הילד לא רוצה לאכול? 3 טיפים שכדאי להכיר וליישם

קרדיט לתמונות PIXABAY

ילדים קטנים עד גיל 10 הם פצצות אגו שהכול סובב סביבם. מה שלא מתאים להם לא יבוא בשעריהם, וזה נכון במיוחד לגבי הרגלי אכילה. לפעמים זה עניין של טעם כי הילד בררן, ולפעמים מדובר באלף ואחת סיבות נוספות: הילד לא רגיל למאכל מסוים, הוא עושה דווקא, הוא רוצה רק חטיפים שראה בפרסומות וכן הלאה.

תפקידנו כהורים הוא לאזן את דרישות הילד מול צורכי המציאות, ולהציב גבולות ברורים גם בנושא האוכל. תפריט מאוזן ובריא נשען רובו ככולו על ירקות ופירות בבסיס, וממשיך כלפי מעלה עם לחם, דגנים, בשרים לסוגיהם, גבינות, ביצים ובקצה העליון חטיפים. כמובן שצמחונים וטבעונים מתבססים על פחות פריטים, אבל כל עוד התפריט מספק כל אבות המזון – אין כל בעיה.

הנה 3 טיפים שיסייעו לכם ההורים לעודד ילד סרבן במאכלים

  1. אתם מהווים דוגמה – חינוך מתחיל מהבית, אומר המשפט הידוע – וזה אכן כך. ילדים הם חקיינים מטבעם וכל מה שהם רואים ושומעים בבית, נספג אצלם בסופו של דבר בצורה כזו או אחרת. אז אם אתם רוצים לוודא שהילדים יאכלו בריא, גם אתם צריכים לנהוג כך מדי יום ביומו.

אי אפשר לבלוס בורקס כל שבוע ולצפות שהילד ירצה ירקות. כשאתם מתיישבים לאכול עם הילדים, עליכם לאכול את מה שאתם רוצים שגם הם יאכלו. בסופו של דבר ההרגל ישתרש מכוח האינרציה. בנוסף רצוי לא להחזיק בבית חטיפים, ג'אנק פוד ודברים אחרים שאינכם רוצים שהילד יאכל. בהקשר הזה, מניעה היא חצי הדרך לאכילה בריאה.

  1. לשחק עם האוכל – בדרך כלל ההורים אומרים לילדים לא לשחק עם האוכל, וזה בהחלט נכון; זאת למעט מקרים בהם הילד לא רוצה לאכול בכלל, או לא רוצה לאכול משהו ספציפי (כמו ירקות, למשל, שהם המאכל שילדים הכי פחות אוהבים).

כאשר מדובר בילדים קטנים עד גיל 10, אפשר להכין להם את האוכל בצורת דמויות:

- פרסומת -

חביתה עגולה כפרצוף

שני עיגולי גזר כעיניים

פיסת גמבה אדומה כפה

שתי פיסות עגבנייה כאוזניים

וכן הלאה…

זה לא דורש מכם יותר מדי השקעה מעבר להכנת הארוחות הקבועות, וזה בהחלט יכול לעודד את הקטנים לאכול ולהתנסות עם מאכלים חדשים. קצת לקראת גיל 10 או לאחריו, יש מצב שהטריק הזה כבר יאבד מתוקפו, אבל זה בסדר. כל עוד הילד כבר התרגל לאכול את מה שאתם רוצים, אין צורך להמשיך בכך.

  1. לא להכריח או לריב – בסופו של יום אין באמת דרך להכריח ילד לאכול. כדי לעודד את הילד ולוודא שהוא אכן אוכל – רצוי לשבת לידו בכל ארוחה עם צלחת משלכם, ולהראות לו "הנה גם אני אוכל". לנוכחות שלנו כהורים יש השפעה לא מבוטלת על הילדים, במיוחד בגיל צעיר.

למעשה, זו בדיוק החשיבות הגדולה שיש לארוחות משפחתיות מסודרות – עד כמה שהדבר אפשרי בימינו העמוסים. אומנם ארוחת בוקר וצהריים הילדים יאכלו ככל הנראה במסגרות החינוך השונות, אבל לפחות את ארוחות הערב אפשר לעשות כולם יחד.

אל תגיעו למצב שבו אתם מתעצבנים, נכנסים לריב ומנסים להכריח את הילד לאכול משהו שהוא לא רוצה. בטח ובטח שלא כדאי להעניש את הילד . אם אתם רוצים שהוא יאכל יותר בריא, ודאו שיש רק אוכל בריא בבית ולא חטיפים (מה שמחזיר אותנו לטיפ הראשון).

טיפ בונוס לסיום

בסופו של דבר רוב הילדים "יוצאים מזה" בבגרותם, ולומדים לאכול בצורה פחות או יותר סבירה. זה לא תמיד קורה, ולראיה מגפת ההשמנה העולמית שלא פוסחת גם על ילדים. אם אינכם מצליחים להשתלט על המצב, פנו לייעוץ אצל אנשי מקצוע.