'העתודה הרבנית של אירופה': שלושים רבנים מ-12 מדינות יחלו בהשתלמות מיוחדת

השבוע נפתח המחזור השני בתוכנית להכשרת 'העתודה הרבנית של אירופה'. שלושים רבנים צעירים משתים עשרה מדינות החלו בתוכנית השתלמות מקיפה של 'ועידת רבני אירופה' שבסופה יהפכו לרבי הקהילות היהודיות של הערים המרכזיות באירופה. נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה: "האתגרים העומדים היום בפני רב הקהילה בעולם כולו ובאירופה במיוחד הם רבים, וההתמודדות חייבת שתהיה על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו"

מגדל אייפל
מגדל אייפל, פריז. צילום: pexels

השבוע נפתח המחזור השני להכשרת 'העתודה הרבנית של אירופה' של 'ועידת רבני אירופה. שלושים רבנים צעירים משתים עשרה מדינות החלו בימים אלה תוכנית מקיפה לרבנים להתמודדות מול האתגרים בקהילה. במחזור הראשון השתתפו שלושים ושמונה רבנים צעירים המכהנים בתשע עשרה מדינות.

במסגרת התוכנית הייחודית המתקיימת לראשונה בעולם הרבנות באירופה לומדים ומשתלמים הרבנים לעומק בהלכה ובמעשה במשך שנתיים בנושאים רבים ובהם; בדיקת מקוואות, השגחה על משגיחים במפעלים ובמסעדות, בירור יהדות מקדים ועוד. כך גם מקבלים הרבנים הכשרה מקצועית וכלים לפיתוח וניהול הקהילה בתחומי; תקשורת, מנהיגות, בניית הקהילה , ניהול וגיוס כספים, הופעה בפני קהל ועוד.

בטקס מרשים בהשתתפות ראשי 'ועידת רבני אירופה', חברי בית הדין הגדול של אירופה והועדה המתמדת, נציגי הארגונים השותפים והתורמים 'נר לאלף' 'נצח' ו'מתנאל' והרבנים הצעירים, הציגו כמה רבנים בוגרי התוכנית מצגת מאלפת ומרגשת של היתרונות והאתגרים של התוכנית.

סמינר לרבנים בריגא. צילום: אלי איטקין
סמינר לרבנים צעירים הלסינקי. צילום: אלי איטקין

'ועידת רבני אירופה' החלה לפני כשנתיים בהפעלת תוכנית. 'העתודה הרבנית של אירופה' להעצמת רבני הקהילות ולהכשרתם כעתודה הרבנית בהלכה ובקירוב ברחבי אירופה.

- פרסומת -

את התוכנית מלווים נשיא הועידה ורבה הראשי של מוסקבה הגאון הרב פנחס גולדשמידט, יו"ר הועדה המתמדת הרב מנחם געללי, וועדת רבנים קבועה של בעלי ניסיון רב ברבנות ובקירוב שבראשה, הרב רבי משה לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה והסמכות הרבנית של הועידה, הרב רבי ראובן לויכטר ראש הכולל 'מי הדעת' והרב רבי נפתלי שיף מייסד ארגון 'נצח' והעומד בראשו.

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט אמר בטקס כי "הרבנים הצעירים פועלים במסירות נפש תוך נטילת עצה מן הזקנים ובהדרכת ראשי הועידה שהקימו קהילות לתפארת, יש מאין, שהתגבשו למרכזים של חיי יהדות שוקקים, כשחלקן קהילות שרגל יהודי לא דרכה בבית הכנסת כשמונים שנים. האתגרים העומדים היום בפני רב הקהילה בעולם כולו ובאירופה במיוחד הם רבים, וההתמודדות חייבת שתהי' על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו. אחוזי ההתבוללות הם גבוהים מאוד ורבני הקהילות הם חוד החנית והציר המרכזי העומדים כחומה בצורה להגן לחזק ולהרחיב את הקהילה היהודית שברובה, לצערנו, אינה שומרת תורה ומצוות".

סמינר לרבנים צעירים
סמינר לרבנים צעירים הלסינקי. צילום: אלי איטקין

המנהל הרבני של ועידת רבני אירופה הרב משה לבל אמר כי "הרבנים שהכשרתם היא תורנית, מגיעים לקהילות כשמולם אתגרי ענק. כיון שלא מדובר בקהילות חרדיות אלא בקהילות הכלליות, במרבית הקהילות מדובר בקירוב רחוקים של ממש שיש לגבש את זהותם היהודית, ללמדם תורה ומצוות ולקרבם לתורה. האתגר עכשיו קשה שבעתים כאשר הקורונה פוררה את המבנה הקהילתי ויש צורך להשקיע בשיקום הנהרסות ולחדש ימים כקדם".

הרב משה לבל שיבח את ראש מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך שמניע את התוכנית המופעלת בחסותם האדיבה של 'קרן פטריק ולינה דרהי', 'קרן פילג'נס' וגב' ג'ואל אפללו מראשי 'מתנאל', ואת מזכ"ל הועידה הרב אהרן שמואל בסקין שריכז את התוכנית.