זאת הייתה השנה שהייתה- גרסת בצלאל סמוטריץ'

בצלאל סמוטריץ
סמוטריץ. צילום: דוברות הכנסת
יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ באגרת מיוחדת לאזרחים מסכם שנה סוערת ופותח הכל: האסטרטגיה שליוותה את הפעולות באופוזיציה, הטעויות והלקחים, הסכנה של עבאס וימינה, התקווה לשינוי והאתגרים הקרובים של מדינת ישראל.

בפתיחה לדברים כותב יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳: ״זו הייתה שנה קשה. קשה לי, ואני יודע שגם קשה לחלקכם. היינו אופוזיציה לוחמת. לתחושת חלק מכם, לפעמים לוחמת מדי, ולתחושתם של אחרים, לפעמים פחות מדי״. ומוסיף: ״אנחנו יוצאים עכשיו לדרך ארוכה של ארבעה חודשים שבהם נהיה חייבים לעבוד קשה ולהחזיר את אמון הציבור בדמוקרטיה. לתת תקווה לאזרחי ישראל, לדבר על ערכים ותוכניות עבודה שיהפכו את מדינת ישראל למקום טוב יותר.״

פעולות הממשלה והמאבק להפלתה: ״אם היו מצליחים להשלים כהונה שלמה הנזק התודעתי למדינה היהודית היה בלתי הפיך . הישענות על גורמים לא ציוניים ותומכי טרור הייתה הופכת למשהו רגיל, וכך גם הסחטנות.

לא פחות מכך, הנזקים התודעתיים והמעשיים שהממשלה הזו הסבה כמעט בכל התחומים – בתחומי הזהות היהודית, בחינוך, בשבת, בכשרות, במוסד המשפחה, בהתיישבות, במשילות ובריבונות בנגב, בגליל ובערים המעורבות, ברדיפת לומדי התורה, בהפצת פילוג, חרמות, ושנאה לחלקים שלמים בעם, בפגיעה בשכבות החלשות וכמובן, הפגיעה הקשה בדמוקרטיה וביכולתו של הציבור לתת בה אמון לנוכח השקרים וההונאה שאפיינו את הממשלה הזו על כל חלקיה.

בצלאל סמוטריץ
סמוטריץ. צילום: דוברות הכנסת

כשהעדפנו מהלכים פוליטיים שיקרבו את נפילת הממשלה ממש לא העדפנו "אינטרס פוליטי" על פני "האינטרס הלאומי". פשוט הבנו שהאינטרס הלאומי החשוב ביותר כרגע הוא להפיל את הממשלה בכל הכלים הפוליטיים האפשריים ולמנוע ולצמצם את נזקיה.

- פרסומת -

״מרגע שזיהינו את הסכנות הרבות בעצם קיומה של הממשלה היה ברור שמטרת-העל צריכה להיות הפלתה מהר ככל הניתן, לפני שהנזקים הופכים בלתי הפיכים וכשאפשר עוד למנוע, להחזיר את הגלגל לאחור ולתקן. השתדלנו לעשות את זה באחריות ובשיקול דעת, ואני מרגיש שגם בזה בסופו של יום הצלחנו.

חשיבות השמירה על אחדות המחנה: ״זיהינו גם את הסכנה שבפירוק המחנה הלאומי ובניתוק הציונות הדתית ממנו. וגם בזה ברוך השם הצלחנו. שמרנו על אחדות המחנה ועל השותפות שלנו בו מתוך מכנה משותף ערכי רחב. כולי תקווה ותפילה שהאחדות והשותפות האלה ימשיכו גם כשנהיה יחד שוב בממשלה ושנדע לנהל את הוויכוחים והמחלוקת בינינו בחברות ובהתחשבות הדדית.״

על הטעויות וההתנצלות: ״וכאן אני חייב התנצלות כלפיכם, ציבור שולחיי. לא פשוט באווירה "קרבית" של מאבק נחוש לשמור תמיד על דיוק בלשון, ובהחלט היו לי גם במהלך השנה הזו התבטאויות לא נכונות שניתן היה להימנע מהן מבלי לפגוע בתוכן הנוקב של הדברים. התבטאויות שיצרו אצל חלקכם אי נוחות כלפיי. לא קל לייצר דה-לגיטימציה מחד, ולשמור על דיוק מאידך. לכן אני מבקש מכם להסתכל על מכלול הדברים ולהבין את הקשרם ולדון את ההתבטאויות הללו לכף זכות.״

על אובדן האמון מפוליטיקאים בבחירות הקרובות: ״אין לנו פריווילגיה לוותר ולהרים ידיים מהמגרש הפוליטי. אין לנו ארץ אחרת, ואין לנו דרך אחרת להשפיע ולקדם אותה בלי להיות גדולים וחזקים במגרש הפוליטי. אנחנו חייבים להתאושש מהקדנציה הזו, להבין שממש לא כל הפוליטיקאים כאלה, שאפשר לנהל פוליטיקה של דרך וערכים ולא של שקרים, כיסאות, חרמות, ומימוש מאוויים אישיים. שאפשר לתת אמון בנבחרי הציבור ולדעת שהם שם כדי למלא את שליחותם.״

על תוצאות הבחירות הקרובות: אני אופטימי ביחס ליכולת שלנו לנצח הפעם בעזרת השם. קודם כל כי אני מאמין בעם ישראל. הציבור מתפכח. הממשלה הזו קרסה והודתה ש"הניסוי נכשל”. אנשים שלא באו להצביע מרגישים את התוצאות ברמה הלאומית והאישית. יוקר המחיה יוציא אנשים לרחובות ולקלפי. בעזרת השם ובעבודה קשה אנחנו יכולים לנצח.

לסער אין שום סיכוי לקיים את שתי הבטחותיו. גם לא לשבת עם נתניהו וגם לא לשבת עם הרשימה המשותפת. זה או ממשלת ימין בראשות נתניהו, או ממשלת שמאל של לפיד והשמאל עם רע"מ והרשימה המשותפת. ואם לשפוט על פי השנה האחרונה, שבה שנאת נתניהו העבירה את סער וחבריו על דעתם אם חלילה הימין לא יצליח להביא 61 מנדטים לפחות בבחירות, הם יעדיפו ממשלה עם לפיד, טיבי ועודה. העיקר לא לשבת עם נתניהו. אף איש ימין לא יכול להצביע להם.

על האחדות בציונות הדתית: ״מסרנו את מפתחות המפלגה שלנו לציבור. הציונות הדתית אינה עוד מפלגה שלי או של מי מחבריי והיא לא נועדה לממש את שאיפותינו האישיות. יצאנו למפקד ולפריימריז כדי להביא בשורה של אחדות, של פתיחת שורות ושל נאמנות לציבור ולערכיו.