הנקודה היהודית של פרנק אזולאי

אזולאי. מחובר לבורא עולם (צילום: באדיבות פרנק אזולאי)

השף פרנק אזולאי, צאצא למשפחת כוהנים ממרוקו, מניח תפילין כל בוקר, מאמין בהשגחה פרטית ומוכיח שגם אוכל כשר יכול להיות מעדן.

חיים שובל 06/04/2010

פרנק אזולאי נולד ברובע היהודי בפריס ומתגורר כיום בגבעתיים. אזולאי שימש כיועץ קולינרי למסעדות רבות, התארח בעשרות תוכניות טלוויזיה וביניהם "סיגליות" ו"קרב סכינים" והוציא קלטות DVD. בימים אלה, פתח את "כנסטאל" סטודיו לבישול הממוקם בלב תל אביב ובמקביל הוא מתפקד כשף הבית של מסעדת "Dinner in the Sky".

נולדת למשפחת כהנים, איך המסורת והדת השפיע על חייך?

המשפחה מצד אבי הינה משפחת כהנים דתית ממרוקו. אבל לצערי לא קבלתי את הערכים בבית בגלל קשר מזערי עם אבי אלא שמרתי על המסורת בכוחות עצמי. למרות החיים שעברתי תמיד הייתי אדם מאמין.

ספר קצת על הילדות ועל המשפחה:

- פרסומת -

נולדתי בשם הנרי פרנק אזולאי ברובע היהודי בפריס להורים שהתגרשו כשהייתי קטן, גדלתי ללא אב והייתי חבר בכנופיות רחוב מה שהוביל אותי לפנימייה לילדים בסיכון ולתוכנית שיקום אצל קצינת מבחן. לקראת גיל 18, עליתי לארץ והתיישבתי בקיבוץ גינוסר עד שהתגייסתי לצבא, לאחר השירות חזרתי לפריז ומשם לניו-יורק על מנת לעבוד ולהתמקצע בבישול ובשנת 92 חזרתי לארץ.

כמה אתה מחובר היום למסורת?

אני בן אדם מאוד מאמין, מניח תפילין כל בוקר ומאוד מחובר לבורא עולם. ככל שאני מתבגר אני מתחזק, יש ערך מוסף בעיניי לאמונה שמלווה אותי. העסק שאני מנהל היום הוא עסק כשר עם משגיח כשרות צמוד. המקום הוא מקום לסדנאות לקהל הרחב ובין השאר אני גם רוצה להראות שאפשר לעשות עם אוכל כשר פלאים. אני מחובר לרב והולך לפעמים לשיעורים. לפני 4 שנים, התחלתי לשמור שבת וכשרות ולא התפתיתי לעבוד בשבת למרות שהיו הצעות בעלות כסף רב.

מה אתה עושה בימים אלו?

כיום, פתחתי את "כנסטאל" סטודיו לבישול הממוקם בלב תל אביב. בו אני מעביר סדנאות בישול, סדנאות שף, למקצוענים ולחובבים, קורסים והשתלמויות, ייעוץ והכוונה לשפים ולמסעדות והמקום משמש גם לאירועים עסקיים ופרטיים באירוח ססגוני ובאווירה סוחפת. פתחתי את המקום מתוך אהבה גדולה לעולם הריחות, הצבעים, הטעמים, ומתוך תשוקה גדולה לתחום. במקביל, אני שף הבית של מסעדת "Dinner in the Sky" מתקן ייחודי המתרומם ביחד עם עוד 22 סועדים ו-4 אנשי צוות באמצעות מנוף לגובה של 50 מטר מעל הקרקע, שם מוגשת לסועדים ארוחת גורמה.

יש לך סיפור על השגחה פרטית?

כשהקמתי את "כנסטאל", פתחתי את העסק בלי כלום, לא היו לי חסכונות ולא תזרים מזומנים והכל נבנה בהשגחה פרטית. הצלחתי למצוא מקום גדול ויפה בלב ת"א בדיוק כמו שרציתי במינימום כסף וכן את כל הריהוט והאביזרים למקום. כל מה שקרה לי זה לא משהו שאני יכול להסביר כי זה לא נשמע מציאותי. הקב"ה הגשים לי את החלום שכנראה מגיע לי לאור מה שעברתי בחיים. לאור כל מה שעברתי בחיים ברור לי שידו של אלוקים מושטת אלי כהגנה. הייתי כמה פעמים ממש פסיעה לפני נפילה לתהום ויצאתי משם, תמיד הרגשתי שיש יד שתופסת אותי כדי שלא אפול נפילה שלא אוכל לצאת ממנהץ

מה משמח אותך ומה גורם לך עצב או כעס?

מעציב וקצת מכעיס אותי שאנשים שופטים ללא בדיקה וכותבים בלי לברר ובלי לדעת. אם יש משהו שנעשה לא בסדר אז שיגידו לי בפנים ולא מאחורי הגב. אני שמח תמיד לקבל ביקורת ומכבד ומוקיר את מי שעושה זאת כי כך גם אני מתנהל.

מה מייחד אותך משפים אחרים?

יש לי כנראה סגנון חצוף מאחרים, חשיבה חדשנית של "מחוץ לקופסא", אני לא מפחד לקחת סיכונים ועושה את הדברים מתוך תשוקה ואהבה גדולה לתחום הקולינארי, אני באמת עובד מהלב ומהנשמה, חי ונושם טעמים, ריחות וצבעים.

ספר על חוויה יהודית בקריירה שלך?

נשיא פפסי העולמי ערך בר מצווה למשפחה שלו ואני נבחרתי להכין את הארוחה במגדל דוד מול הכותל. ישבו בבר מצווה אנשים לא דתיים ולא מאמינים ולא היה להם שום מושג שהם אוכלים אוכל כשר. התגובות היו מצוינות וזאת הייתה הוכחה מאוד גדולה שאפשר לעשות אירוע כל כך חשוב עם אוכל כשר.

מה החלומות שלך? לאן רוצה להגיע?

החלום שלי הוא ליהנות ממה שהיקום נתן לי, לחפש את השקט ואת השלווה, את המשפחתיות ואת הרוגע. בורא עולם הביא אותי לצומת דרכים בה הוא נתן לי לבחור איך להגשים את החלום. אני מחפש את המקום שיראה לכולם שיצרתי משהו ונתתי חותם בהיסטוריה הקולינרית של מדינת ישראל. הייתי רוצה שיגידו שפרנק אזולאי תרם את תרומתו לחיים ואני מקווה ש"כנסטאל" יגשים לי את החלום הזה.

חוץ מבישול אתה עוסק בעוד דברים?

מזה 12 שנים שאני מתעסק בלחימת אייקידו, עושה הרבה כושר ושומר על הבריאות במינון הנכון. אני בעד לטעום מהכל ולאכול מהכל אבל כמובן במינון הנכון.

מה ההישג שאתה מתגאה בו?

ההישג הכי גדול שהעסק שלי כשר. העובדה שאני מסוגל ליצור אוכל שהוא כשר מהרמה הגבוהה ביותר ולא מתוך שחצנות ומצליח להוציא מעצמי אמירה זיקה לדת נותנת לי כוח ואני מרגיש את הארה הזאת שנבחרתי מבין כולם להיות הצינור שמוביל מלמעלה.

לסיום מה המוטו שלך בחיים או משפט שאתה מאמץ לחייך?

כל דבר שקורה צריך לקבל באהבה, מניסיון החיים אני מבין שהאמונה צריכה ללוות אותנו בטוב וברע ואם קורים דברים יש סיבה לכך ואין לנו שליטה על זה.