התרומות נעצרו וביד ושם אומרים: הפגיעה תהיה בלתי נמנעת

אפקט הקורונה: אין תורמים ליד ושם. המוסד הרשמי להנצחת השואה בישראל מצוי בקשיים תקציביים. "אם המדינה לא תסייע, הפגיעה במקום ב־2021 תהיה בלתי נמנעת". כך מפרסם הבוקר (ב') לראשונה, כתב לענייני ירושלים של "ישראל היום", יורי ילון.

היכל השמות יד ושם. צילום: דיויד שנקבון, ויקיפדיה

יד ושם נמצא בקשיים תקציביים בשל משבר הקורונה המתמשך. במוסד הרשמי להנצחת זכר השואה בישראל הממוקם על הר הרצל בירושלים טוענים כי אם המדינה לא תסייע למקום, הפגיעה בשנת 2021 תהיה בלתי נמנעת.

תקציב יד ושם השנתי, העומד על כ־200 מיליון שקלים, מורכב מכ־35% תקציב מהמדינה, מכ־10% הכנסות עצמיות, ובכללן הדרכות ושירותים שונים הניתנים למבקר בהר הזיכרון, בעוד רוב התקציב – יותר מ־50% ממנו – מגיע מתרומות ליד ושם מישראל ומרחבי העולם.

מבדיקת "ישראל היום" דרך גורמים ביד ושם עולה כי בנוגע לתקציב המדינה, יד ושם קיבל עד כה רק מקדמות, שהן פחות ממחצית מהסכום השנתי שאמור להתקבל, זאת בגלל אי אישור תקציב המדינה.

מוזיאון יש ושם
מוזיאון יש ושם. "הפעילות ב-2021 תיפגע". צילום: זאב זמיר, פיקיויקי

נוסף על כך, חלה ירידה משמעותית של כ־80% בהכנסות העצמיות של יד ושם, וכן חלו עיכובים בהעברות של תרומות – יד ושם ניצב בפני קשיים בגיוס תרומות ותורמים חדשים בעקבות סגירת השמיים. לנוכח המצב המורכב, יד ושם נקט פעולות מיידיות לצמצום ההוצאות לשנה זו.

- פרסומת -

ביד ושם ציינו כי: "למרות זאת, יד ושם עדיין ניצב בפני אתגרים רבים ובאי ודאות". ביד ושם נאלצו לקצץ בשכר של עשרות בעלי תפקידים בכירים במוסד ההנצחה, ובד בבד לדחות באופן זמני פעולות של רכש ציוד, ובכלל זה ריהוט ומחשבים.

יד ושם
יד ושם. צילום: פיקסביי

ביד ושם אמרו כי: "נכון לעכשיו, לנוכח הקיצוץ בהוצאות, יד ושם פועל באופן שוטף, אך מוגבל בשל התנאים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות למשק והתו הסגול. אי הוודאות הכללית והכלכלית אינה פוסחת על יד ושם, ואנו תקווה שיימצאו המשאבים להימנע מפגיעה עתידית בפעילות המוסד. בזכות כל הפעולות שנקטנו נצליח לצלוח את שנת 2020, אך אם המדינה לא תסייע ליד ושם, כפי שסייעה לאחרים במגזר הציבורי והפרטי, הפגיעה ביד ושם בשנת 2021 תהיה בלתי נמנעת".