המכתב הגנוז של הרב קנייבסקי שעורר סערה ציבורית מוצע למכירה פומבית

צילום: בית המכירות ברנד

בית המכירות ברנד בבני ברק מציע למכירה את אחד המכתבים הדרמטיים ביותר של הרב חיים קנייבסקי זצ"ל, גדול הדור החרדי, שגרם לסערה ציבורית מאסיבית. על אף שהמכתב נקרע, ככל הנראה לאחר שעורר את הסערה, הוא צפוי להימכר במאות דולרים.

על מנת להבין מהו המכתב יש לחזור שלוש שנים אחורה אל תקופת הקורונה. באפריל 2020 המגיפה הייתה בשיאה וסגר מלא הוטל על הישראלים במסגרת הגל הראשון, כולל איסור יציאה למרחק של יותר מעשרה מטרים מהבית.

מוסדות הלימוד נסגרו. ימים לאחר פסח נדרשו גם החרדים להמשיך ולהשבית את מוסדות הלימוד שלהם, שהיו האחרונים להיסגר לאחר הוראת הממשלה ואמורים היו להיפתח עם סיום חודש ניסן, אך הדבר גרם לזעם כבד מצד ההנהגה החרדית, ולמתיחות עזה בין הציבור הכללי לחרדים.
צילום: בית המכירות ברנד
הרב קנייבסקי, אז הדמות המשמעותית ביותר במגזר החרדי כולו, פרסם הוראה ב-8 במאי לפתוח את מוסדות הלימוד. במכתב בכתב ידו של בנו ובחתימת הרב הקשיש נכתב "באם ח"ו (חס ושלום ח"ג) לא ייפתחו מוסדות התורה אין לשער ולתאר הסכנה והנזקים בזה מנער ועד זקן ברוחניות ובגשמיות". עוד הוסיף כי "אנו מאמינים בני מאמינים. תורה מגנא ומצלא. העולם מתקיים על הבל פיהם של תשב"ר, לכן לדעתינו חוב קדוש שכל מוסדות התורה יפתחו".

המכתב הופץ בקרב מנהלי מוסדות הלימוד ובביטאונים החרדים התבקשו לפרסמו, אך אז התחוללה דרמה של ממש. יתד נאמן, כלי התקשורת החשוב ביותר של הציבור החרדי-ליטאי, סירב לפרסם את המכתב, זאת על פי פרסומים שונים בהוראתו של הרב גרשון אדלשטיין, שחלק את תואר "גדול הדור" יחד עם הרב קנייבסקי והחמיר יותר בהנחיות הקורונה מאשר עמיתו.

כעת מציע בית המכירות "ברנד" בבני ברק את המכתב הדרמטי. המחיר של המכתב, שיוצע למכירה, עומד כרגע על 240 דולרים. מדובר בסכום משמעותי בין היתר מכיוון שהמכתב אינו שלם, והוא קרוע והרוס למחצה, לאחר שככל הנראה נקרע והושלך בעקבות הסערה סביבו.