חותמים על משכנתא – כיצד תתכוננו לרגע המכריע?

איך לוקחים משכנתא
צילום: פוטוליה

עבור מרבית משקי הבית בישראל, משכנתא היא ההלוואה הגדולה והחשובה ביותר אותה ייקחו על עצמם במהלך חייהם. משכנתא היא ההלוואה המאפשרת למרבית הזוגות והמשפחות הצעירות לרכוש לעצמן דירה או בית, ובהתאם מדובר בהלוואה מורכבת ומסובכת יחסית אשר למעמד החתימה עליה מומלץ להגיע לאחר שקוראים, מתעניינים ולומדים כמה שיותר בנוגע לאפשרויות השונות הזמינות. כיצד מומלץ להתכונן בפועל לרגע המכריע של חתימה על ההלוואה הגדולה והחשובה בחייכם?

להבין את האפשרויות העומדות בפנינו באמצעות שימוש במחשבון משכנתא

אחד הכלים הטכניים, אך היעילים יותר שזמינים עבורנו כיום באינספור אתרי אינטרנט (כולל באתרים של הבנקים אשר מעניקים את המשכנתאות) לצורך מחקר מעמיק יותר בנוגע לאפשרויות המספריות העומדות בפנינו בנטילת ההלוואה, הוא כלי המכונה "מחשבון משכנתא". כלי זה מאפשר לנו להזין לתוכו את הנתונים  הכספיים שלנו (למשל – הסכום לו אנו זקוקים, גובה ההון העצמי שלנו, ההחזר החודשי הרצוי לחודש וכו') ואז "לשחק" בנתונים ולשנות אותם לכאן או לשם, ולראות כצד שינויים אלו צפויים להשפיע על המדדים האחרים ועל המשכנתא כולה. למשל, נוכל לשחק עם פרמטרים מרכזיים דוגמת משך התקופה בה נרצה להחזיר את המשכנתא או גובה ההחזר החודשי הרצוי, ולראות כיצד שינוי זה ישפיע על פרמטרים אחרים וכיצד תיראה המשכנתא שלנו במקרים אלו.

מחשבון משכנתא הוא כלי יעיל ופשוט לתפעול אשר יכול לתת לנו תמונה כוללת ובהירה יותר של האפשרויות השונות העומדות בפנינו, כמו גם של האופן בו שינוי מסוים בתנאים ישפיע על התנאים האחרים המאפיינים את המשכנתא שלנו.

- פרסומת -

ליווי אישי מקצועי מטעם יועצי משכנתאות

בעוד מחשבון משכנתא וכלים טכניים יעילים נוספים יכולים לסייע לנו לצלול אל המספרים ולנסות ולהבין מהן האפשרויות האטרקטיביות ביותר מבחינתנו, ניתן ואף רצוי לקבל במהלך כל התהליך הזה גם ליווי וייעוץ צמוד של יועצי משכנתא מקצועיים. אלו לרוב פועלים מטעם הבנקים עצמם, ושירות זה ניתן לפחות בחלק מהבנקים ללא כל עלות.

ייעוץ אישי צמוד של יועץ משכנתאות מקצועי מהווה דרך מצוינת עבור הלווה הממוצע להבין טוב יותר את מורכבות ההלוואה עליה הוא עתיד לחתום ואת המשמעות של אינספור הנתונים והסעיפים השונים אשר בהכרח ייכללו במשכנתא. חשוב לזכור – לא מדובר כאן בסתם עוד הלוואה פשוטה. מדובר בהלוואה גדולה ומורכבת (כיום, משכנתאות לרוב מורכבות ממספר הלוואות קטנות יותר אשר מאוגדות יחדיו תחת הכותרת הכללית של "משכנתא"), אותה אנו צפויים להחזיר במשך עשרות שנים קדימה, לאורך מרבית שארית חיינו. לכן, חשוב שנבין בדיוק על מה אנחנו חותמים ומה משמעותו של כל סעיף, וליווי מקצועי צמוד הוא בהחלט הדרך היסודית והיעילה ביותר להגיע להבנה זו.

 

לסיכום, מעמד החתימה על המשכנתא הוא חשוב ומרגש במיוחד, אך על מנת שנוכל ליהנות במשך עשרות השנים הבאות מהחזר הלוואה נוח, סביר ואטרקטיבי מבחינתנו, יש לוודא כי אנו אכן נוטלים את המשכנתא המתאימה ביותר עבורנו. הסתייעות בכלים כמו מחשבון משכנתא או יועצי משכנתא מקצועיים יכולה בהחלט לסייע לנו לעשות זאת בהצלחה.