להציג בפני הרבנים את סוגיית הרכבים החשמליים כדי שיכירו את כל הפרטים על בוריים.

בפגישה השתתפו בין היתר הרב הראשי של משטרת ישראל נצ"ב רמי ברכיהו, רב השב"כ והמוסד, רב מד"א הרב יהודה דנה, רב פיקוד מרכז סא"ל הרב שוהם ערקבי, הרב פנחס פרנקל ממשרד הבריאות, הרב יואב אוקנין מבית החולים שיבא וראש מכון צומת הרב מנחם פרל.

צילום: מכון צומת

ראש מכון צומת הרב מנחם פרל: "שמחתי לארח אצלנו במכון את כל הרבנים החשובים שעוסקים בנושאים החשובים של ביטחון ורפואה. מטרת הפגישה הייתה לבחון כיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיות החדשות שנכנסות בשנים האחרונות לחיינו, כדוגמת הרכב החשמלי, ולבחון האם ואיך ניתן להתאים אותם לצורכי רפואה וביטחון בשבת בהתאם להלכה. למשל רכב כזה יכול לסייע לרופאים ואחיות שצריכים לנסוע או לחזור ממשמרת בבית החולים וגם לחיילים שרוצים לחזור מפעילות מבצעית. חשוב לציין כי שת"פ עם היצרנים מאפשר פיתוח של התאמות ופתרונות שמפחיתים בצורה משמעותית את דרגת חילול השבת במכוניות. לעיתים, מערכות ההלכה והמשפט מגיבות לתהליכים שהתרחשו, מאוחר מידי. הפעם התאגדנו כדי לתכנן נכון את קליטת הרכבים החשמליים במקום ובאופן הנכון הלכתית לכתחילה. מאז נוסד מכון צומת אנו עוסקים בסוגיה זו ואני שמח משיתוף הפעולה שיש לנו עם כלל הגורמים הרלוונטיים שמאפשרים לנו לקדם את הנושא ביחד".