לראשונה: אפליקציה חדשה לניהול קהילות בתי הכנסת בישראל

צילום: דוברות

הממשק בין גבאי בית הכנסת לקהילה מתנהל ברוב בתי הכנסת בישראל באותו אופן כבר עשרות שנים. אפליקציה חדשה של איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל צפויה לשנות מהיסוד את התנהלות קהילות בתי הכנסת ואפילו יוצרת חיבור אמיתי עם אלו שאינם חברי קהילה.

הטכנולוגיה היא כבר חלק בלתי נפרד מחיינו, אך עדיין ברוב בתי הכנסת בישראל מתנהלים בתוך הקהילה באותו אופן כבר עשרות שנים. התקשורת וההודעות בדף מודפס בלוח המודעות בתוך בית הכנסת יחד עם קבוצת ווסטאפ שקשה לעקוב בה אחרי ההתרחשות והמידע המועבר בה נגיש רק לחברי הקהילה. אפליקציה חדשה שיצאה כעת לאור משנה לחלוטין את ההתנהלות הפנים- קהילתית בבתי הכנסת.

מפתח האפליקציה הוא אור כהן (29), איש סיסטם וסטודנט להנדסת תוכנה, שעבר לפני 3 שנים להתגורר ביישוב יקיר בשומרון, מסביר היכן נולד הרעיון: "כשעדיין לא היינו חברים בקהילה וניסיתי להבין מתי זמני התפילות או שיעורי התורה – הייתי צריך לשאול ולברר אצל אחד השכנים. לוח הזמנים היה תלוי בתוך בית הכנסת וכשהיה סגור גם הוא לא היה נגיש."

לאחר כשנה וחצי סיים כהן לפתח אפליקציה שהייחודיות הגדולה שלה שהיא היחידה שמשרתת במקביל את הגבאי, את המתפללים ואנשים שאינם חלק מהקהילה. כהן חבר לאיחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל – כשכעת המטרה של האיחוד היא שהאפליקציה תהיה בכל קהילה ובכל בית כנסת בארץ.

צילום: דוברות

האפליקציה מאפשרת לנהל את כל ענייני בית הכנסת באופן מלא. זמני תפילות (שיכולות גם להיות מחושבים באופן אוטומטי), עליות לתורה, תרומות, שיעורי תורה ועוד ועוד. היא מותאמת גם לטלפונים כשרים וניתן לעשות בה שימוש גם במחשב הביתי.

- פרסומת -

לפני כחצי שנה החל פיילוט בכ-20 בתי כנסת ברחבי הארץ,- בין היתר בבית הכנסת פא"י ברעננה. אבי פולק, מגבאי בית הכנסת: "יש שם כלי מדהים שנותן לגבאי לנהל את העליות. מכניסים את השמות של כל המתפללים עם הטלפונים שלהם, ואחרי שהגבאי משבץ את העליות- העולה מקבל הודעה באופן אוטומטי שיקבל עליה בשבת וזה גם מאפשר לגבאי לדעת מי קיבל ומי לא – עבור תכנון להמשך."

האפליקציה גם הופכת את עולם שיעורי התורה והתרומות לבית הכנסת להיות פשוט וקל יותר. "ניתן להעלות לאפליקציה דפי מקורות, קישורים לזום או לשיעור מוקלט. הכל הופך להיות יותר זמין וקל- גם אפשרות לתרום ולשלם- הכל באפליקציה", מסביר כהן.

שינוי משמעותי הוא חיבור של ציבור שאינו חבר קהילה שמעוניין לדעת מה קורה בבית הכנסת. "אלו לא נמצאים בקבוצת הווטסאפ וחשוב להם לדעת מתי זמני התפילות או שיעור התורה או כשיש אירוע מיוחד. האפליקציה מאפשרת גם להם להרגיש חלק. אנחנו גם מתכננים לחבר את האפליקציה למסך גדול בחזית בית הכנסת שתוסיף עוד מימד לחיבור לכולם." מסביר פולק.

חידוש משמעותי נוסף באפליקציה הוא הקשר עם איחוד בתי הכנסת. איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל פועל רבות לחיזוק מעמדם של בתי הכנסת בישראל ביסוסם והעצמת פעילותם. האיחוד, בשיתוף עם היכל שלמה, מוציא מדי שנה את לוח הדינים והמנהגים לבתי הכנסת, כשלאחרונה הוציאו גם את ספר הגבאי החדש בו מצויות ברכות לעולה לתורה ובהן ברכות המחזקות את הצדדים הקהילתיים והקשרים החברתיים בין המתפללים, ועוד פעולות רבות לטובת בתי הכנסת.

באפליקציה החדשה, הגבאי מחובר ישירות לאיחוד, לכן הוראות והנחיות שונות מועברות ישירות לכל משתמשי האפליקציה דרך האיחוד. מדובר, בין היתר, על הוראות שעת חירום רפואית כגון הנחיות קורונה לבתי הכנסת, הנחיות בשעת חירום, הנחיות באירועים ביטחוניים ואחרים המתקבלות ממשרדי הממשלה השונים, מרשויות השלטון: צבא, משטרה, פקע"ר, הוראות עדכניות מהרבנות הראשית ועוד.