החזר מס שבח – כל מה שצריך לדעת

קרדיט: CANVA

אם מכרתם לאחרונה נכס מסוג כזה או אחר, יש סיכוי טוב שמגיעים לכם בחזרה אלפים של שקלים ואתם בכל לא מודעים לכך. כאשר מדובר על מס שבח, חלק גדול מהאנשים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם כחוק. האם גם אתם נמנים בין האנשים שמגיע להם כסף? המשיכו לקרוא. 

אנשים אשר בעבר הגישו בקשה שמטרתה היא החזר מיסים, בדרך כלל יודעים שהתהליך קל באופן מאוד מפתיע. אמנם אנחנו רגילים לחשוב תמיד שמישהו מנסה "לסדר" אותנו או "לעקוץ" אותנו, אבל בפועל, למדינה, למשרד האוצר ולגוף של מס הכנסה אין שום אינטרס להשאיר אצלם עודפי כספים אשר מגיעים לאזרחים. אם אתם זכאים לכסף חזרה מהמדינה, בין אם בעקבות מס שבח או בדרך אחרת, בד"כ קל, מהיר ויעיל להגיש את הבקשה להחזר הכסף. המדינה לא תנסה למנוע ממכם את מה שאתם אמורים לקבל ואת מה שמגיע לכם, אז איך עדיין לא הגשתם בקשת החזר מס שבח כחוק? 

השינויים בהחזר מס השבח בשנים האחרונות 

אמנם בעבר היה בישראל מעין נוהג של "מערב פרוע" בכל הקשור להחזר מס שבח, אבל היום התמונה היא אחרת. בעבר, החזר מס שבח היה ניתן כמעט ללא הבחנה וללא הבדלה בין סוגי דירות וסוגי השקעות שונות בארץ. 

מצב זה הוביל למצבים בהם אנשים הרוויחו עשרות אלפי שקלים על דירות שהן רכשו ומכרו לאחר כמה שנים (בדרך כלל 4 שנים ומעלה).אבל כדי להבין מהו בעצם החזר מס שבח ומה הרפורמה בתחום הזה, חשוב קודם להבין מהו מס השבח עצמו. 

קרדיט: CANVA
- פרסומת -

מהו מס השבח במכירת דירה? 

מס השבח היא המיסים אשר אזרחים משלמים למדינה בעת מכירת דירה. למשל, במקרים בהם אדם רכש דירה ב-2 מיליון ₪ אבל מכר אותה ב-2.5 מיליון ₪, הוא יהיה חייב לשלם מס שבח בעבור 500,000 ₪. זהו מס השבח. 

נכון להיום, פטור ממס שבח ניתן אך ורק במקרים מוגדרים על פי החוק. למשל, מס שבח ניתן על כל דירה ראשונה, בתנאי שאותה דירה משמשת למגורים בתקופה של 18 חודשים לפחות. כמו כן, על פי החוק בישראל, שיעור מס השבח עומד על 25% מהרווח (אותם 500,000 ₪ מהדוגמה שסיפקנו לעיל). 

מה חשוב לדעת על החזר מס שבח? 

עוד על פי החוק בארץ, בחלק מהמקרים ניתן לקבל פטור ממס שבח, כמו גם החזר מס שבח. מתי? במקרים בהם אתם מצליחים להוכיח כי לא נעשה כל רווח על הדירה. רכישת דירה כוללת תשלומים רבים ושונים, לרבות תשלומים עבור עורכי דין ויועצי משכנתאות, תשלומי ביטוחים, אנשי מקצוע שונים שביצעו שיפוצים ועוד. 

צריך לדעת כיצד לחשב את כל העלויות האלו, כדי שלא תהיו חייבים במיסים שאינכם חייבים לשלם. אם אינכם בטוחים כיצד לרכז את כל התשלומים השונים ששיבוח הנכס הצריך ממכם, ישנן חברות צד שלישי שעוסקות בכך. בסיוע שלהן, תוכלו לנסות לקבל פטור, אולי גם לקבל החזר.