חמישה דברים שצריך לדעת לפני שמתחילים לימודים של סופר סתם

עבודתו של סופר הסתם היא מלאכת קודש וחשוב להתייחס אליה בצורה הנכונה תוך הקפדה ושמירה על כך כללי ההלכה. רק אדם ירא שמים יהיה זה שאפשר יהיה לסמוך עליו בביצוע נכון של הכתיבה על פי כל הכללים.

העבודה הינה עדינה ומדויקת מאוד. היא מחייבת ריכוז מקסימלי בכתיבה של כל אות ושל כל תג. היות ומדובר בעבודה אחראית מאוד. על הכתיבה של ספרי התורה, המזוזות, פרשיות התפילין וכן הלאה.

לפני שמתחילים לימוד סופר סתם חשוב לדעת חמישה דברים בסיסיים, כדי להבין לקראת מה בעצם מבקשים ללכת.

  1. עבודה הדורשת השקעה רבה ומאמץ פיזי ועקבי – לא כולם מודעים לאופי העובדה של סופר הסת"ם ועל כן רבים הם אלו שבאים ללמוד את התחום מתוך מחשבה שזוהי עבודה קלילה שיכולה להיעשות בשעות גמישות כאשר מדובר בהכנסה מכובדת. אז כאן חשוב להבין שבכדי להגיע למשכורת יפה מעיסוק כזה שך סופר סת"ם, צריך לעבוד הרבה וגם קשה.

מדובר בעבודה עקבית, איטית ויסודית שחייבת להיעשות על פי כל כללי ההלכה מה שבאמת עשוי לארוך הרבה מאוד זמן.

- פרסומת -

אדם שרוצה להיכנס לתחום הזה צריך לחשוב היטב ולבדוק האם אכן מתאימה לו העבודה הזו והאם הוא אכן מסוגל לשבת שעות רבות בכל יום כדי לכתוב ולהשקיע בכל אות ובכל תג.

  1. עבודה לשם שמים – אדם שכותב כתבי קודש אמור לקשר את כל המעשה הגשמי הזה של הכתיבה לשם מצווה ולשם שמים. לפני שמתחילים לכתוב צריך לומר אני כותב לשם קדושת ספר תורה, לשם קדושת מזוזה, לשם קודשת תפילין וכן הלאה. מלבד זאת בעת כתיבת שם ה' חייב סופר הסתם לכוון ואף לומר בפירוש שהוא כותב את האזכרה לשם קדושת השם.
  2. טבילה במקווה – זה אמנם לא הכרח אך יש סופרי סתם המקפידים על טבילה במקווה לפני כל פעם בו הם צריכים לכתוב את שם ה'.
  3. כתיבה כסדר – בכתיבה של האותיות והמילים במזוזות ותפילין אמורים האותיות והמילים כולם להיכתב על פי הסדר המופיע בתורה. בכתיבה של מגילות או של ספרי תורה אין את הדין הזה של כתיבה כסדרן.
  4. רמות כשרות – בכל מה שקשור לכתיבת סת"ם ישנן רמות כשרות שונות. הדבר יבוא לידי ביטוי הן ברמת הכתיבה, הן בסוג הכתיבה והן במחיר שישלם על כך הלקוח.

רמות הכשרות הן –

כשרות בדיעבד – זוהי כתיבה פשוטה אשר יש עליה ספקות הלכתיות שונות אך הכתיבה קבלה היתר בדיעבד של רב שהכשיר אותה.

כשרות לכתחילה – זוהי כתיבה פשוטה בלי הידורים מיוחדים אך כזו שאין עליה ספקות הלכתיים.

כתיבה מהודרת – זוהי כתיבה יפה אשר עליה אין כל ספיקות או שאלות מבחינה הלכתית.

איפה לומדים קורסים לסופר סת"ם?

לא די בכל הכישורים, ביראת השמים המחייבת את הסופר ובעבודה העקבית והמקצועית שלו. מעבר לאלו חייב הסופר לקבל הכשרה מקצועית מקיפה על כל הנושא הזה של כתיבת סת"ם.

על כן חשוב ללמוד קורס סופר סתם אך ורק במקום מוכר ומקצועי כדי לצאת עם כל הידע וכל הכלים ביד.