הדומה והשונה בין מסכות מגן נשימתיות לכירורגיות

תושבי ישראל נדרשים לעטות מסכות עקב התפרצות נגיף הקורונה וההחמרה בנתוני התחלואה בנגיף. מאז התפרצות נגיף הקורונה ננקטו צעדים שונים, חלקם צעדים מרחיקי לכת, כדי למנוע ולמזער ככל הניתן את התפשטות הנגיף בקרב התושבים.

מסיכת מגן N95. צילום: אורנה ווכמן

משרד הבריאות בישראל החליט על חובת עטיית מסכות בכל יציאה מהבית, יש לעטות את המסכה על הפה והאף במרחב הציבורי וכמובן להקפיד על מרחק, ריחוק חברתי והיגיינה. חשוב לזכור כי נגיף הקורונה מתפשט בקלות מאדם לאדם באמצעות הדבקה טיפתית, לכן כאשר אדם מסוים החולה בקורונה מתעטש, משתעל או מדבר – יש טיפות הנושאות את הנגיף שנפלטות ממערכת הנשימה שלו, וכאשר הן באות במגע עם רקמה חשופה אצל אדם אחר העומד בסמוך לחולה, האדם עלול להידבק בקורונה.

למה צריך מסכות?

כאשר אנשים מדברים, משתעלים או מתעטשים נוצרות טיפות הנפלטות ממערכת הנשימה שמכילות מים, מלחים מסוגים שונים, ריר ונגיפים. המים מתאדים במהירות והטיפות הופכות לרסיסים ולחלקיקים זעירים המכונים בשם אירוסול, אלו חלקיקים קטנים מ-5 מיקרון, לכן הם נישאים בקלות באוויר עד למרחק של מטרים אחדים, והחלקיקים עשויים לרחף בחלל החדר במשך כמה שעות.

עיקר ההדבקה בקורונה הוא בהדבקה טיפתית למרות שיש חוקרים הטוענים כי אפשר להידבק בנגיף הקורונה גם כתוצאה מאירוסול. מאחר ועיקר ההדבקה הוא טיפתי המומחים החליטו על הנחיות המחייבות ריחוק פיזי, הקפדה על היגיינה וכמובן עטיית מסכות בכל יציאה למרחב הציבורי.

- פרסומת -

סוגים שונים של מסכות

מסכות הגנה נועדו למנוע מחולי קורונה ומנשאים של הנגיף להפיץ את הווירוס המסוכן, הן משמשות גם להגנה על עוטה המסכה ולמנוע ממנו הידבקות בנגיף. יש כמה סוגים של מסכות המספקות רמה שונה של הגנה על האדם העוטה אותן, המסכות העיקריות הם מסכת מגן נשימתית, מסכת בד ומסכת מנתחים.

מסכות מגן נשימתיות מתאימות ומיועדות בעיקר לשימוש על יד צוותים רפואיים, יש להדק אותן סביב האף והפה, המסכה מכילה מסנן ייעודי שתפקידו למנוע מעבר של חלקיקים בגודל מוגדר וידוע מראש. אחת ממסכות המגן הנשימתיות הנפוצות ביותר היא מסכה מסוג 95N המסננת לפחות 95% מהחלקיקים בגודל של 0.3 מיקרון.

עטיה נכונה של מסכת מגן נשימתית מסוג 95N מספקת הגנה יעילה מפני הדבקה באמצעות אירוסולים, לכן צוותי הרפואה המטפלים בחולים המאובחנים כחולי קורונה חייבים לעטות מסכה ברמה זו כדי להגן על בריאותם, המסכה משמשת את הצוותים הרפואיים גם בהליכים רפואיים אחרים בהם יש סיכוי להיווצרות אירוסולים, למשל בהליכים כמו החדרת צינורית הנשמה, בדיקת הסימפונות ועוד.

מסכות מנתחים, הנקראות גם מסכות כירורגיות, עשויות מבד כותנה שאינו ארוג, המסכה מכסה את האף והפה. המרווח בין סיבי בד המסכה אינו מונע הידבקות באמצעות אירוסולים, אך מסכות כירורגיות חוסמות היטב טיפול גדולות והן מפחיתות את מגע הידיים בריריות הפה והאף, לכן הן מפחיתות את הסיכוי להדבקה טיפתית, כמו כן המסכה עוצרת את טיפות הרוק של האדם העוטה אותה, וכך מונעים הדבקת אחרים.

בשוק יש גם מסכות בד, חשוב לבחור רק מסכות בד משלוש שכבות של בד כותנה ארוג, אך אין תקן מחייב לייצור ולמכירת מסכות בד לכן מומלץ להשתמש במסכות כירורגיות או מסכות מגן נשימתיות העומדות בדרישות ובתקנים המחייבים.