הגדת הסוד: ליל הסדר עם הגדת הצפונות של הרב שמואל יניב

במשך למעלה מ-40 שנה עוסק הרב שמואל יניב מגבעת שמואל באחד הנושאים הכי מרתקים שקיימים בתורה - הרובד הנסתר שמעבר למילים ולמשמעות שלהן. המטרה - להראות עד כמה מדובר בתורה אלוקית שהיא מעבר להיגיון או ליכולת אנושית, בניגוד לספרים אחרים.

שיטת הדילוגים הידועה שכולם מכירים כיום, נולדה, הומצאה ופותחה על ידו בסיוע של חוקרים, מתמטיקאים ופרופסורים. לכך מתווסף גם העיסוק בגימטריות מדויקות ובערכים מספריים של המילים. החשיבות הגדולה שלהן פרושה בכל ההגות היהודית ותחילתו עוד בדברי הגמרא והתנאים.

כך למשל, המשנה באבות האומרת כי "רבי אליעזר (בן) חסמא אומר: קינין ופתחי נדה, הן הן גופי הלכות, תקופות וגמטריאות פרפראות לחכמה.

כמו כן ישנם גם את דברי הגמרא. במסכת נזיר למשל אנחנו מוצאים: "מנהני מילי אמר רב מתנא אמר קרא (במדבר ו, ה) קדוש יהיה יהיה בגמטריא תלתין הוו", כלומר אנחנו רואים שלגבי נזיר הגמרא לומדת שתקופת נזירותו היא שלושים יום מן המילה "יהיה" שערכה המספרי בגימטריא שלושים.

כעת, לראשונה, יוצאת הגדה של פסח בשיטת הצפונות. אם החישובים המתמטיים המסובכים בספרים האחרים של הרב ממהלך השנים הרתיעו את הקוראים בשל המורכבות שלהם, הרי שכעת ישנו ניסיון להפוך ולפשט את השיטה ואת הדברים ולהביאם בצורה ידידותית ובהירה.

- פרסומת -

ואכן, כפי שניתן לראות- העיצוב מזמין ונח, באותיות גדולות ומרווחות, עם פירושים נפלאים ובהירים. על כל חלק וחלק בהגדה שאותה אנחנו אומרים בליל הסדר, ישנו הפירוש המרתק של הרב בצורה מסודרת.

וכך, אנחנו מקבלים תמונה נפלאה על משמעויות נסתרות, מבחינת הדרש, הרמז והסוד. עולם שלם שעד כה היה נראה לנו כמעט לא קיים, או יותר מכך, חסר משמעות מבחינת מבנה ההגדה, הופך עם קריאת הפירושים הללו לבעל רובדים עם מטענים מדהימים.

מאפיין חשוב נוסף זהו הפירוש הנוסף בתוך ההגדה שמבקש לקחת את הקטעים ולהביאם אל מציאות ימינו ולמצוא בהם לקח ומשמעות. ארבעת הבנים שבהם דיברה התורה- חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול, מזמנים לנו עיסוק באלו שיצאו בשאלה וכך גם לגבי הקטע העוסק בתלמודם עד אור הבוקר של רבי עקיבא ושאר התנאים שהיו מסובים בבני ברק.

גולת הכותרת של הגימטריות השונות בהגדה שמנותחות בצורה מדהימה היא הערך המספרי שלהם כשיטה שחורזת וחוזרת בהגדה כל הזמן. אם זה מספרים סימבוליים, כלומר כאלו שהם בעלי משמעות, כמו מספרי זהב –7, 17= טוב, 19= שם הויה בהסתר, 26= שם הויה.

בהקשר הזה, מתברר כי ישנו את המספר 1820 שהוא מספר הפעמים שבהם מופיע שם הויה בתורה. ככל שמעמיקים חקר בשיטה הזו מדהים לגלות עד כמה הכל בנוי סביבו בהגדה: מספר המילים בהגדה לפי כל השיטות הוא 1820, הפיוט אחד מי יודע על 13 בתיו, הופך את חישוב המספרים שבו (כמו "אחד מי יודע" החוזר 13 פעמים בכל הבתים וכו') במכפלה של 4 לכדי 1820 והמספר הזה חוזר כמה פעמים במהלך ההגדה בצורות שונות.

אני ממליץ לכל מי שרוצה ליל הסדר אחר, עם משמעות ופירושים מדהימים לרכוש את הספר בקישור הבא או ישירות בביט למספר – 055-667-3516 עפרה