הפלה טבעית – למה זה קורה ואיך מתמודדים?

תמונה: freepik

הפלה טבעית היא הפלה המתרחשת בפתאומיות, וגורמת לאובדן העובר ברחמה של האישה. התסמינים העיקריים לכך הם דימום וגינלי ולעיתים גם כאבים באוזר הבטן. חשוב לפנות אל הרופא המטפל בכל מקרה של תופעה חריגה בהיריון, כדי לטפל בכך בהקדם.
הפלה יכולה להתרחש ממגוון סיבות, למשל נסיבות הורמונליות, בעיה בצוואר הרחם, נסיבות של מחלה אוטואימונית, נטייה גנטית כלשהיא למשל נטייה גנטית של קרישת יתר היוצר מצב של רעלת היריון.

דרך ההתמודדות היא לפנות לרופא שהוא מומחה בגניקולוגיה ולתחום של הפלות חוזרות, כדי להתייעץ עימו אודות הדרכים הנכונות לטיפול ולמעקב רפואי בהיריון עתידי, כדי להימנע מהפלה נוספת. לא רק בהיבט הרפואי יש להתמודד בדרך נכונה אלא גם בהיבט המנטאלי-רגשי, מומלץ לפנות לגורם מקצועי, שיידע להעניק הכוונה רגשית כיצד להתמודד מול תחושת חוסר האונים לנוכח האובדן הפתאומי של העובר.

מהי הפלה חוזרת?

הפלה חוזרת, בהגדרתה היא הפלה המתרחשת לפחות 3 פעמים ויותר, באופן רצוף, במהלך הריונה של האישה. הפלה חוזרת יוצרת תחושת תסכול וחוסר אונים בקרב האישה, שכל רצונה הוא להיכנס להיריון שיביא ללידה של עובר בריא וחי.

הרפואה בימינו יכולה לסייע לאבחן ולטפל בסוגיות אלו כדי למנוע, ככל האפשר, הפלות עתידיות נוספות. קיימות סיבות רבות להפלות חוזרות בספרות הרפואית, כגון נסיבות אוטואימוניות בעקבות הופעתה של מחלה אוטואימונית הפוגעת באספקה של הדם לעובר ברחם, או נסיבות של פגיעה במערכת החיסון של האם, המפרישה תאים חיסוניים שגורמים להרתעה אימונולוגית של העובר. בסוגיות אלו ניתן לבצע בדיקת דם לאבחון ההפרעות האלו לעיל, ולמצוא דרכים לטפל בהם, באמצעות ליווי מקצועי של רופא מומחה.

הפלות טבעיות: כיצד והיכן ניתן לטפל?

- פרסומת -

הנושא של הפלות הוא נושא מורכב ורגיש מאוד, במיוחד טראומטי עבור נשים שעוברות זאת. ניתן לבדוק ולטפל בסוגיה זו באמצעות בדיקות גנטיות, בדיקות דם, צילום רחם, בדיקות של רמות הורמונים ובדיקות נוספות כדי לבדוק מה מקור הבעיה של ההפלה וכך למצוא פתרונות מתאימים.

אם יש בעיה של רחם שיש בו מחיצה, אז מבצעים כריתה של המחיצה באמצעות היסטרוסקופ מיוחד. לעומת זאת, אם יש רחם דו קרני מבצעים בדיקה באולטרא-סאונד, ואם נדרש אז מבצעים תפירה של צוואר הרחם. במקרה של סטיות כרומוזומליות אצל ההורים אז עושים ייעוץ גנטי להיריון שיהיה בעתיד ודיקור מי שפיר. בהפלות על רקע של מחלות אוטואימוניות, ייתכן ושיהיה צורך בתרופות נגד קרישה כגון קלקסן.

מומלץ לפנות אל מומחה בגניקולוגיה על מנת שיעניק לכם ליווי מקצועי וטיפול מתאים, מתוך שאיפה להשיג היריון עתידי מוצלח עבור האישה.