התרגיל של מנהל התכנון: יישוב בדואי חדש במיתוג של שכונה

העיירה הבדואית לקייה. צילום: דתילי

בעקבות התנגדות בתל שבע לקליטת המשפחות הצפויות להתפנות מתוואי כביש 6, מבקשים במנהל התכנון לאשר בשבוע הבא יישוב חדש על אלפי דונמים שיוגדר כ'שכונה' לאור החלטת ממשלה כי לא יוקמו יישובים חדשים. תנועת רגבים: מדובר במחטף פסול בניגוד לכללי המנהל התקין

מנהל התכנון של מחוז הדרום, מצא דרך מקורית לעקוף החלטת ממשלה שקבעה כי לא יוקמו יישובים חדשים בארץ, ללא אישור הדרג המדיני, ופועל להקים יישוב בדואי חדש בשם 'ביר אל חמאם', על שטח של 2800 דונם ממזרח לתל שבע בשטח המועצה האזורית 'בני שמעון'.

העילה הרשמית להקמת היישוב, הצפוי לכלול כ-3600 יחידות דיור, היא הצורך בהקצאת מגורים חלופיים לכ-150 משפחות בדואיות, המתגוררות כיום בפזורה הבלתי חוקית שעל תוואי המקטעים הבאים של כביש 6 דרום ומפריעות לפיתוחו.

מבדיקה שערכה תנועת רגבים התברר, כי בתל שבע קיימות כיום שתי תכניות לשכונות חדשות ענקיות בשטחים הקיימים של העיירה, המאפשרים קליטה של המפונים ואף יותר מכך. אחת מהתוכניות כבר אושרה, והשנייה בתהליכי תכנון מתקדמים.

- פרסומת -

בשל סכסוך פנימי, הצהירו בתל שבע כי יתנגדו לכניסת משפחות אלו. הרשות להסדרת התיישבות הבדואים ומנהל התכנון החליטו לוותר על השימוש בתכניות הקיימות, ולהשקיע הון עתק בתכנון ופיתוח של ישוב חדש ל"משפחות כביש 6".

השטח שאותר לשם כך, בגודל דומה לשטחו של היישוב להבים, ממוקם כ-3 קילומטרים מתל שבע, אך הוא נמצא בתחומי השיפוט של המועצה האזורית בני שמעון.

דא עקא, שישנה החלטת ממשלה הקובעת, כי לא יוקמו יישובים חדשים במדינה ללא אישור של הדרג המדיני. על מנת לעקוף את הצורך בהחלטת הממשלה, מצאו במנהל התכנון פתרון יצירתי, והחליטו להגדיר את ביר אל חמאם, כ"שכונה" של תל שבע, חרף המרחק הגיאוגרפי.

כעת פנו במנהל התכנון למשרד הפנים, בדרישה לכנס את 'הוועדה הגאוגרפית – דרום' של משרד הפנים, שתפקידה לבחון חלוקה מחודשת של גבולות השיפוט בין רשויות מקומיות סמוכות, לאחר בחינה מדוקדקת של הסיבות והמניעים לבקשה.

לקראת הדיון הצפוי להתקיים ב3.6.2020, הגישה תנועת רגבים התנגדות למחטף, לאור העובדה כי ניתן להעתיק את 'משפחות כביש 6' לתכניות הזמינות כיום בתל שבע.

"ראש עיריית רמת גן לא יכול לומר למשפחה או לאוכלוסיה מסויימת כי ימנע את מגוריהן בעיר, והדבר הזה נכון גם לתל שבע ולכל יישוב אחר", אומר יכין זיק, מנהל הפעילות בתנועת רגבים. " הרשויות פועלות באופן שנוגד את כל כללי התכנון והמנהל התקין, 'עושות שכונה' וממציאות מעקפים, תוך התעלמות מכל השלכה אפשרית של בניית שכונה נוספת על חשבון השטחים הפתוחים".

"כל מי שעיניו בראשו רואה שהמרחק בין תל שבע ל'שכונה' הוא לא מרחק סטנדרטי בין שכונות", מוסיף זיק. "הקלות בה מנסים להעביר אלפי דונמים ממועצה למועצה, בלי לבדוק את הסיבות ואת הפתרונות החלופיים לעומק מטרידה מאוד. אנחנו תומכים בהעברת המשפחות מהפזורה אל תוך ישוב עם תשתיות חוקיות ומסודרות, אך לא על חשבון כרסום נוסף באדמות המדינה בנגב".