הרבנים הראשיים מכרו את החמץ של המדינה לגוי מאבו גוש

הרבנים הראשיים והשר נהרי בטקס המכירה (צילום: אבי בלומנטל)

ג'אבר חוסיין רכש את החמץ תמורת 20,000 ש"ח. השר הירשזון נעדר מהמכירה.

טולי פיקרש 01/04/2007

הרבנים הראשיים לישראל הראשון לציון הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר מכרו היום את החמץ של המדינה לגוי מאבו גוש.

בטקס ממלכתי שנערך בבית הרבנות הראשית בירושלים, רכש ג'אבר חוסיין תמורת 20 אלף שקל את החמץ של המדינה.

- פרסומת -

קדם לאירוע המסורתי טקס נוסף שבו מסר השר במשרד האוצר משולם נהרי כתב הראשה לרבנים הראשיים והעניק להם אחריות על חמץ המדינה, באמצעות קניין סודר שבו הסכים על המכירה על ידי הרבנים הראשיים לישראל. בדרך כלל, מי שמסמיך את הרבנים הראשיים למכור את החמץ של המדינה הוא שר האוצר, ואולם השנה השר אברהם הירשזון נעדר מהטקס ואת מקומו מילא, כאמור, השר במשרד האוצר משולם נהרי.

שטר 'מכירת החמץ' שנמסר לג'אבר חוסיין מאבו גוש, משייך את כל החמץ וכל דבר שיש בו חמץ ותערובת חמץ לחלוטין לקונה – וגם אם לא ישלם את כל הכסף שנזקף, בכל זאת המכירה בתוקף ולא תתבטל למפרע.

בתוך כך, הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר פסק כי אסור לייצר לחג הפסח כיכרות לחם ולחניות גם אם ייעשו באופן שאין בו שום חשש חימוץ. הרב מצגר סיפר כי מספר יצרני מזון פנו אליו בשאלה בנושא וביקשו כי יתיר להם לייצר מוצרים אלה לקראת החג. ואולם, הרב, כאמור, אסר זאת בנימוק שיש בעיה בייצור מוצרים מסוג זה משום חשש "מראית עין". הרב הראשי גם התייחס לדוחות העוני הקשים המתפרסמים כל העת ואמר: "לצערי, ישנם אנשים רבים שלא יוכלו לקיים את הסדר כהלכתו כתוצאה מהמצב הכלכלי הקשה. מחובתנו, לדאוג לכל מי שאין ידו משגת, לקנות עבורו מצרכים לחג הפסח ולעזור לו בכל דרך אפשרית, כמובן שמצווה גדולה ביותר היא לפתוח את הבית ולארח את הנזקקים".