"החלטות לא מקצועיות יביאו לפגיעה במוסדות ולהגברת התחלואה"

מכתב חריף ששיגרו ראשי המוסדות לשר הבריאות קורא לשר לאמץ את המתווה הנוכחי שהוכיח את עצמו ולא לצאת להרפתקה על חשבון בריאות התלמידים

תלמיד ישיבה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: ללא קרדיט

פורום המנכ"לים של המוסדות העל-תיכוניים -איגוד הישיבות הגבוהות, ההסדר, המדרשות ומועצת המכינות- שיגרו מכתב חריף לשר הבריאות יולי אדלשטיין על פגיעה קשה ולא מקצועית במוסדות, בתלמידים, בחינוך ובלימוד התורה של הציבור הלאומי. בהחלטת הקבינט מיום שישי נמחק המודל של מוסדות הציונות הדתית מנוסח התקנות. בנוסף, נאסר על תלמידים ואנשי צוות לצאת מהמוסדות למשך 30 יום מרגע הכניסה, מה שהופך את המודל ללא ישים ועלול לגרום למוסדות רבים שלא לפתוח את זמן חורף.

"במוסדותינו פועל מתווה ייחודי, אשר גובש בעבודת מטה ארוכה וסדורה, מול כלל גורמי המקצוע שאישרו אותו", כותבים חברי פורום המנכ"לים. "המודל נבחן שוב ושוב, ועבר שינויים רבים לאור הערות גורמי המקצוע. המודל בנוי על משמעת עצמית של הצוות ושל התלמידים מתוך מחויבות עמוקה לערכי שמירת החיים מכיוון שהתורה היא תורת חיים".

עוד הובא במכתב כי "באופן מעשי, הושקעו סכומי עתק של מיליוני שקלים במוסדות בהתמגנות, בהכנת הקמפוסים והתאמתם לדרישות המודל הרפואיות, בכדי לשמור על בריאות התלמידים, זאת בעידן של קיצוץ כלכלי קשה ועמוק שטרם נראה כדוגמתו בתקציבי המוסדות. בנוסף, נערכו אלפי בדיקות קורונה לתלמידים, ונכתבו עשרות מסמכי מדיניות והנחיות שיושמו לא רק בעת השהיה במוסדות, אלא גם במהלך שהייתם של התלמידים בחופשות בביתם. הכל תוך הידברות מתמדת עם הדרג המקצועי הבכיר במשרד הבריאות, במל"ל ובצוות מגן ישראל, ותוך קשר עם מומחים ממוסדות מחקר בעלי שם בארץ ובעולם".

"לתדהמתנו, ביום שישי האחרון הועברו בקבינט על ידך שינויים חפוזים שנודע לנו מהם ברגע האחרון בנוסח התקנות, באופן שמחק לחלוטין את מרכיבי המודל לפיו עבדו המוסדות שלנו. זאת, ללא הידברות כלשהי, יידוע או הסבר. כאשר ביקשנו הסברים מדרגי המקצוע נאמר לנו כי 'אין מדובר בעניין רפואי וכי זו החלטתו האישית של השר'. התקנות החדשות אינן הגיוניות, אינן אנושיות, ויגרמו בוודאי לקריסה חינוכית וכלכלית של מוסדות רבים, למשבר כלכלי, ערכי וחינוכי מיותר לחלוטין".

תלמידי ישיבה בבני ברק. צילום: דוברות
- פרסומת -

משה גוטמן, מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות מסר כי "מדידת התוצאות של חצי שנה מעלות כי המודל מהווה הצלחה מקצועית ואפידמיולוגית. מתוך מעל 15,000 תלמידים ב-200 מוסדות בפריסה ארצית, חלו מאות בודדות בלבד, בשיעור נמוך מארבעה אחוזים, וזאת על פני תקופה ארוכה של כחצי שנה. בבחינה מדוקדקת של רכיבי המודל, בחמישה מוסדות בלבד חלה התפרצות שהייתה מעל לחולים בודדים או בתחלואה חוצת קפסולות. נתונים אלו מוכרים על ידי גורמי המקצוע ובעלי משמעות אחת: המודל עובד מקצועית, ועובד היטב. אופי השמירה אצל תלמידים בוגרים, בישיבות, במדרשות ובמכינות מתאפיין במשמעת עצמית גבוהה ובשמירה קפדנית על ההנחיות.  כל ניסיון לא ענייני ולא מקצועי לשנות את המתווה עלול לפגוע במאבק בנגיף הקורונה ולא לקדם אותו. השארת התלמידים בבתיהם ללא מסגרות רק תעלה את סיכוייהם לחלות. הדרג המקצועי תומך אפידמיולוגית במודל כפי שהוא עתה, אנחנו לא מבינים על מה מתבססת ההחלטה הגורפת הזו".

דני זמיר, מנכ״ל מועצת המכינות הקדם צבאיות: ״אלפי תלמידות ותלמידי המכינות הקדם צבאיות פעלו ברציפות מאז א׳ אלול וסוף ספטמבר ובכל תקופת הסגר בהתנדבות חיונית, בבגרות ובאחריות במסגרת מתווה, מוצלח מותאם ומתואם עם ההנחיות – מתווה אשר הביא להיקף מזערי של הידבקות, לצד המשכיות נדרשת של הסיוע לאזרחים עם הכנה לשירות משמעותי בצה״ל. השינוי אותו מבקשים כעת להעביר אינו הגיוני ומשמעותו הישירה היא אלפי חניכים שיישארו בבתיהם ללא כל הצדקה, הפסקת סיוע נדרש מאד לאזרחים, ופגיעה כלכלית קשה במכינות ובצוותי העובדים המסורים ב-57 המכינות הפרוסות מדן ועד אילת״.