חשיבות ביצוע סקר בדק בית ברכישת דירת יד שנייה

רכישת דירה היא אתגר כספי עצום והוא כולל הרבה מאד התרוצצויות וסידורים עד שבני המשפחה עוברים לדירתם החדשה. כאשר קונים דירת יד שנייה שהוקמה לפני שנים רבות או שנים בודדות, ההמלצה היא לבצע בדיקה הנדסית רוחבית בכל הדירה כדי לוודא את תקינותה. בדיקה הנדסית תצביע על כשלים וליקויים הקיימים בדירה ולכן יש לבצע אותה לפני חתימת חוזה הרכישה. המהנדס שמגיע לבדוק את הנכס מבצע בדיקות רוחביות שונות הקשורות למצב הדירה, המצב של מערכת האינסטלציה, החשמל, האריחים, הקירות, רטיבות ונושאים רבים נוספים.

צ'ק ליסט לגבי מצב הנכס ברכישת דירת יד שנייה

בנוסף לכך נערכת בדיקה של הקירות החיצוניים. יש מקרים שבהם הבודקים נתקלים בחיפוי של LEXAN אשר מחזיק מעמד שנים רבות ולכן נותר ללא דופי או חיפוי של אריחי שיש שחלקם נפלו, מקצתם רופפים ולכן יש לבצע שינוי בקירות החיצוניים. בתום הבדיקה, המהנדס מעביר ללקוחות את רשמיו המקצועיים, על ליקויים נורמטיביים וליקויים מהותיים הקיימים בדירה. הוא גם מצרף את ערכה המשוער של עבודת השיפוץ, כיוון שבמקרים רבים מדובר בסכומי כסף משמעותיים.

ליקויים המתגלים בדירה

קיימת חשיבות רבה לביצוע בדיקה זו טרם חתימת החוזה כיוון שלא אחת מסתבר שעל הלקוח להחליף את כל מערכת האינסטלציה בדירה עקב פיצוץ בצינור. זהו נושא אקוטי במיוחד אם קיימת עדיין צנרת ברזל ישנה שמלאה בדרך כלל בקורוזיה ובחלודה ולכן זרימת המים היא מאד איטית. כבר שנים רבות שבכל הדירות מתקינים צנרת PVC איכותית ולכן יש בהן זרימה קולחת של מים.

בעייתיות נוספת שנראית בדירות רבות היא שהאריחים לא הודבקו כראוי ולכן לא קיימים השיפועים הנדרשים, אין רווח נכון בין האריחים ולא קיימת רובה ביניהם כלל.

בקשת הפחתה של מחיר הנכס
- פרסומת -

עלותם של כל התיקונים המהותיים הללו הוא עשרות אלפי שקלים. ההשקעה הגדולה מפתיעה מאד את הלקוחות ומעמידה בספק את כדאיות העסקה.

זו הסיבה שהלקוחות מנהלים שוב משא ומתן עם בעל הנכס, כדי שיפחית מערך הדירה לאור העלויות הנלוות שלא תוכננו מראש. יש מקרים שבהם שני הצדדים מגיעים להסכמה על מחיר נמוך יותר לאחר שמפחיתים ממנו את כל העלויות או חלק מהן ויש מצבים שבהם בעל הנכס אינו מוכן להוריד את המחיר.

הלקוח הפוטנציאלי מקבל החלטה אם שווה לו להיכנס לדירה ולבצע את כל השינויים המתבקשים, או שמדובר בסכומים אדירים שהוא לא יוכל לעמוד בהם ולכן העסקה עולה על שרטון.

לולא הבדיקה המקיפה של המהנדס לפני רכישת דירת יד שנייה, המשפחה הייתה עוברת לגור בדירה זו וקיימת סבירות גבוהה שלאחר כמה חודשים הם היו מגלים את הפיצוץ בצינור ואת הבעיה באריחי המטבח לאחר שלא פעם הילדים היו נופלים כיוון שהיא אינה ישרה.

כתוצאה מכך, היה עליהם לשפץ את הנכס ולטפל בכל הליקויים כשמדובר בסכום כספי גבוה ולא מתוכנן שלא תמיד יש באפשרותם של הדיירים החדשים לשלם זאת.