הייתם עדים לעבירה פלילית – מה עליכם לעשות?

פשעים קלים קורים מסביבכם כל הזמן - הליכה ברגל, אי עצירה בתמרורים, שתייה בפומבי, התערטלות בעירום, וכיוצא בכך. רוב הסיכויים שלא תחשבו פעמיים על התעלמות מהעבירות הללו.

קרדיט: canva

אבל מה אם אתם הייתם עדים לעבירה פלילית, לפשע חמור, אשר כולל אובדן רכוש או פגיעה באחרים? עדות לעבירה פלילית עשויה להיות חוויה מפחידה, אך היא גם יכולה להיות הזדמנות לעשות את הדבר הנכון. הנה מה שעליכם לעשות אם אתה עד לפשע. מוטב תעשו באם תגמרו אומר לקרוא עד לסוף דברינו, וכך תגלו על – הייתם עדים לעבירה פלילית – מה עליכם לעשות?

מה היא החובה המוסרית שלכם, גם אם אין נפגעים

דיווח על פשע שראיתם, קרי – הייתם עדים לעבירה פלילית, שבו אף אחד לא נפגע עלול להיות שאלה מורכבת יותר. ככלות הכול, כולכם בוודאי שמעתם סיפורים על הפחדת עדים, אפילו בפייסבוק. ייתכן שאתם מפחדים לדווח על פשע שראיתם, במיוחד באם אתם חוששים שתצטרכו להעיד בבית המשפט. אתם צריכים לדעת, עם זאת, שאתם יכולים לדווח על פשע בעילום שם. אתם ממש לא חייבים למסור מידע מזהה אישי, גם אם שוטר מבקש זאת. לפיכך, אם אכן תדווחו על העבירה הפלילית ותמסרו את המידע האישי עליכם, ייתכן שתתבקשו לתת תצהיר או שתזומנו להעיד במשפט. וזאת בהחלט חובה המוסרית שלכם.

מחובתכם המשפטית לדווח על העבירה הפלילית

בדרך כלל, אזרחים לא נדרשים לדווח על פשע אם הם רואים פשע, בו הייתם עדים לעבירה פלילית. ברם, קיימים פשעים מסוימים אשר מטילים חובת דיווח על בני אדם מסוימים. כגון – אם אתם חלק מצוות בית הספר, צוות רפואי ואפילו הורים עדים להתעללות או הזנחה בילדים ולא מדווחים על כך, אתם עלולים להיות אחראים. ואם אתם עדים לאנשים שמתכננים פשע, או יודעים שעומד להתרחש פשע ולא מדווחים על כך, אתם עלולים להיות מואשמים בקשירת קשר, למרות שהאישומים האלה יכולים להיות נדירים. ועל כן מחובתכם המשפטית לדווח על העבירה הפלילית.

לא מחובתכם החוקית, אבל בכל זאת

אם אתם הייתם עדים לעבירה פלילית, יש לכם תפקיד חיוני בהבאת הפושעים לדין, זה לא מחובתכם החוקית, אבל בכל זאת. ייתכן בהחלט שאתם מרגישים מוטרדים ושיש לכם ספקות לגבי דיווח על מה שראיתם. אין חובה חוקית לפנות למשטרה, אבל המידע שתמסרו לכוחות המשטרה עשוי להביא פושע לדין. דיווח על הפשע למשטרה עשוי למנוע ביצוע פשעים נוספים ולהגן על אחרים מלהפוך לקורבנות. מערכת המשפט הפלילי יכולה לעבוד ביעילות רק בעזרתכם. קיימים מספר דרכים לדווח על פשע למשטרה – מקרי חירום – בשעת חירום יש להתקשר למספר 100 ולבקש מהמשטרה – 

  • מצבים שאינם חירום – במצבים שאינם חירום, עליכם ליצור קשר עם תחנת המשטרה המקומית בטלפון או ללכת לתחנת המשטרה הקרובה ביותר ולדווח על הפשע שראיתם בדלפק הקבלה.
  • המשטרה מתייחסת ברצינות לכל פשיעה – אתם יכולים לצפות שהיא תקשיב לכם, תתייחס אליכם בכבוד ותיקח ממכם הצהרה. 
- פרסומת -

במידה ואתם חוויתם עבירה פלילית, מומלץ לפנות לעורך דין המתחמה בדין הפלילי. אתם מוזמנים להכנס לאתר https://www.flanter-law.co.il/.