השפעת איכות המים על מכונות קפה: חשיבות ותחזוקה

צילום: FREEPIK

כשמדובר בחליטת קפה מושלמת, לרוב אנו מתמקדים בבחירת הפולים הטובים ביותר ובשכלול טכניקות החליטה. עם זאת, יש גורם מכריע אחד שממלא תפקיד משמעותי בתוצאה: איכות המים. ההשפעה של איכות המים על מכונות הקפה משפיעה לא רק על הטעם והארומה של הקפה אלא גם על הביצועים ואורך החיים של המכונה עצמה. יישום שיטות תחזוקה נאותות הן הכרחיות להכנת קפה איכותי וטעים.

לא רק טעם הקפה מושפע מאיכות המים; גם מכונות הקפה עצמן מושפעות מאוד.
פנינו לחברת +CREAMA, מחלוצות תחום האספרסו האיכותי בישראל, שהדגישה בפנינו את השפעת איכות המים על תפקוד מכונת הקפה והסבירה לנו מהן שיטות התחזוקה להבטחת חליטה אופטימלית ולהארכת חיי מכונת הקפה (לאתר החברה: creama.co.il )

איכות המים מושפעת מכמה גורמים:

מקור המים: בין אם הם מי ברז, מי באר או מים מינרליים, מקור המים משפיע על איכותם. מקורות מים שונים יכולים להכיל רמות שונות של תכולת מינרלים, מזהמים ותוספים כימיים שיכולים להשפיע על הטעם של הקפה.

תכולת המינרלים: במיוחד סידן ומגנזיום במים משפיעים על הטעם, המרקם ותהליך החליטה. תכולת מינרלים גבוהה במים, הידועה בכינויה "מים קשים", עלולה להשפיע על טעמו של הקפה.

- פרסומת -

כלור : אספקת המים העירונית מכילה לעתים קרובות כלור או כלורמינים, המשמשים כחומרי חיטוי. כימיקלים אלה יכולים לפגום בטעם ובארומה של הקפה. עדיף להשתמש במים שסוננו כראוי.

מזהמים למיניהם: מים יכולים להכיל זיהומים כמו משקעים, לכלוך, חלקיקי חלודה או חומר אורגני. מזהמים אלה יכולים להשפיע על צלילות המים, ועל טעמו ואיכותו של הקפה החלוט. שימוש במים מסוננים או מטוהרים מסייע למזער מזהמים אלה ומבטיח חליטה נקייה יותר.

רמת pH: רמת ה- pH של המים המודדת את החומציות או הבסיסיות שלהם, יכולה

להשפיע על טעמו של הקפה החלוט. באופן אידיאלי, במים לחליטת קפה צריכה להיות רמת pH ניטרלית סביב 7. מים חומציים או בסיסיים מדי עלולים לגרום לטעם חמוץ או מר של הקפה .

רמת החומציות וצלילות המים יכולים להשפיע ישירות על ביצועי המכונה, על מיצוי הטעמים ממטחנת הקפה ועל אורך החיים של רכיבים שונים במכונת הקפה. נוכחות גבוהה של מינרלים, במיוחד סידן ומגנזיום, עלולה לגרום להצטברות אבנית במכונה, ולסתום צינורות, גופי חימום ושסתומים, כתוצאה מכך לחץ זרימת המים ירד, זמן החליטה יעלה והעברת החום תיפגם. בנוסף, זיהומים במים כמו משקעים, כלור או מזהמים אחרים יכולים להשפיע על טעם הקפה החלוט, לגרום לטעמים לא רצויים או לשנות את מאזן החומציות והמרירות.

אורך חיי מכונות קפה: הקפדה על איכות המים חיונית לשמירה על אורך חיי מכונות הקפה. הצטברות אבנית משפיעה על הביצועים, ואף עלולה לפגוע ברכיבים פנימיים לאורך זמן. גופי חימום, משאבות ושסתומים רגישים במיוחד לנזקי אבנית, מה שמוביל לתיקונים יקרים או אפילו לכשל מוקדם מדי במכונה. תחזוקה שוטפת וטיפול נכון במים יסייעו לשמור על המכונה לאורך זמן.

בכדי להבטיח ביצועים אופטימליים ולשמור על מכונת קפה תקינה יש ליישם מספר שיטות תחזוקה:

הסרת אבנית רגילה: הסרת אבנית נעשית באמצעות חומרים ייעודיים להמסת האבנית. בנושא זה כדאי לפעול בהתאם להמלצות היצרן לגבי תדירות ושיטות הסרת אבנית.

מערכות סינון: התקנת מערכות סינון מים, כגון מסנני פחמן פעיל או אוסמוזה הפוכה, יכולה לסייע בשיפור איכות המים בהפחתת זיהומים ובהימצאות מינרלים. מערכות אלה מסירות ביעילות כלור, משקעים ומזהמים אחרים שיכולים להשפיע על הטעם והביצועים של מכונות קפה.

 

תדירות פעולות הניקוי והתחזוקה: קבעו פרקי זמן קבועים לניקוי ותחזוקה שגרתיים. נקו באופן קבוע חלקים נשלפים כגון מכלי חליטה, קנקן ומסננים כדי למנוע הצטברות שאריות שעלולות להשפיע על הטעם ועל הביצועים. בדקו והחליפו אטמים בלויים כדי למנוע דליפות ולהבטיח פונקציונליות נאותה.

בדיקות מים: בדקו מעת לעת את איכות המים באמצעות ערכות בדיקה ביתיות או באמצעות  שליחת דגימות למעבדות. זה יעזור לכם לקיים בקרה על הימצאות מינרלים, רמת ה- pH וגורמים אחרים המשפיעים על תהליך החליטה.

 

איכות המים היא גורם קריטי להשגת תוצאות חליטה יוצאות דופן והארכת אורך חיי מכונות קפה. בעוד שהדעות עשויות להשתנות לגבי שיטות הטיפול במים או שיטות התחזוקה הספציפיות, הקונצנזוס נותר ברור: נקיטת צעדים פרואקטיביים להבטחת איכות מים מבוקרת ויישום שגרת תחזוקה קבועה ישדרגו את חווית חליטת הקפה לאין שיעור. הבנת המשמעות של איכות המים, הטמעת מערכות סינון, הסרת אבנית באופן קבוע והקפדה על שגרת ניקוי קבועה, יסייעו לכם להמשיך ולהתענג על כוסות קפה איכותיות וארומטיות לאורך שנים.