הותקף באלימות ע"י שוטר כשהתפלל סמוך להר הבית – ותובע פיצוי של עשרות אלפי שקלים

דגל ישראל בהר הבית
דגל ישראל בהר הבית. צילום: אברהם גרוסמן
צעיר יהודי אשר התפלל בשער השלשלת בעיר העתיקה בירושלים לפני כחודשיים נעצר באלימות קשה ע"י קצין משטרה שסבר כי הוא לא מתועד ונזקק לטיפול רפואי. בתחילת השבוע הגיש הצעיר תביעה כנגד השוטר התוקף באמצעות עו"ד אלעדי ויזל מארגון חוננו ע"ס 25,000 ₪. עו"ד אלעדי ויזל: "תקיפה קשה וברוטאלית שבוצעה על ידי קצין משטרה כנגד אזרח אשר כל מבוקשו היה להתפלל ברחובה של עיר הבירה"

עו"ד אלעדי ויזל מארגון חוננו הגיש בתחילת השבוע תביעת פיצוים ע"ס 25,000 ₪ בשמו של צעיר יהודי אשר הותקף באלימות לפני כחודשיים בידי מפקד משטרת הר הבית, שי פוזמנטיר כאשר התפלל עם חבריו סמוך להר הבית. בכתב התביעה מתאר עו"ד ויזל את שאירע: "התובע ושנים מחבריו התפללו סמוך לשער השלשלת בירושלים, אז ניגש אליהם הנתבע מלווה בשוטרים נוספים ודרש מהם – ללא שמסר כל עילה חוקית או טרח להסביר את דבריו – להפסיק להתפלל ולעזוב את המקום .התובע הוכה תדהמה מעצם הדרישה הפוגענית וחסרת ההסבר, וההין לנסות להתעקש עם הנתבע שיסביר לו מה היא הסמכות בשמה רוצה הוא לשלול ממנו את הזכות החוקית להתפלל במקום, אך חרף בקשות ההסבר החוזרות ונשנות בחר הנתבע לנקוט בהתעלמות ולפעול ללא מסירת הסבר, והחל לדחוף את התובע וחבריו מהמקום. .כששב התובע וביקש הסבר תפס אותו הנתבע בחלצה ומשך אותו בצורה משפילה ולעיני כל העוברים ושבים עד לנקודת המשטרה "בית אליהו", תאר ויזל.

ויזל מוסיף ומספר על התקיפה הקשה אותה עבר הצעיר: "ברגע בו הוכנס התובע לנקודת "בית אליהו" – וטעה הנתבע לחשוב כי אינו מצולם עוד מחמת שהשער היה סגור – תקף הנתבע את התובע בצורה אלימה, חמורה ומזעזעת .הנתבע הטיח את התובע בעוצמה ברצפה והחל מפליא בו מכות רבות ונמרצות לעבר כל חלקי הגוף. הנתבע נפצע וצרח בזעקות כאב, זעקות אשר נשמעו אף לסמטה הסמוכה, אך הנתבע לא שת ליבו לכך והמשיך להפליא בו מכה אחר מכה. כתוצאה מהתקיפה האלימה והקשה נפצע התובע, ראשו נפתח, נחבל הוא בכל חלקי גופו, דימם, סבל מכאבים חזקים ונזקק לטיפול רפואי. פציעה כה חמורה עד כי כשראו שוטרי התחנה את תוצאותיה החליטו הם לפנות את התובע לבית חולים עוד טרם נערכה חקירה בעניינו", כתב ויזל.

דגל ישראל בהר הבית
דגל ישראל בהר הבית. צילום: אברהם גרוסמן

בכתב התביעה מדגיש עו"ד ויזל כי הצעיר שוחרר לאחר אשפוזו מבית החולים וזומן לחקירה רק לאחר שלושה ימים, דבר המעיד על כך כי אינו מסוכן וכי האלימות הרבה שהופעלה בעת מעצרו הייתה שלא לצורך: "לאור מצבו הבריאותי ולאור החשדות האזוטריים שיוחסו לו, נקבעה חקירתו של התובע ל-6.11, שלושה ימים לאחר האירוע, דבר המלמד על יחסה של היחידה החוקרת לנסיבות מעצר זה, קרי: לא הייתה כל אינדיקציה למסוכנות, כזו שהייתה אמורה להיות נשקפת ממי ש'זכה' למעצר תוך הפעלת עוצמה כזו של כוח. התובע נחקר בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו וחשד להתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור – חשדות אשר אינם נוגעים להתנגדות אלימה מצדו, ודאי לא כזו המצריכה שימוש בכוח מצד השוטרים. האירוע כולו מתועד בסרטון המצורף לתביעה. סרטון אשר אינו מותיר כל מקום לספק כי מדובר במעצר שווא, ברוטאלי, משפיל ומיותר שבוצע תוך פגיעה חמורה בגופו וכבודו של התובע ורמיסת זכויותיו האלמנטריות", הדגיש עו"ד ויזל.

עו"ד ויזל מציין כי קצין המשטרה ידע כי הוא מצולם ועל כן החל באלימות הקשה רק לאחר שסבר כי חבריו של הצעיר אינם רואים אותו: "יודגש כי הנתבע בחר להפעיל את עיקר האלימות רק לאחר שבודד את התובע מחבריו ומהמצלמות שבידיהם, אליהן היה מודע במהלך הדרך עד למתחם. מכאן שהמתין לשעת כושר על-מנת שיוכל להפליא מכותיו בתובע מבלי לחשוש כי הדבר יתועד בידי אזרחים .לא ייתכן כי קצין במשטרת ישראל יעשה שימוש בכותלי מתחם משטרתי כתריס מפני תיעוד מפליל וכמקום מסתור אותו ניתן לנצל על מנת להפעיל אלימות ברוטאלית ולא חוקית רבתי כלפי עצורים", כתב ויזל.

- פרסומת -

עו"ד ויזל מסר: "מדובר בתקיפה קשה וברוטאלית שבוצעה על ידי קצין משטרה כנגד אזרח אשר כל מבוקשו היה להתפלל ברחובה של עיר הבירה. אלימות חמורה זו הופנתה כלפי מרשי רגע לאחר שהוכנס הוא לבין כותלי תחנת המשטרה וטעה השוטר לחשוב כי אינו מתועד עוד. מדובר בהתנהלות מזעזעת ומקוממת של שימוש ציני בכותלי תחנת המשטרה כמסתור בפני תיעוד מפליל. היה מצופה כי אירוע מזעזע שכזה יגרור שורה של גינויים ופתיחה בחקירה אינטנסיבית אך מסתבר שבעיני המחלקה לחקירות שוטרים לא כך פני הדברים. חרף פניותינו החוזרות ונשנות בחרו הם להתעלם מחומרת האירוע ואף לא טרחו להגיב. מצופה כי גוף אשר מתיימר להיות שומר סף כנגד פעולות שיטור עברייניות יפעל בצורה נוקשה כנגד התנהלות מזעזעת שכזו ואל יסתפק בביצוע מנומנם של חקירה המתנהלת "עקב בצד אגודל". אנו מקווים כי התביעה שהגשנו תוציא את הצדק לאור ופסק הדין שיינתן בעניינה יהווה אמירה שיפוטית ברורה כי אין כל מקום לכך שבמדינת חוק יתנהלו השוטרים כאילו היו הם מעליו".